تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
11

هاشمی گلپایگانی دبیرجنجالی ستاد امر به معروف؛ خواهر زاده زاهدی وفا است/ از گزینش دانشگاه امام صادق تا حاشیه سازی های مکرر درباره حجاب

  • کد خبر : 166396
  • 18 مهر 1401 - 23:41
هاشمی گلپایگانی دبیرجنجالی ستاد امر به معروف؛ خواهر زاده زاهدی وفا است/ از گزینش دانشگاه امام صادق تا حاشیه سازی های مکرر درباره حجاب
محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، خواهر زاده دکتر محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی رفاه ، کار و تامین اجتماعی است که این هفته موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

جمهوریت – اخیرا اظهارات محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که گفته است «تاکسی‌های اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب خودروها حل می‌شود.» مجددا حاشیه ساز شده است.

اظهارات شاذ دبیر جویای نام ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، مدت هاست که به تیتر نخست رسانه های داخل و خارج تبدیل می شود. اما اظهارات مذکور در شرایط ملتهب کنونی جامعه نوعی دهن کجی لجوجانه است که مورد انتقادات فراوانی هم قرار گرفت.

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی کیست؟

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی متولد سال ۱۳۴۶ در تهران، دانش آموخته رشته فلسفه و کلام در دانشگاه امام صادق و دارای مدرک تحصیلی دکترای فلسفه و کلام، فرمانده اسبق بسیج دانشجویی این دانشگاه و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

او در خرداد ۱۴۰۰ از سوی کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سمت دبیر این ستاد منصوب شد.

سوابق سال های فعالیت

هاشمی گلپایگانی در دانشگاه امام صادق (ع) و در رشته فلسفه و کلام مشغول به تحصیل شد و بعد از اتمام دوره دکتری، به عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق درآمد. بعد از مدتی با حکم مرحوم آیت الله مهدوی کنی، واحد گزینش دانشگاه را راه اندازی کرد و خود مسئولیت آن را تا سال ۸۹ عهده دار بود.

سایت امتداد، به تازگی فایل صحبت های سالها قبل او را در دانشگاه امام صادق، منتشر کرد. فایلی که نشان می‌دهد او به عنوان مسئول بسیج دانشگاه چه اقداماتی انجام داده است. هاشمی گلپایگانی در این فایل به دانشجویان نحوه گزینش را اعلام کرده می‌گوید: «مثلا کسی که موسیقی گوش می‌کند نباید دانشگاه بیاید، حالا حتی پدرش هم روحانی باشد فرقی ندارد.» اقدامات او به شدت مورد تایید و حمایت آیت الله علم الهدی بود. او می‌گوید زمانی که اولین بار گزینش را در سال ۷۴ به راه انداختیم آیت الله علم الهدی (که آن زمان مسئول آموزش دانشگاه امام صادق بود) به همراه آیت الله مهدوی کنی به اتاق ما آمد و تقدیر و تشکر کردند که در تاریخ دانشگاه برای اولین بار این کار انجام شد.
هاشمی گلپایگانی زمانی که در گزینش بود هم به گونه ای رفتار می‌کرد که وضع ظاهری افراد ملاک صلاحیت برای حضور در دانشگاه بود .

حواشی و جنجال ها

هاشمی گلپایگانی از مدافعان جدی تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها است. او در اظهاراتی گفته بود: چه اشکالی دارد وقتی مثلا دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه کنکور امسال بنویسند یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران؟

او مدعی شده بود ؛ خانواده‌ها از تفکیک جنسیتی استقبال می‌کنند و محیط امن می‌خواهند.  هاشمی گلپایگانی حتی مدعی شده بود در ۲۱ دانشگاه و کالج در دنیا تفکیک جنسیتی کرده اند، حتی برخی دانشگاه‌ها در آمریکا نیز تفکیک جنسیتی شدند.

دبیر ستاد احیای نهی از منکر  در ۲۶ تیر امسال نیز گفته بود : دیوار تار موی زنان فرو بریزد ، بقیه دیوارهای نظام هم فرو می‌ریزد

روزنامه اعتماد نیز ۳۰ مرداد از قول محمدصالح هاشمی‌گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نوشت: ما در طرح جدید حجاب، «جرم» کشف حجاب را به «تخلف» تخفیف داده‌ایم، اما کارآمد و اثرگذار است و قابلیت اجرایی دارد و متخلفان به جای پرونده‌سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.

گرچه وی صحبتی در مورد میزان و مقدار جرایم در نظر گرفته شده نکرده است، اما در فضای مجازی اخباری در مورد میزان این جرایم منتشر شد. بر اساس این مطالب، گفته شد که جریمه افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار تومان، کوتاه بودن مانتو ۱۵۰ هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز ۱۰۰ هزار تومان، نداشتن مانتو ۵۰۰ هزار تومان و آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان خواهد بود.

هاشمی گلپایگانی در ۷ شهریور ۱۴۰۱ هم گفت: کجای جشنواره فجر به جشنواره انقلاب می‌خورد؛ این سلبریتی‌هایی که اگر در خیابان حضور داشتند، گشت ارشاد به آنها تذکر می‌داد، خب پلیس اقتدار نشان دهد و در همان جشنواره فجر دستگیر کند.

او در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ نیز گفته بود: تعداد بدحجاب‌ها به بالای ۵۰ درصد رسیده است و مدیران دولتی و مغازه داران اگر به بدحجاب ها، تذکر ندهند و خدمات بدهند ، جریمه می شوند.

اما اظهارات شاذ اخیر او ، در شرایط خاص اعتراضات و اغتشاشات موجب اعتراضات زیادی شد.

فعالان فرهنگی اصولگرا نیز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر را با عباراتی از قبیل : نفوذی ، نادان ، موتور تولید نفرت، عامل پروژه دو قطبی‌سازی دشمن و عامل شکاف و دو دستگی مردم ؛ خطاب قرار دادند و از دستگاه های اطلاعاتی خواستند پرونده و عقبه دبیر ستاد امر به معروف را بررسی کنند و به دنبال ردپای خرابکاری و نفوذ باشند.

این افراد صراحتا از او خواستند ساکت شود و در این برهه حساس خاموش باشد.

حال باید منتظر ماند و دید این انتقادات تند، سبب سکوت این مسئول علاقه مند به حضور در رسانه خواهد شد یا با تند تر شدن انتقادات کار به برکناری یا کناره گیری وی خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=166396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰