تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
13

هنوز پیش‌نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

  • کد خبر : 98451
  • 10 مرداد 1399 - 14:43
هنوز پیش‌نویس اولیه قرارداد ایران و چین به توافق طرفین نرسیده است

به گزارش جمهوریت ، مصطفی میرسلیم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: جمهوری اسلامی ایران امکانات خدادادی بسیار خوبی دارد که اجازه می‌دهد با افتخار روی پای خود بایستد، لکن باید توجه داشت که رفتار توأم با انزوا سرعت پیشرفت را کاهش می‌دهد و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از […]

به گزارش جمهوریت ، مصطفی میرسلیم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:

جمهوری اسلامی ایران امکانات خدادادی بسیار خوبی دارد که اجازه می‌دهد با افتخار روی پای خود بایستد، لکن باید توجه داشت که رفتار توأم با انزوا سرعت پیشرفت را کاهش می‌دهد و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از همکاری و تعامل جهانی به نفع خود استفاده کنیم تا بتوانیم آنچه را در چشم انداز پیش بینی کرده ایم در مدت زمان معقولی محقق کنیم.

دولت یازدهم و دوازدهم گمان می‌کرد با افتتاح باب مذاکره با آمریکا به موفقیت‌های مطلوب دست می‌یابد، مشکلات جاری کشور حل و اداره کشور به آسانی میسر می‌شود. با نافرجام ماندن برجام ماهیت عنود و لجوج و سلطه گر آمریکا بر همگان روشن و اثبات شد که هیچ خیری از آن ناحیه متوجه جمهوری اسلامی نخواهد شد. اروپایی‌ها هم ضعف خود را در مقابل آمریکا نشان دادند و به جای دفاع از حق، نسبت به آمریکا با زبونی کرنش کردند و به طور خلاصه به ما تفهیم کردند که اگر دلشان هم با ما باشد، در عمل ناگزیرند از خواسته‌های ابرقدرتی آمریکا تبعیت کنند. ما می‌مانیم و همسایگانمان و دیگر دوستانی که در دنیا داریم.

این تعامل با همسایگان و دوستانمان به دلیل عدم اعتقاد بنیادین دولت به آن از سال ۹۲، هیچگاه استحکام لازم را در بر نداشته و نتوانسته جایگزین مناسباتی که ما در گذشته با غرب داشته ایم، شود.

در دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری همکاری بلند مدت ما و چین مطرح می‌شود و پیش نویس قراردادی تدوین می‌شود که باید مراحل تصویب رسمی و قانونی خود را طی کند. این پیش نویس هنوز نهایی نشده و تا آنجا که من اطلاع دارم در بر گیرندۀ خطوط راهنمای خوبی به لحاظ اقتصادی و فنی و سیاسی و امنیتی است، می‌تواند مانع انزوای ما در صحنۀ بین المللی و باعث تسریع پیشرفت کشور و خنثی کردن بسیاری از اقدامات ظالمانه و رذیلانۀ آمریکا شود.

همین امر آمریکایی‌ها را که تا کنون از ترفند‌های تحریمی خود علیه ما آنچنان که توقع داشته اند طرفی نبسته اند به خشم آورده است و مبادرت به پخش اراجیف متعدد و متنوع به ویژه در فضای مجازی به صورت مستقیم یا از طریق ایادیشان کرده است که حاوی اکاذیب فراوان برای به وحشت انداختن مردم و جنجال آفرینی بود.

من فکر می‌کنم در طول مراحل تصویب این قرارداد، که هنوز پیش نویس اولیه‌اش به تأیید طرفین نرسیده است، آگاهی لازم به همگان داده خواهد شد و این التهاب مصنوعی فروکش خواهد کرد. باید از این نوع قرارداد‌های همکاری بلند مدت با سایر کشور‌های دوست و همسایگانمان منعقد کنیم که البته خبر هرکدام که علنی شود بیشتر بر شعله‌های خشم و جنون آمریکا دامن خواهد زد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=98451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰