تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
12
جمهوریت بررسی می کند:

چالش های زیست محیطی کلنگ زنی پتروشیمی میانکاله

  • کد خبر : 149530
  • 21 اسفند 1400 - 22:59
چالش های زیست محیطی کلنگ زنی پتروشیمی میانکاله
ریاست سازمان محیط زیست برای روشن شدن افکار عمومی به چند پرسش ، پاسخ صریح بدهند.

جمهوریت– ناصر تبریزی – در پی سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت و معاونین به مازندران  و در حضور سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست،( در میان بهت کنشگران محیط زیست ) کلنگ اجداث پتروشیمی میانکاله زده شد. این در حالی است که پس از تلاش های بسیار در دولت روحانی سرانجام، پروژه احداث پتروشیمی میانکاله منتفی شده بود ، حال بار دیگر بدون هیچ مقدمه ای، کلنگ احداث پتروشیمی در همسایگی میانکاله بر  زمین زده می شود.

تالاب میانکاله کجاست؟

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است . این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنار آبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود  ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می دهد ، و بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای داده است. در واقع به نوعی بهشت پرندگان مازندران، مشهور شده است. با این تنوع زیستی ، تالاب میانکاله به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره ، مورد حمایت سازمان های جهانی  قرار گرفته است.

کلنگ زنی در میانکاله

اتفاقی که امروز در میانکاله به وقوع پیوست، در بستر پروژه های عمرانی و اقتصادی در کشور  بسیار نادر تلقی می شود. رئیس سازمان محیط زیست، در دیدار با جمعی از فعالان این حوزه در استان مازندران به افتتاح پتروشیمی بهشهر اشاره کرده و می گوید: «کلنگی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر ما با توجه به اینکه پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است….»

این خبر پرسش های زیادی را برای دوستداران محیط زیست بوجود آورده است. چگونه است که در جضور رئیس جمهور و تعداد قابل توجهی از معاونین و وزرای رئیس جمهور، کلنگ احداث طرحی بر زمین زده می شود که رئیس سازمان محیط زیست با وجود حضور خود، در جریان کلنگ زنی، تنها پس از چند ساعت از مراسم افتتاحیه، اذعان می کند که به هیچ وجه موافق این طرح نبوده و اصولا این طرح مجوز ندارد تا مراسمی برای کلنگ زنی پروژه انجام شود.

وی ادامه می دهد؛ «گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ زنی انجام شود….» طنز ماجرا این جاست که سلاجقه، در توجیه عمل انجام شده اینچنین توضیح می دهد؛ « …..برادر بزرگواری که کلنگ‌ پروژه را به زمین زدند همانجا اعلام کردند, کلنگ طرح به شرطی زده می‌شود که محیط زیست مجوز بدهد و در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز را صادر نکند این پروژه مورد تأیید نیست….»

نکته در اینجا خلاصه نمی شود و سلاجقه برای جا افتادن نمایش کلنگ زنی و بی اعتبار بودن آن اضافه می کند, «…. اما  به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد، مورد تأیید نیست و در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.»

راستش را بخواهید برای حقیر هنوز جا نیفتاده که چه اتفاقی افتاده است. امیدواریم که ریاست سازمان محیط زیست برای روشن شدن افکار عمومی به چند پرسش ، پاسخ صریح بدهند.

۱- اگر ایشان مخالف کلنگ زنی احداث پتروشیمی بودند چرا در مراسم حضور داشتند؟

۲- از آنجا که این پروژه در مناطق حفاظت شده و تحت قیومیت سازمان محیط زیست قرار دارد چرا آقای سلاجقه و سازمان متبوعش نتوانسته از کلنگ زنی جلوگیری کند؟

۳- از آنجا که علت اصلی کلنگ زنی را فشار نمایندگان استان مازندران در مجلس عنوان کرده، این شائبه بوجود می آید که نمایندگان محترم مجلس می توانند از امتیاز خود در مجلس ، با حضور رئیس سازمان محیط زیست و رئیس جمهور و اعضای دولت ، اقدامات فراقانونی خود را،  به کل «جمع دولت» تحمیل کنند….

۴- نکته آخر اینکه منظور ایشان از اینکه « معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.» چیست؟ کلنگ زنی انجام شده یا نشده ..اگر فقط نمایش بوده، خب ایشان چرا راضی به اجرای این نمایش بی خاصیت شده اند ، آیا این نمایش بی خاصیت، لطمه ای به جایگاه رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت و معاونین آنان تلقی نمی شود؟

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=149530

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰