تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
9

ناگفته‌هایی درباره سیل امامزاده داوود

  • کد خبر : 160039
  • 10 مرداد 1401 - 12:31
ناگفته‌هایی درباره سیل امامزاده داوود
چرا استانداری قبل از حادثه از شهرداری کمک نخواست؟

جمهوریت – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: عدم لایروبی مسیل رودخانه، عدم جدیت در اجرای قانون و مسئله کوتاهی در آبخیزداری و آبخوان داری منجر به بروز سیل در امام زاده داوود و جان باختن تعدادی از هموطنانمان شده است.

محسن‌ پیرهادی در نشست ویژه‌ مجمع نمایندگان‌ استان‌ تهران که به منظور بررسی علل خسارت بار شدن سیل کن برگزار شد، خطاب به مدیران ذی ربط حاضر در نشست، بیان کرد: در توجیه این مدیریت شرایط می‌گویید هشدار داده اید، پیامک زده اید و بنر هشدار نصب کرده اید، این چه سبک مدیریت است؟ چرا مثل همین دو، سه روز بحرانی که راه‌ها و رستو ان ها را بستید، در روز هشدار مسیر و رستوان‌ها را تعطیل نکردید؟ اصلا مسیر را می بستید، حتی اگر بارش و سیل هم  نمی آمد بهتر از این بود که هموطنانمان را از دست بدهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش های ما در حادثه سیل امام زاده داوود عدم لایروبی مسیل رودخانه عامل اصلی بروز آسیب است، دوستانی که می‌گویند سطح رودخانه ۵۰ درجه و غیر مسطح است و به همین دلیل منجر به حادثه شده، درست نیست، اتفاقا آبگرفتگی در بخشی از رودخانه اتفاق افتاده که مسطح است، چون لایروبی صورت نگرفته، حادثه رخداده است. آخرین لایروبی بر اساس بررسی های موثق ما مربوط به سال ۹۸ است، اگر مسئولان ادعای دیگری دارند به ما مستندات ارائه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، نکته دیگر بحث آبخیز داری و ابخوان داری است، بیان کرد: مجلس در این حوزه برای  وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی، استانداری و سازمان آبخیزداری این بودجه را دیده است و در قانون سال ۹۸  کاهش خطر بحران را تکلیف کرده است. به نظر من آنچه که سبب خسارات و از دست دادن جمعی از هموطنان عزیزمان شد جدیت در اعمال قانون است، حالا به هر دلیلی ما ترک فعل داشته ایم، که حتما در جای خود باید بررسی و پیگیری شود، مهم‌تر از این ترک فعل سستی در اجرای قانون  است که سبب فاجعه امام زاده داوود شده است.

چرا راه‌ها را نبستید، رستوان ها باز بود و امام زاده زائر پذیرفت؟

وی در ادامه تاکید کرد: ما در اجرای قانون جدیت نداشته ایم، سازمان هواشناسی اعلام کرده که موقعیت نارنجی است، خود امام‌زاده هم در بین دو کوه در فضایی میان دو کوه اطرافش در گودی قرار دارد و اگر بخواهیم تشبیه کنیم در ته کاسه قرار دارد، وقتی احتمال وقوع سیل را می دادید، وقتی می دانستید یعنی هرچه بارش و بارندگی باشد در این گودی جمع می شود. برغم این شرایط هم امام زاده را تعطیل نکرده ایم هم راه ها و اصناف را باز گذاشته ایم و اجازه داده ایم که فعال باشند، خب این چه نوع مدیریت است؟

وی افزود: مسئله پرایدی که عامل بروز سیل شد درست است. به خودرو اجازه داده اید نزدیک امام زاده در بستر رودخانه پارک کند، بعد سیل آمده خودرو را حرکت داده و جلوی دریچه رودخانه را بسته است و جلوی حرکت آب را گرفته است، میزان بارش روزهای اخیر یک پنجم بارش سال ۹۸ است، یعنی حتی بدون لایروبی رودخانه اگر این خودرو جلوی دریچه رودخانه را نمی گرفت بازهم  این حادثه رخ نمی داد.

 به جای مدیریت و اجرای تکالیف قانونی؛ فقط توصیه و ارشاد کرده‌اید!

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه بحث جدیت در اعمال قانون صورت نگرفته است، ادامه داد: وزارت راه و شهر سازی باید مانع می شد و استانداری به راهور دستور می داد که راه را ببندد،‌ جلوی زائر پذیری امام زاده گرفته و رستوان ها باید تعطیل می شدند. آنگاه ما خسارت جانی نداشتیم و حادثه در حد تخریب رخ می داد. چرا جدیت در اعمال قانون نداشتیم و فقط توصیه و ارشاد کرده ایم ؟

دولت اقدام و گزارشی در« برنامه ملی کاهش خطر و سوانح» ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر در این بحث دستگاه های اجرایی تکالیفی هم داشته اند که انجام نشده است. ما نسبت به  فراهم کردن تجهیزات باران سنجی و رسوب سنجی در حوزه آبخیز که وظیفه وزارت راه و سازمان هواشناسی بوده، اقدامی صورت ندادیم، یعنی آنجا هنوز به این امکان مجهز نشده و متاسفانه برآورد درست از شرایط منطقه در دست نبوده  است.

وی با بیان اینکه از دیگر تکالیف مغفول مانده در حوزه بازنگری طرح هادی روستایی است، ادامه داد: در این حوزه هم هنوز بازنگری انجام نشده، این بازنگری تکلیف سال ۹۸ است که قانونگذار به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده اما انجام نشده است. همچنین در قانون سال ۹۸  وزارت نیرو مامور به جمع آوری تجربیات بین المللی در حوزه سیل شده است اما انجام نداده است، همچنین این وزارت خانه مکلف به تهیه طرح جامع سیلاب بوده است که اقدامی در بر نداشته است.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در ادامه تاکید کرد: در «برنامه ملی کاهش خطر و سوانح» بند ب ماده ۴ ، تکالیف دولت در ۲۰ بخش عیان شده است، دولت باید گزارش بدهد که در این امور و نسبت به این تکالیف چه کرده است ؟ متاسفانه دولت تاکنون گزارشی درباره این تکالیفش ارائه نکرده و متاسفانه در بازدید میدانی هیچ ندیدیم و ما شاهد انجام این تکالیف نبودیم، بنابر این عدم لایروبی مسیل رودخانه، عدم جدیت در اجرای قانون و مسئله  کوتاهی در آبخیزداری و آبخوان داری منجر به بروز این حادثه  شده است.

چرا استانداری قبل از حادثه از شهرداری کمک نخواست؟

وی افزود: اگر یک دهم تجهیزاتی که امروز در محله حادثه مستقر شده اند پیش از حادثه درخواست می شد، این حادثه رخ نمی داد، استانداری می گوید ما امکانات‌مان کم است، الان شهرداری در پی در خواست کمک، با تمام قوت به میدان رفته و نیروهایش را به سمت مراکز آسیب دیده روانه کرده است، سوال من این است که اگر پیش از حادثه از شهرداری تهران در خواست نیرو ،‌ لودر  می شد، شهرداری کمک نمی کرد؟ ما تمام تجهیزات شهرداری های استان و فرمانداری های استان را در سه نقطه درگیر سیل بسیج کرده ایم، اما الان حکایت نوشدار و بعد از مرگ سهراب است، اگر یک دهم این تجهیزات به موقع به کار گرفته می شد ما کشته نمی دادیم.

پیرهادی در پایان بیان کرد: مسئله، بحث سوء مدیریت است. متاسفانه برخی تعهدی به اجرا و اعمال قانون ندارند و وقتی اتفاقی بروز می دهد همه همدردی می کنند. در همه جای دنیا  با خیلی کمتر از این میزان بارش، سیل می آید اما مدیریت می کنند. با مدیریت خسارات جانی و مادی را کنترل می کنند، اما ما با جان عزیزانمان با مسئله روبرو می شویم.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=160039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰