تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
14

بانک مرکزی در اسکناس‌های جدید صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند

  • کد خبر : 98856
  • 17 مرداد 1399 - 22:56
بانک مرکزی در اسکناس‌های جدید صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی زنده با برنامه «بدون تعارف» با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فشار حداکثری را کنترل کنیم و فشار کمتری به مردم بیاید. مهم ترین اظهارات همتی به شرح زیر است: *سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد […]

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی زنده با برنامه «بدون تعارف» با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فشار حداکثری را کنترل کنیم و فشار کمتری به مردم بیاید.

مهم ترین اظهارات همتی به شرح زیر است:

*سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. از آبان ۹۸ چند اتفاق افتاد که سیستم را به هم زد، حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن می‌کند.پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت. البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.

*اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به یکسری موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم.

* نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است،  نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده که از آنها تشکر می‌کنیم.

* مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند. اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند، از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی از ۲۵۰ نفری که اسامی آنها را داده‌ایم را بازداشت کرده‌اند و این‌ها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. اگر شرایط فعلی نبود بانک مرکزی کار خود را انجام می‌داد اما شرایط شرایطی است که آنهایی که می‌خواهند کشور را به هم بزنند از همه ابزارهایشان استفاده می‌کنند.

* رئیس جمهوری دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. مگر می‌توان ۸۵ میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ درآمد در مقایسه با نرخ ارز اصلاً اهمیتی ندارد چراکه وقتی نرخ ارز بالا برود کشور نابود می‌شود.

*طی همین ۱۰ روزی که مهلت داده بودیم ۲٫۵ میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد.ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.

*خواهش ما از مدیران بانک‌ها این است که به مردم سخت‌گیری نکنند، به خصوص طبقاتی که وام‌های خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند که پول بانک برمی‌گردد. در همین زمینه سامانه ارتباطی با شماره ۲۷۰۶ از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

*حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=98856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰