تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
11
جمهوریت بررسی می کند:

کلاهبرداری بزرگ پلتفرم های نمایش خانگی از جیب مردم

  • کد خبر : 150995
  • 14 فروردین 1401 - 23:20
کلاهبرداری بزرگ پلتفرم های نمایش خانگی از جیب مردم
فراموش نکنیم برخلاف صداوسیما که از بودجه عمومی استفاده می کند ، شبکه های نمایش خانگی مستقیما از جیب مردم ، درآمدهای هنگفت دارند ولی ملزم به رعایت حداقلی استانداردها و احترام به مخاطب نیستند.

جمهوریت – پلتفرم های فیلیمو ، نماوا و فیلم نت ، با موضوع تخصصی فیلم و سریال، در سال های اخیر مورد توجه و استقبال بخشی از جامعه قرار گرفته اند.

به گزارش جمهوریت ، تبلیغات وسیع ، قدرت انتخاب و تعیین ساعت و زمان نمایش فیلم ها و همچنین در برخی موارد باز بودن دست فیلم سازان برای پرداختن به سوژه هایی که بعضا از قاب تلویزیون قابل نمایش نیست ، نقاط قوت و مزیت نسبی شبکه های نمایش خانگی است.

همزمان با افزایش اقبال مردم به سریال ها ، در پلتفرم های نمایش خانگی ، سال گذشته مبلغ قابل توجهی به حق اشتراک و تعرفه ها افزوده شد، تا جایی که برخی پلتفرم ها هزینه اشتراک خود را تا دو برابر اضافه کردند.

اما نکته قابل تامل در این میان اینکه ، شبکه های نمایش خانگی ، برخلاف همه اعتراضاتی که به صداوسیما وارد بوده و هست و این پلتفرم ها مدعی بودند برای رفع همین نواقص پا به این عرصه گذاشته اند ، هیچ اهمیتی به وقت و پول مردم نمی دهند.

ساخت سریال های بی سرانجام در شبکه نمایش خانگی به معضل و چالش بزرگ مردم با صاحبان این پلتفرم ها و سازندگان سریال های نمایش خانگی تبدیل شده است.

اولین اصل در رونق گرفتن صنعت فیلمسازی ، احترام تولیدکنندگان آثار هنری و تجاری به مخاطب است، احترام به وقت و زمانی که مخاطب مصروف تماشای سریال ها می کند و در این میان پول و هزینه اشتراک نیز می پردازد.

اما گویا پلتفرم های نمایش خانگی حق مسلم مخاطبی که پول و وقت خود را در اختیار آنها قرار داده است به رسمیت نمی شناسد و با بی احترامی کامل، سریال های متعددی را ناقص و یا بی سرانجام رها کرده اند.

برای مثال سریال قورباغه با سر و صدای فراوان و تبلیغات گسترده ، مخاطبان زیادی را پای نمایش خانگی نشاند اما در نهایت، فقط یک پایان ناتمام  سهم مخاطبان این سریال شد . و با گذشت بیش از یکسال همچنان سازندگان حتی به خود زحمت نمی دهند خبر تولید شدن یا نشدن فصل دوم آن را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

سریال می خواهم زنده بمانم نیز یکی دیگر از سریال های پر مخاطب شبکه نمایش خانگی بود . این سریال بعد از اینکه هفته ها مخاطبان را به دنبال خود کشاند ، در نهایت با کلی سوال و گره باز و موضوعات حل نشده ، با وعده فصل دوم تمام شد ولی در نهایت تا امروز هیچ خبری از ساخت ادامه سریال نیست.

بیشتر بخوانید:

مدل نیمه تمام ماندن این سریال ها حتی نزدیک به سبک فیلمنامه نویسی با پایان باز (که برداشت نهایی را به مخاطب واگذار می کند) هم نیست.

نمونه دیگر پخش ناقص سریال های شبکه نمایش خانگی، سریال قبله عالم بود . این سریال نیز بعد از چند قسمت بنا برآنچه ایرادهای نظارتی مرکز ساترا عنوان شد ، ادامه پیدا نکرد ؛ و سوال اینجاست که چرا یک سریال نباید بعد از طی کردن کامل مراحل تولید و نظارت ، پخش شود و در نهایت اینکه مخاطب چه گناهی کرده که بعد از چندین قست صرف وقت ، انرژی و هزینه با توقف پخش سریال ها مواجه می شود.

بهتر است برای جلوگیری از این اشکالات ، سریال ها ابتدا به صورت کامل تولید شود و پس از گذر از نظارت مراجع ذی صلاح در این پلتفرم ها به نمایش گذاشته شود.

تعجیل پلتفرم ها برای پخش آثار نیمه و نصفه شان تا جایی است که گمان می رود گویی مخاطب چاقویی بر گلوی صاحبان این پلتفرم ها نهاده که هرقسمت همزمان با تولید ، پخش شود . در حالیکه چنین اجباری وجود ندارد ، عاقلانه است تهیه کنندگانی که از ادامه همکاری عوامل شان یا نحوه همکاری شان با پلتفرم یقین کامل ندارند( به گواهی همه سریال های ناتمام این شبکه ها )، اجازه دهند روند تولید تکمیل شده و سپس اقدام به پخش کنند تا حداقلی احترامی را نسبت به وقت و هزینه مشترکان شان رعایت کرده

 

مثال دیگر، سریال پر مخاطب خاتون است. در این سریال نیز بعد از پخش چند قسمت عنوان شد که به علت ابتلای عوامل تولید به کرونای، تولید آن متوقف شده است و بعد از چندین ماه تولید از سر گرفته شد.

بگذریم از اینکه برخی عنوان می کردند موضوع کرونا بهانه است و چالش اصلی حضور یا عدم حضور برخی عوامل و بازیگران در سریال است. بر فرض صحت خبر ابتلا به کرونای عوامل تولید نیز ، این سوال مطرح است که مردم چرا بایستی معطل بی نظمی و بی برنامه گی تولید کنندگان پلتفرم های نمایش خانگی باشند.( این بی برنامه گی تا جایی بود که در میانه سریال ، نام خاتون به بانو تغییر کرد و البته دوباره به همان اسم خاتون برگشت.)

بیشتر بخوانید:

در سریال جیران نیز ، بین پخش قسمت اول با ادامه سریال ، وقفه قابل توجهی رخ داد که عنوان شد زیر تیغ نظارت ساترا این اتفاق رخ داده است . در این گونه موارد احترام به مخاطب ، اقتضا می کند سریال ابتدا به صورت کامل ، تولید و ممیزی و سپس پخش شود.

بیشتر بخوانید:

شاهکار این ناتمام ماندن سریال ها و بی احترامی به مخاطبان سریال جزیره بود. سریالی که در جزیره کیش تولید می شد و به لحاظ لوکیشن و موضوع نیز شبیه سریال خاتون یا جیران نبود. این سریال که با معرفی  امیر مقاره خواننده گروه ماکان بند و چند بازیگر جوان ، مخاطبانی جذب کرده بود ، در میانه کار به دلیل اختلافات عوامل ، با چندین سوژه کاملا ناپخته و بی سرانجام به پایان رسید که بهتر است بگوییم به پایان رسانده شد مثل نوزاد نارسی که مرده زایید می شود .

بیشتر بخوانید:

جلوه دیگری از ناکامی مخاطب و ناتمامی سریال های نمایش خانگی، مجموعه ” میدان سرخ ” بود. سریالی با ۳ کارگردان و مقدار بسیار زیادی معضل تصمیم گیری که البته دود بی نظمی های مجموعه تولید ، تنها چشمان مخاطبِ بی گناه را سوزاند . مخاطبی که اگر پانزده هفته صبح های جمعه ، وقتش را پای این سریال گذاشته باشد حالا حالاها باید دست بر چشم بکشد و منتظر بماند تا چالش بین کارگردانان ، سرمایه گذار و برخی بازیگران این سریال ، شاید حل و فصل شود .

درباره سریال های خارجی در این پلتفرم ها نیز داستان عجیب تر است. سریال های پر سر و صدا و به روز خارجی به صورت دوبله یا زیرنویس عرضه می شود و بعد از چند قسمت یا نهایتا در پایان فصل نخست، مخاطب بلاتکلیف رها شده و پخش سریال متوقف می ماند.

بسیاری دیگر از سریال های نمایش خانگی نیز چنین سرنوشتی داشت و آنچه ذکر شد ، فقط مشتی نمونه خروار است.

کوتاه سخن اینکه باتوجه به تعرفه های بالا و درآمدهای نجوی پلتفرم های نمایش خانگی، اینگونه بی احترامی و سود جوییها ، چیزی جز کلاهبرداری بزرگ شبکه های نمایش خانگی از جیب مردم ، نیست. فراموش نکنیم برخلاف صداوسیما که از بودجه عمومی استفاده می کند ، این شبکه ها مستقیما از جیب مردم ، درآمد کسب می کنند و ملزم به رعایت استانداردها و احترام به مخاطب هستند.

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=150995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰