تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
9

دلایل تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس چیست؟

  • کد خبر : 156970
  • 30 خرداد 1401 - 12:42
دلایل تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس چیست؟
رئیس کمیته معدن مجلس با ذکر ۱۰ تخلف اصلی مسئولان و مدیران شرکت ملی مس، روند تحقیق و تفحص از این شرکت که آن را یک شرکت مافیایی می‌داند، تشریح کرد.

جمهوریت

روند تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس به کجا رسید؟

چندی پیش بود که در ادامه سلسله نشست‌های مسئولان و فعالان صنعت با اصحاب رسانه، خبرنگار صنایع در مصاحبه‌ای با رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی، پیگیر خبر تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس شد که چندبار خبر آن در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده بود.
اله وردی دهقانی در این مصاحبه با تایید مطرح و بررسی شدن تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس در کمیسیون متبوع وی، از درخواست وزیر صمت مبنی بر چندین هفته سکوت و توقف روند ارسال تحقیق و تفحص از کمیسیون به صحن علنی مجلس خبر داد تا در این فرصت فاطمی امین به شبهات موجود درباره این شرکت پاسخ دهد و تصمیماتی را اتخاذ کند و در نهایت اگر نمایندگان مجلس قانع نشدند این روند تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ادامه پیدا کند.
مجموعه رسانه‌ای صنایع نیز از آنجا که مطالبه‌گری و شفاف سازی را در دستور کار خود دارد نه ایجاد جنجال و هیاهوی رسانه‌ای بی‌نتیجه، تصمیم گرفت از انتشار این مصاحبه تا زمان روشن شدن تکلیف خودداری کند.
بعد از آن دو اتفاق مهم رخ داد که الله‌وردی دهقانی پیگیر آنها بود، اول تغییر روند مدیریتی در شرکت ملی مس که تغییر مدیر عامل این شرکت می‌توانست نماد آن باشد و دومین اتفاق هم بعد از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و بازدید از مجتمع مس سونگون اتفاق افتاد که وزیر صمت از تبدیل شدن مس سونگون به یک شرکت مستقل خبر داد، موضوعی که سال‌ها دهقانی به عنوان نماینده مردم سونگون در مجلس آن را پیگیری می‌کرد.
اما نکته مهم اینجا بود که این اتفاق‌ها، هیچکدام رافع ۱۰ تخلف مهم شرکت ملی مس که دهقانی، در مصاحبه خود آنها را مطرح کرده بود، نبود و مهمتر اینکه هیچکدام از این اتفاق‌ها دلیلی نبود که نمایندگان از تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس منصرف شوند.
اما پس چه شد که بعد از گذشت ماه‌ها، هیچ خبری از پیگیری تحقیق و تفحص از این شرکت توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن و سایر نمایندگان مجلس، به گوش نمی‌رسد؟
آیا تخلفات بزرگ و مهمی که رئیس کمیته معدن مجلس از آنها در شرکت ملی مس می‌گفت، به یکباره برطرف شد یا این تحقیق و تفحص نیز مثل بسیاری از تحقیق و تفحص‌های قبل از خود، بدون نتیجه راهی بایگانی شد؟
وقتی شرایط اینگونه رقم خورد و سوالاتی بیش از پیش درباره شرکت ملی مس و سرانجام تحقیق و تفحص مذکور، مطرح است، مجموعه خبری صنایع تصمیم به انتشار این مصاحبه گرفت تا شاید نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم و سهامداران این شرکت، به این سوالات پاسخ دهند و تکلیف روشن شود.

اله‌وردی دهقانی پیرامون شرکت ملی مس، اظهار داشت:
در شرکت ملی مس تخلفات زیادی رخ داده است از جمله تخلفات خام فروشی که اهداف توسعه‌ای را پیش نمی‌برد، مدیران چند تابعیتی در راس این شرکت قرار گرفته‌اند، شائبه در پیمان‌سپاری‌ها، یک درصد از هزینه‌های فروش در این شرکت که باید برای جبران خسارت‌های وارد شده صرف شهرستان‌ها شود، تخفیف‌های مالیاتی که باید در عرصه‌های فرهنگی، ورزشی و زیرساختی هزینه شود، کمک‌های بلاعوضی که یک درصد از فروش را شامل می‌شود، همه این موارد رقم‌های هنگفتی را در برمی‌گیرد که نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه، افزود:
لذا بر این اساس ما تحقیق و تفحص را از شرکت ملی مس نوشته‌ و همچنین در کمیسیون صنایع و معادن بررسی کردیم.
اما با در خواست وزیر محترم این درخواست را برای چندین هفته مسکوت گذاشتیم تا تصمیماتی گرفته شود و پاسخی به شبهات داده شود.
در صورتی که اقناع صورت نگیرد یا در کمیسیون تصویب می‌شود یا نمی‌شود که در هر دو صورت به صحن علنی مجلس می‌رود و رای گیری خواهد شد که آیا تحقیق و تفحص صورت بگیرد یا خیر؟

*** تاثیر رابطه شرکت ملی مس با نمایندگان مجلس بر تحقیق و تفحص

رئیس کمیته معدن مجلس در پایان، بیان کرد:
شرکت ملی مس یک شرکت مافیایی است که با تک تک نمایندگان چه در کمیسیون و چه در مجلس رابطه برقرار می‌کند که این تحقیق و تفحص صورت نگیرد.
تحقیق و تفحص به دلیل ایجاد شفافیت در شبهاتی که در این شرکت است، انجام می‌شود.
بنابراین برای پاسخگویی به این شبهات، تحقیق و تفحص مورد نظر شکل گرفته است و امید داریم روال خود را طی کند.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=156970

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰