تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
14

هارمونی احمدی نژاد

  • کد خبر : 97534
  • 23 تیر 1399 - 18:33
هارمونی احمدی نژاد

سیما پروانه گهر در سازندگی نوشت: محمود احمدی نژاد یکبار دیگر با مانور در دنیای موسیقی و خوانندگان، خود را در صدر اخبار قرار داده است. بعد از تجلیل وی از مایکل جکسون در زادروز وی -خواننده ای که نماد آمریکا محسوب می شود- حالا در مصاحبه با بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی می‌گوید که […]

سیما پروانه گهر در سازندگی نوشت: محمود احمدی نژاد یکبار دیگر با مانور در دنیای موسیقی و خوانندگان، خود را در صدر اخبار قرار داده است. بعد از تجلیل وی از مایکل جکسون در زادروز وی -خواننده ای که نماد آمریکا محسوب می شود- حالا در مصاحبه با بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی می‌گوید که شجریان برای او محبوب است و ترانه «تفنگت را زمین بگذار» آرمان اوست . همزمانی خواندن و پخش این ترانه که آرمان احمدی نژاد است با حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ از نکته های نغز تاریخ است.

احمدی نژاد در این گفت و گو گفته است:«یکی از نواهایی که از بچگی در گوش ماست نوای استاد شجریان است. ایشان بر گردن موسیقی و فرهنگ کشور حق دارد. شجریان استاد است. موسیقی تفنگت را زمین بگذار آرمان من است. آرزو دارم همه کارخانه های اسلحه سازی بسته شود.»

زبان آتش یا تفنگت را زمین بگذار نام تک آهنگی با شعری از فریدون مشیری و تنظیم مجید درخشانی است که به گفته محمد رضا شجریان در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، در واکنش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خوانده شده است . در همان گفت و گو شجریان از ادبیات محمود احمدی نژاد در قبال این اعتراض ها انتقاد کرده و بدون بردن نام احمدی نژاد می گوید که «آقایی می آید و بخشی از مردم را خس و خاشاک می خواند، این حرف ها یعنی چه» . البته از یاد نبریم که صدا و سیما در مرداد ۸۸ بعد از پخش این تصنیف بود که پخش دعای ربنای شجریان را نیز ممنوع کرد.

احمدی نژاد اما ۱۱ سال بعد از آن روزها در شرایط متفاوتی است . او میداند که دیگر حمایت حلقه‌های سیاسی و گعده های جناحی و نهادهای حاکمیتی را ندارد . ادبیاتش تغییر کرده و مهم تر از آن می گوید در بسیاری از مسائل نقشی نداشته است. حالا او شجریان را «استاد» می خواند و برایش آرزوی سلامتی می‌کند.
به طور مثال زمانی که بابازاده از احمدی نژاد درباره« بایکوت شجریان در دوران ریاست جمهوریش» می پرسد با خنده می گوید:«بایکوت من در دوران خودم اتفاق افتاد. توضیح دادم به من خیلی ارتباط ندارد. من شجریان را دوست دارم و دوست داشتم. هرکس در انتخابات به هر کی دوست دارد می تواند رای بدهد. در همان دوران آقای مشایی با ایشان دیدار کرد. ما با کسی مرز ایجاد نکردیم.» البته احمدی نژاد در ادامه هیچ توضیحی در قبال این دیدار نمی دهد و جزئیات بیش تری در این رابطه بیان نمی کند و تنها با بیان این که «من به ممنوع کردن و محبوس کردن و محدود کردن هیچکس در هیچ جای دنیا راضی نیستم»، توپ مسئولیت بسیاری از حبس‌ها و حذف‌ها را از زمین خود بیرون می‌اندازد.

* محمود انقلابی
احمدی نژاد در ابتدای این گفت و گو درباره موسیقی پیش از انقلاب صحبت می‌کند و می گوید که آمنه اغاسی را شنیده اما گرایش او به سمت سبک اعتراضی بوده است و می گوید:« داریوش و ستار دوره جوانی ما بودند و برای ما جاذبه داشتند. بنان، گلپا، ایرج، آغاسی اما در آن دوره جوان ها به داریوش و ستار گرایش داشتند. البته فقط به اینها محدود نبود قبل از انقلاب خانم ها هم بودند! در همان دوره هم محدودیت هایی بود. آنها هم می خواستند سبک خاصی را در جامعه غالب کنند.»

احمدی نژاد در همین گفت و گو به موضوع خوانندگی زنان نیز اشاره می کند و از بابازاده می پرسد:« قانون داریم برای ممنوعیت خوانندگی زنان؟» بابا زاده جواب می دهد که «مشکل فقهی داریم» و احمدی نژاد با بیان تکه جمله « پس قانون نیست» سعی دارد نظر مساعد خود را با خوانندگی زنان بیان کند.

*محمود عدالتخواه

در میانه مصاحبه زمانی که موسیقی “یک روز خوب میاد” از هیچکس پخش می‌شود،  احمدی نژاد لبخند می زند و در جواب سوالی مبنی بر این که او را میشناسی می گوید:«باید بروید سراغ خلاف کارهای اصلی ت ت ت ترورشون کن». اشاره احمدی نژاد به قطعه جدیدی از هیچکس در آلبوم آخر این خواننده است و با بیان این جمله تسلط خود را بر آهنگ های این خواننده رپ اعتراضی به رخ خبرنگار می کشد . نکته جالب تر این که هیچکس هم همانند محمدرضا شجریان در حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ ترانه ای معروف دارد.

سروش لشکری با نام هنری هیچ‌کس؛ خواننده و ترانه‌سرای سبک رپ فارسی است. به دلیل تأثیرگذاری هیچ‌کس بر این سبک موسیقی در ایران، از او با لقب پدرِ رپ فارسی یاد می‌شود. در فیلم کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره ساختهٔ بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، در چند صحنه بازی کرد و نماهنگ «اختلاف» را اجرا کرد. او در دیالوگی از این فیلم بیان می‌کند که «از کف همین خیابان‌ها برخاسته و حرف‌اش تنها برای دل همین شهر است.»

هیچ‌کس در سال ۱۳۸۸ ترانه‌ای به نام «یه روز خوب میاد» را خواند که واکنش او نسبت به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعبیر شد.

*به حبیب ظلم شد

در بخشی از مصاحبه صدای حبیب پلی می شود. مرد تنهای شب. احمدی نژاد همخوانی می کند با موسیقی: من مرد تنهای شبم. صد قصه مانده بر لبم.  اوسپس با اشاره به ماجرای حبیب اینطور می گوید:)  وقتی یک عده ای خودشان را اصل و معیار می دانند و می خواهند آن را اعمال کنند و با قدرتی که در اختیار دارند در عرصه های  مختلف دچار مشکل می شویم. حبیب یک انسان عارف و پاک بود. مورد ظلم قرار گرفته بود و از وطن دور بود. ایشان درخواست داد بیاید ایران. من گفتم حق دارد. انسان است، آزاد است وطنش است. من معتقدم هرکس هرجا را بخواهد میتواند به عنوان وطن انتخاب کند. زمین برای همه انسان هاست. یک عده در ایران هستند تنبل و جاهل و خودخواه هستند. خودشان را مجهز کردند و همه چیز کشور را خراب کنند. فرهنگ، همه چیز ممکلت است. امکان ندارد شما در عرصه فرهنگ بلنگید و بتوانید اقتصاد را درست کنید. یک عده میگفتند ایشان نباید بیاید. من می گفتم چرا باید بیاید. به من می گفتند باشد اما به او زنگ می زنند می گویند نباید بیایی.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو نیز مطالبی را درباره یکی از هنرپیشه‌گان زن بدون ذکر نام وی بیان می کند و می گوید:«…خانم بازیگری رفته بود اروپا و جایزه گرفته بود بدون روسری رفته یا دست داده به آقایی. اینها می گفتند نه حق نداری برگردی. من میگفتم چرا؟ مگر ما مالک مردم هستیم؟ ما نماینده مردمیم. حالا به حکومت رسیدیم باید به مردم خدمت کنیم. اینها می گفتند نباید بیاید. انقدر من نوشتم به وزیر و مسئول و پا فشاری می کردم به من می گفتند چشم اما به او زنگ می زدند می گفتند اگر بیایی فرودگاه می‌گیریمت. این خاطره تلخ من است که یک انسان را خرد کردیم و آن خانم هم دیگر برنگشت.»

*معین خوانی در مجلس

احمدی نژاد همچنین خاطره معین خوانی در مجلس را یادآوری می کند . روزی که که در مجلس هشتم در بهارستان حاضر شد و گفت:« نمایندگان عزیز ! مردمی که فرش می بافند نباید روی حصیر زندگی کنند».

در این گفت و گو بابازاده بخشی از ترانه نصرالله معین ملقب به معین را برای احمدی نژاد پخش می کند . وی در سکوت به موسیقی گوش می دهد . بابازاده از احمدی نژاد می پرسد که «در دولت شما صحبت هایی درباره پیگیری  وضعیت نصرالله معین برای بازگشت به ایران صورت گرفت». احمدی نژاد می گوید:« بله ، همان زمان مسائلی نیز از ترانه های ایشان را مطرح می کردم مثل کسی که گندم می کارد نباید گرسنه باشد و کسی که فرش می بافد نباید روی حصیر بنشیند. من در مجلس به عنوان اعتراض این را خواندم. امیدوارم به جایی برسیم که راده مردم در همه جای دنیا حاکم شود». بابازاده از او سوال می کند علاقه شخصی خاصی به معین داشتید که این ترانه را در مجلس خواندید و احمدی نژاد می گوید:« من همه را دوست دارم»

حضور محمود احمدی نژاد و بیان بخشی از این ترانه در ۲۷ دی ماه سال ۹۱ در جلسه علنی مجلس در آن زمان با واکنش تند بسیاری از روحانیون و اصولگرایان مجلس هشتم مواجه شد.

احمدی نژاد در روزهای اخیر و با پایان دانه های ساعت شنی دولت روحانی به عنوان یکی از چهره های انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است . بسیاری از نزدیکانش او را کاندیدای این انتخابات می خوانند و بسیاری دیگر می گویند کاندیدای نیابتی دارد ؛ هر چه هست مصاحبه اخیر نشان داد احمدی نژاد خیال بازنشستگی سیاسی در ۱۴۰۰ را ندارد.

اظهارات سیاسی وغیرموسیقیایی وی در این مصاحبه و طرح مواردی از قبیل این که « من به عنوان رییس جمهور بایکوت و تحت فشار بودم»،«بیشترین حرف ها را من زدم! دوبار صحبت کردم و مملکت به هم ریخت. یکبار در مجلس، یکبار در مناظره! »، « من مخالف لغو کنسرت بودم»، «من مخالف گشت ارشاد بودم» و « عده ای خود را صاحب مردم و مملکت می دانند » همه و همه نشان می دهد که در ۱۴۰۰ او می خواهد بر آراء به جز اصولگرایی و رده های سیاسی حساب باز کند .

احمدی نژاد می داند که بسیار بعید است که از فیلتر شورای نگهبان عبور کند بنابراین روغن ریخته را نذر امام زاده کرده و سعی  دارد آراء خاموش را به سمت کاندیدایی که از جانب وی وارد کارزار انتخابات می شود هدایت کند. تجربه حضور نمایندگانی با برچسب های پیدا و پنهان احمدی نژادی در مجلس یازدهم و صحنه آرایی آن‌ها در جلسه پرتنش نخستین حضور ظریف در صحن و  استارت طرح سوال از رییس جمهور،  به مذاق وی خوش آمده است بنابراین در حال برنامه ریزی برای ۱۴۰۰ است . از قرارداد ایران و چین افشاگری می کند و به بن سلمان نامه می نویسد . حالا هم با بیان اظهارات جنجالی در حوزه موسیقی و بیان اسامی که ذکر آن ها از دهان رییس جمهور سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چندان عرف نیست ، سعی دارد تا هارمونی ۱۴۰۰ را بنوازد ؛ آوازی که از دور ممکن است به گوش گروهی از رای دهندگان خوش بیاید.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=97534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰