تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
17

کدام بیماران مجاز به استفاده از سلکوکسیب هستند؟

  • کد خبر : 139127
  • 17 آذر 1400 - 19:25
کدام بیماران مجاز به استفاده از سلکوکسیب هستند؟
سلکوکسیب یا سلکسیب برای درمان درد، تورم و خشکی و ... بکار برده می‌شود.

جمهوریت :  سلکوکسیب از جمله دارو‌هایی است که بمنظور کاهش درد و التهاب به کار می‌رود و اکثر افراد حتی آن را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند. اما کدام افراد می‌توانند از سلکوکسیب استفاده کنند؟

سلکوکسیب چیست؟

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، دارو‌های تسکین دهنده درد و ضد التهاب همچون سلکوکسیب در دنیای پزشکی به ضد درد‌های NSAIDs شهرت دارند و در واقع این دارو در تسکین درد‌هایی همچون آرتریت (التهاب مفاصل)، درد‌های رماتیسمی، درد‌های استخوانی و عصبی کاربرد دارد.

سلکوکسیب با کاهش التهاب و تسکین درد می‌تواند سبب بهبود وضعیت بیمار شود.

سلکوکسیب ۱۰۰ و سلکوکسیب ۲۰۰ با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، سبب کاهش ساخت ماده‌ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می‌شود که این ماده شیمیایی در واقع مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه‌ی آسیب دیده هستند و با مهار آنزیم‌های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب کاهش پیدا می‌کند.

کوکسیب چیست؟

کوکسیب از (COX-۲ inhibitor) نسل نوین دارو‌های ضدالتهاب‌غیراستروئید انتخابی (سلکتیو) محسوب می‌شوند که بر خلاف انواع سنتی مانند آسپیرین و پروفن با بازداشتن انتخابی Cox-۲ و بدون بلوک کردن آنزیم اسیکلوکسیژناز نوع یک (COX-۱) عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کنند.

باید بدانید که این رده دارو تاکنون به‌طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته و این انتظار وجود دارد که عوارض کاردیوپاتی (قلبی) و کلیوی حادتری از انواع قدیمی ضد التهاب‌ها داشته باشد.

در واقع داروی روفیوکوکسیب به همین دلیل از سال ۲۰۰۴ از فهرست دارو‌های داروخانه‌ها حذف شد.

مکانیسم اثر سلکوکسیب چگونه است؟

سلکوکسیب از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است، در واقع آنزیم سیکلواکسیژناز سبب تبدیل آراشیدونیک اسید به پروستاگلاندین‌ها می‌شود.

حداقل دو ایزوفرم سیکلواکسیژناز وجود دارد:

  • Cox-۱
  • Cox-۲

بررسی تفاوت سلکوکسیب با سایر مهارکننده‌های سیکلواکسیژناز

تفاوت سلکوکسیب با سایر مهارکننده‌های سیکلواکسیژناز در این است که سلکوکسیب به صورت اختصاصی Cox-۲ را که در سلول‌های التهابی است مهار می‌کند و به Cox-۱ که در سایرسلول‌ها مانند سلول‌های معده است تأثیری ندارد.

این دارو با مهار سیکلواکسیژناز تولید پروستاگلاندین‌ها را کاهش داده که به این روش اثر ضد درد و التهاب خود را نشان می‌دهد.

آنزیم کوکس۱ در تمام ارگان‌ها مانند معده و کبد و … پاسخگوی نیاز ایمنی در برابر آسیب‌ها است، اما آنزیم کوکس۲ تنها در محل بروز التهاب وجود دارد.

جالب است بدانید، ضد التهاب‌های کلاسیک همچون پروفن با بلوک کردن هردونوع آنزیم، در کنار مهار التهاب پی‌آمد‌های ناخواسته‌ای همانند، آسیب‌های گوارشی و … را نیز همراه دارند، حال‌آن‌که دارو‌های کوکسیب به‌خاطر شکل کوکس۲ با بلوک کردن آن باعث رفع التهاب می‌شوند، ولی قادر به بلوک کردن کوکس۱ نیستند.

سلکوکسیب برای درمان کدام بیماری‌هایی مصرف می‌شود؟

سلکوکسیب یا سلکسیب برای درمان درد، تورم و خشکی ناشی از آرتروز یا ساییدگی مفصلی (استئوآرتریت)، روماتیسم مفصلی و اسپوندیلیت انکیلوزان بکار برده می‌شود.

در واقع می‌توان از سلکوکسیب برای درمان درد‌های ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات، رگ به رگ شدن و پیچیدن مفاصل، درد ناشی از التهاب و یا کشیدگی تاندون و لیگامان‌ها و درد و تورم بورسیت‌ها استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، سلکسیب دارویی ضد التهابی محسوب می‌شود که می‌تواند درد ناشی از بسیاری مشکلات سیستم حرکتی را موقتا بهبود بخشد و با این حال نمیتواند علت اصلی درد را درمان کند، در حقیقت سلکوکسیب درد و تورم ناشی از آرتریت یا التهاب مفصل به علل دیگر مانند نقرس را هم کاهش می‌دهد و با توجه به این موضوع از این دارو می‌توان برای کاهش درد‌های استخوان و درد بعد از جراحی هم استفاده کرد.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که، سلکوکسیب یا سلبرکس در درمان قاعدگی‌های دردناک و همچنین در درمان پولیپ‌های متعدد روده بزرگ و رکتوم نیز کاربرد دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰