تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
18

مصرف کراتین چه تاثیری بر روی بدن دارد؟

  • کد خبر : 141863
  • 09 دی 1400 - 9:23
مصرف کراتین چه تاثیری بر روی بدن دارد؟
کراتین یک پروتئین ساختاری و بسیار مهم در ساختار بدنی است که در متابولیسم ماهیچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمهوریت : شاید اگر بصورت حرفه‌ای ورزش کرده باشید و یا با ورزشکاران حرفه‌ای مراوده داشته باشید نام کراتین و پروتئین به گوشتان آشنا باشد، اما آیا می‌دانید، مصرف کراتین می‌تواند چه تاثیری بر روی بدنتان داشته باشد؟

کراتی؛ یک پروتئین مهم و حیاتی!

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، کراتین (Keratin) را یک پروتئین ساختاری و بسیار مهم می‌دانند که در ساختار بدنی بسیاری از موجودات زنده یافت می‌شود.

در حقیقت کراتین موجود در بدن مهره‌داران از نوع «آلفاکراتین» است.

اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم، در واقع کراتین ماده‌ای بسیار سخت و مقاوم است و تنها مادهٔ بیولوژیک قابل مقایسه با آن از نظر استحکام، کیتین محسوب می‌شود.

کراتین در متابولیسم ماهیچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا از راه سنتز فسفوکراتین؛ مولکول پرانرژی ایجاد می‌کند که در نهایت، این ماده طی دومرحله ساخته می‌شود، ابتدا سنتز گلیکو سیامین است که از واکنش بین گلیسین و آرژنین در کلیه ها؛ مخاط روده؛ لوزالمعده و احتمالاً درکبد صورت می‌گیرد وحاصل آن به عنوان اثر مهاری تولید از طریق فید بک منفی عمل می‌کند، سپس گلیکوسیامین (گوانیدواستات) به کبد انتقال پیدا می‌کند و پس از متیله شدن تبدیل به کراتین می‌شود، و در نهایت کراتین حاصل وارد خون می‌شود، در تمام بدن خصوصاً بافت‌های ماهیچه گسترش پیدا می‌کند، زیرا بافت‌های ماهیچه بیشترین مصرف‌کننده کراتین هستند و بطور معمول مقدار کراتین باتوده ماهیچه نسبتی متعادل دارد.

باید بدانید که، کراتینین دراثر دهیدراتاسیون یا همان ازدست دادن آب درماهیچه ایجاد می‌شود و در واقع کراتینین آزاد شده دیگردرمتابولیسم بدن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و راهی کلیه‌ها می‌شود تا دفع شود.

اثرات مصرف کراتین

باید بدانید پس از مصرف پروتئین، بدن بواسطه کلیه‌ها و کبد، اقدام به ساخت کراتین می‌کند و پس از آن عضلات، کراتین را به کراتین فسفات تبدیل می‌کنند که این نیز به آدنوزین تری فسفات (ATP) تبدیل می‌شود.

ماده‌ای که بدن از آن برای تمرینات انفجاری استفاده می‌کند.

در حقیقت تولیدکنندگان مکمل، جذب کراتین را موثرتر کرده اند و به این ترتیب بجای مصرف مقدار زیادی پروتئین، می‌توانید این ماده مغذی را به شکل پودر، مایع یا قرص مصرف کنید.

باید در نظر داشته باشید که مکمل کراتین باید در کنار غذا‌های پروتئینی استفاده شود نه اینکه جایگزین پروتئین شود، زیرا کراتین و پروتئین به روش‌های متفاوتی کار می‌کنند.

در واقع کراتین در طول تمرین منجر به افزایش قدرت می‌شود درحالیکه پروتئین بعد از تمرین منجر به ترمیم عضله می‌شود.

کراتین، توانایی بدن را بمنظور تولید انرژی به سرعت افزایش می‌دهد. کراتین به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و به تولید انرژی در عضلات کمک می‌کند و به همین دلیل است که برخی افراد، کراتین را به عنوان مکمل استفاده می‌کنند تا بتوانند عملکردشان را در باشگاه تقویت کنند.

تحقیقات زیادی درمورد قابلیت کراتین برای بهبود قدرت عضله انجام شده است. با این حال تحلیل این تحقیقات نشان می‌دهد که کراتین، قدرت بالاتنه و پایین تنه را در جوانان و بزرگسالان بهبود می‌دهد. کراتین، عملکرد ورزشکاران را در قایق رانی، فوتبال و پرش ارتفاع بهبود می‌دهد.

اگرچه برخی تحقیقات به اثربخشی و کارایی کراتین برای تمرینات انفجاری و با شدت بالا مثل دوی سرعت اشاره کردند، اما نتایج این تحقیقات، ترکیبی و متنوع بوده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰