تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
6

آیا استخرها آماده بازگشایی هستند؟

  • کد خبر : 96126
  • 02 تیر 1399 - 11:36
آیا استخرها آماده بازگشایی هستند؟

این روزها در حالی بحث بازگشایی استخرها مطرح است که این موضوع باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرفه هزینه زیاد برای ضدعفونی کردن فضای این اماکن همراه شود. اما آیا با رعایت این موارد هم می‌توان مانع انتقال کرونا شد؟ همه‌گیری ویروس کرونا مدتی است که مسابقات ورزشی را در سراسر دنیا تعطیل و […]

این روزها در حالی بحث بازگشایی استخرها مطرح است که این موضوع باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صرفه هزینه زیاد برای ضدعفونی کردن فضای این اماکن همراه شود. اما آیا با رعایت این موارد هم می‌توان مانع انتقال کرونا شد؟

همه‌گیری ویروس کرونا مدتی است که مسابقات ورزشی را در سراسر دنیا تعطیل و کار و کاسبی خیلی از مشاغل را کساد کرده و ضرر زیادی به آنان زده است. با گذشت چهار ماه از شیوع این ویروس در ایران، اکنون با مجوز مسوولان وزارت بهداشت برخی از مشاغل و اماکن ورزشی چون باشگاه‌ها و استخرهای روباز با رعایت پروتکل بهداشتی باز شده‌اند.

اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد امکان افزایش مبتلایان به کرونا در استخرها و باشگاه‌های ورزشی است. موضوعی که این روزها بویژه مدیران استخرها باید در نظر بگیرند تا از شیوع دوباره کرونا جلوگیری کنند. البته راه‌های انتشار نشدن این ویروس از همان ابتدا با شستن دست‌ها، گذاشتن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان شد اما اینکه این فاصله‌گذاری در بدو ورود به استخرها و در رختکن چگونه صورت می‌گیرد، اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر آن باید درصد ابتلا به کرونا در داخل استخر و به هنگام تنفس شناگران در سطح آب را هم در نظر گرفت. همچنین نمی‌دانیم که آیا مواد ضدعفونی‌کننده و بویژه کلر چقدر می‌تواند مانع انتقال کرونا شوند. رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته در جلسه فدراسیون‌ها با وزیر ورزش و جوانان، «مهدی علی‌نژاد» معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزیر گفت که در این سه روز مجوز بازگشایی استخرهای سرپوشیده صادر می‌شود تا ملی‌پوشان تمرینات خود را آغاز کنند. درون آب خطر کمتری ورزشکاران را تهدید می‌کند زیرا هر چقدر که کلر بیشتر باشد، این ویروس از بین می‌رود. باید نکات بهداشتی و نظافت در فضای رختکن‌ها رعایت شود اما درون آب مشکلی نیست، گرچه امکان انتقال ویروس با تنفس ورزشکار روی سطح آب به دیگری وجود دارد.

«محسن رضوانی» افزود: به همین دلیل تلاش بر این شد تا ابتدا استخرهای روباز و بعد استخرهای سرپوشیده را باز کنند. امیدوارم در این ۲ روز استخر آزادی را باز کنیم و تیم ملی شنا کار خود را آغاز کند. برای جلوگیری از این خطرات رعایت نظافت اهمیت زیادی دارد. باید تمرین ورزشکاران به صورت سانسی باشد و آنان یک یا ۲ ساعت از استخر خارج شوند تا ضدعفونی انجام شود. همچنین در بحث عمومی استخرها هم باید دقت شود تا براساس ظرفیت و فاصله‌گذاری اجتماعی باشد و نیز تعداد زیادی شناگر در استخر نباشند.

با توجه به سخنان رییس فدراسیون، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند مانع شیوع کرونا شود اما از نقطه‌نظر مدیر استخر آزادی موضوعی که سال‌هاست که مغفول مانده و در همه رشته‌های ورزشی به ندرت رعایت می‌شود، دوش گرفتن قبل از ورزش کردن است.

وی در این زمینه اظهار داشت: شناگر یا کسانی که عضو مجموعه ورزشی می‌شوند باید پیش از ورود به آب با اجبار از مواد شوینده استفاده کنند و این امر بهترین راهکار برای کنترل بیماری و رفع نگرانی بخش سلامت جامعه است. بدون شک در داخل آب بدلیل استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نگرانی‌های کمتری برای انتقال کرونا داریم اما وقتی شناگر در سطح آب شنا می‌کند این امکان وجود دارد تا ویروس در محیط باشد و آن را تنفس کند. هر چند این موضوع در باشگاه‌های مختلف هم دیده می‌شود و تنها مربوط به استخر نیست.

«محمدهادی بیداریان» ادامه داد: به نظرم مراجعه‌کنندگان باید ابتدا در سامانه سلامت ثبت نام کنند و با داشتن گواهی سلامت وارد شوند. مدیران استخرها باید این قضیه را در نظر بگیرند. برخی هم از کانال پاشیدن مواد ضدعفونی‌کننده کمک می‌گیرند و بمدت پنج ثانیه به ورزشکار این مواد را می‌زنند که این امر دغدغه ورود به استخر را از بین می‌برد. پس از آن باید فرد وارد کفش‌داری شود و بعد هم به بخش رختکن می‌رسیم. باید در این قسمت افراد کمتری وارد شوند و کمدها را با فاصله در اختیار آنان بگذارند. در نهایت هم شناگر باید به سمت مواد شوینده برود و بعد وارد استخر شود. از تب‌سنج هم می‌توان استفاده کرد اما به‌صورت کامل سلامت شناگر را نشان نمی‌دهد. جدای از این مسایل ملی‌پوشان و مربیان هم هر هفته باید تست سی‌پی‌آر بدهند که هزینه‌بَر و مشکل است.

وی یادآور شد: باید استخرهای روباز را ملزم کنند که براساس یک ساعت مکلف شوند تا تعدادی را وارد استخر کنند و در یک زمان هم خارج شوند. فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود. همچنین بایستی در نظر بگیریم که خیلی از زنان و مردان به این رشته وابسته‌اند و امورات خود را از این طریق می‌گذرانند. وقتی مدت طولانی استخرها بسته باشد، کار خود را از دست می‌دهند. براساس خبرهای شنیده شده این ویروس ۲ سال میهمان ما است و نمی‌توانیم در این مدت استخرها را تعطیل کنیم. هزینه نگاهداری از آن خیلی بالاست و باید آب حفظ شود و مواد ضدعفونی‌کننده نیز می‌خواهد. در کنار آن بحث فنی و تاسیسات نیز وجود دارد. تخلیه آب هم مقرون به صرفه نیست بنابراین مالکان استخرها باید تمهیداتی را در نظر بگیرند و عده کمتری وارد استخر شوند و با رعایت پروتکل بهداشتی که هزینه‌بَر است شاید نیازمند استخدام افراد بیشتری برای استریلیزه کردن باشند.

با در نظر گرفتن سخنان مدیر استخر آزادی، تعطیلی استخر می‌تواند به بسیاری از افراد که در آن مجموعه فعالیت می‌کنند، آسیب برساند اما با باز شدن آن چقدر پروتکل‌ها رعایت می‌شود و چه میزان می‌توان مانع انتشار کرونا شد. نایب رییس فدراسیون شنا در این زمینه عنوان کرد: تمرینات شنا برای ملی‌پوشان روی خط و تور صورت می‌گیرد و در هر خطی یک نفر تمرین می‌کند و فاصله‌گذاری اجتماعی حفظ می‌شود. الان هم نمی دانیم این ویروس چیست و با کلر یا گرما تغییر می‌کند یا خیر. سه مورد باید برای این موضوع رعایت شود که شستن دست، زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از این موارد است. در خصوص استخرهای عمومی متاسفانه ۳۰۰ یا ۲۰۰ نفر به صورت عمودی و سوزنی وارد آب می‌شوند و این فاصه کم و تعداد زیاد شناگران و نزدیک بودن صورت‌ها و دهان به یکدیگر سبب انتقال ویروس می‌شود. باید در استخرها در هر ۲۵ متر ۱۵ یا ۲۰ نفر باشند تا فاصله‌گذاری حفظ شود اما اکنون شاهد این هستیم که استخرهای جنوب شرق سانسی هستند و همه با هم به رختکن می‌روند و دوش می‌گیرند و فاصله‌گذاری هم ۱۰ سانتی‌متر است. در واقع هیچ‌کسی در استخرهای روباز، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

«محسن علی‌آبادی» اضافه کرد: ورزشکاران در استخرهای با ارتفاع بالا مثل آزادی و ۹ دی با رعایت فاصله اجتماعی می‌توانند تمرین کنند و مشکلی ندارد. استخری که برای عموم مردم است نباید باز شود. اعلام کردیم که باز شدن این استخرها باید با رعایت پروتکل بهداشتی باشد اما رعایت نمی‌شود. همچنین در شهریور ماه هوا رو به سردی می‌رود و باید استخرهای روباز را ببندیم تا مانع شیوع ویروس و سرماخوردگی شویم.

در صورت بازگشایی استخرها مدیران مجموعه نیز باید تدابیر زیادی را برای این امر در نظر بگیرند و «امید حدیقی» در این زمینه عنوان کرد که به عنوان مدیر یک استخر دچار سردرگمی شده‌ است. وی گفت: باید درخصوص بازگشایی استخرها یا ادامه روند تعطیلی آن بررسی‌های کارشناسانه‌ای انجام شود. تعطیلی‌ها مشکلات زیادی را برای مشاغل خدماتی، اداری و مربیانی که مرتبط با این مجموعه بوده‌اند، ایجاد کرده و سبب تعطیلی آنان شده است و باید فکری در خصوص معیشت آنان انجام شود. همچنین استخرها محل استعدادیابی کودکان است و باید تمرینات ورزشکاران ادامه یابد. علاوه بر آن باید در صورت بازگشایی خیلی از مسایل را ارزیابی کنیم که آیا آن فرد ناقل است یا خیر. باید از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود. فضای استخر ۹ دی، چهار هزار مترمربع است و باید سونا، جکوزی، سرویس بهداشتی، محل رختکن، مکان انتظار خانواده‌ها و محل اداری گندزدایی شود. همچنین میزان استفاده از کلر در آب برای از بین بردن ویروس بیشتر از میزان استاندارد است که باعث ناهنجاری در مجاری تنفسی نای و ریه‌ها می‌شود و حتی نیروی خدماتی هم دچار آسیب می‌شوند.

حدیقی ادامه داد: نیروهای خدماتی باید هر فردی که وارد مجموعه می‌شود را دنبال کنند و به هر مکانی که می‌رود، ضدعفونی کنند. همچنین شناگری که ناقل باشد با دَم و بازدم در سطح آب، نفر بعدی را هم درگیر این ویروس می‌کند. باید مسوولان فکری هم به حال نیروهای خدماتی کنند که از وقوع کرونا درآمدی نداشتند. باید برای قسمت‌های استخر درمانی، ماساژ، تمرینات تیم ملی، استعدادیابی و گندزدایی استخرها تصمیم‌گیری صحیحی انجام شود. مشکلات مدیران استخر خیلی زیاد است و در بحث عمومی نباید دچار عادی‌انگاری شویم.

با بررسی سخنان کارشناسان به این نتیجه می‌رسیم که صدور مجوز برای باز بودن استخرها با رعایت پروتکل بهداشتی هم نیازمند تمهیدات بسیاری برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است. چون خیلی از این مجموعه‌ها در ظاهر با رعایت پروتکل بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما در قوانین خود فاصله‌ها را به گونه‌ای دیگر چیده‌اند و بدون گواهی سلامت می‌توانند در نهایت منجر به شیوع بیشتر این ویروس شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=96126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰