تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
12

تبخال چطور سرایت می‌کند؟ +نکاتی که باید رعایت کنید

  • کد خبر : 139280
  • 20 آذر 1400 - 12:26
تبخال چطور سرایت می‌کند؟ +نکاتی که باید رعایت کنید

ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال در نقاط مختلف بدن است.

جمهوریت : تبخال یا هرپس سیمپلکس نوعی بیماری ویروسی شناخته شده است که معمولا مسری بوده و در صورت ابتلا به آن فرد باید مواردی را رعایت کند تا نه تنها این ویروس را به سایرین انتقال ندهد بلکه بار دیگر خودشان نیز درگیر آن نشوند. اما چطور؟

تعریف تبخال یا هرپس سیمپلکس

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، تبخال یا هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) در واقع نوعی بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد میشود و بطور معمول در موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعهتاول‌های ریز ظاهر میشود.

باید بدانید که؛ ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز هست و از آن بدتر اینکه تاکنون برای تبخال درمان قطعی کشف نشده است.

توجه به این نکته ضروری است که اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در زمان ضعف دفاعی بدن خودنمایی می‌کند.

اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تبخال از بین میرود، اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

علائم بروز تبخال

علائم این بیماری پوستی، بسته به محل ایجاد آن متفاوت است.

باید بدانید که، در تبخال لب، علائم بطور معمول چند ساعت تا یک روز قبل از ظاهر شدن تبخال بروز پیدا می‌کند.

این علائم عبارتند از:

  • سوزن سوزن شدن، خارش و سوزش
  • سوزش
  • قرمز شدن پوست

باید بدانید که شدت این علائم اولیه میتواند بسیار متفاوت باشد و از سوی دیگر برخی مواقع اصلا این علائم به وجود نخواهد آمد.

علاوه بر این موضوع، برخی اوقات به خصوص در مورد عفونت‌های اولیه علائم مشخصی از بیماری که به اصطلاح به آن‌ها علائم پیشرونده گفته میشود، رخ نمیدهند.

ویروس‌های تبخال در سلول‌های پوست تکثیر میشوند و بدین ترتیب آن‌ها را از بین میبرند.

این اتفاق سبب آسیب دیدن بافت و تبدیل آن به زخم‌ها و تاول‌های کوچک میشود که میتوانند به سرعت در تماس با هم باز شوند.

مایع تاول حاوی مقدار زیادی از ویروس‌های تبخال است و بنابراین بسیار عفونی است. اگر تاول‌ها بعد از گذشت یک یا دو روز به خودی خود باز شوند، زخم‌های کوچک تری ایجاد میشود که پس از گذشت چند روز مجدداً بسته و پوسته مانند میشود. بعد از گذشت حدوداً یک هفته، پوسته‌ها به تدریج از بین میروند و پوست جدید و سالم جایگزین میشود. بعد از گذشت حدود ده روز، تبخال لب معمولاً بهبود مییابد.

سرایت تبخال به چه صورت است؟

نکته بدی درباره تبخال باید بدانید این است که این بیماری ویروسی به شدت مسری وواگیردار است و باید توجه داشته باشید که تبخال، به ویژه زمانی که بر روی قسمت‌های آشکار بدن همچون لب، پوست دست و صورت یا بینی ظاهر شود به شدت واگیردار است بنابراین اگر با فردی در تماس هستید که روی لبش تبخال دارد بهتر است او را نبوسید و مطمئن شوید که قاشق و چنگال و ظرف غذایش کاملا از شما جدا باشند.

علاوه بر این وسایلی که با تبخال لب خودتان تماس داشتهاند را بهتر است دیگر استفاده نکنید.

بعنوان مثال بانوان باید رژ لب یا پمادی که به لب خود زده اند را دور انداخته و یا با حول‌های که استفاده کردهاید دیگر صورتتان را خشک نکنید.

ماندگاری هرپس سیمپلکس در بدن

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، زمانی که هرپس سیمپلکس وارد بدن می‎شود دیگر بیرون نخواهد آمد و از این رو این ویروس از دهان به سیستم عصبی مرکزی میرود و همان جا میماند تا با حمله بعدی دوباره خودی را نشان بدهد.

به همین دلیل بسیاری از افرادی که به کل سابقه ابتلا به تبخال را ندارند و بطور مثال تا سن سی سالگی هیچ تبخالی نزده‎اند، پس از اولین تجربه خود مدام تبخال‎های دیگری را در لب یا بینی تجربه میکنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰