تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
4
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران مطرح کرد:

۳ اولویت پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

  • کد خبر : 173166
  • 27 آذر 1401 - 23:59
۳ اولویت پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
دکتر علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

جمهوریت : به مناسبت آغاز هفته پژوهش در آئین افتتاحیه همایش پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرکت کردم. پژوهشگاه میراث در سال ۱۳۸۰ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است. دارای ۳ معاونت (پژوهشی، فناوری و کاربردسازی، معاونت اداری مالی و توسعه) و ۵ پژوهشکده (پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشکده مردم شناسی، پژوهشکده حفاظت و مرمت، پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی، پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون و گروه های تخصصی مختلف است)

در جمع اعضای هیئت امنا، معاونان، مدیران، رؤسای پژوهشکده ها، کارشناسان و اعضای هیأت علمی درباره مهم ترین مطالبات و انتظارات از پژوهشگاه تأکید کردم که برخی از آنها بشرح زیر است:
از آنجا که پژوهشگاه باید نقش مهمی در پیشبرد اهداف وزارت متبوع داشته باشد لذا هم در مقام توصیف وضع موجود و تبیین نظام مسایل و پاسخ به آنها باید در خط مقدم حل مسایل نظری و علمی باشد.

کاربردی کردن، مأموریت محوری و آینده نگر کردن سه اولویت پژوهشگاه در اقدامات خود باید باشد.

پژوهشگاه با حفظ وحدت، همدلی، انسجام درون سازمانی باید به مثابه یک کل عمل کند. مقالات، نشریات، همایش ها و… باید قادر باشند سهمی در حل مشکلات حوزه میراث فرهنگی بردارند.

شبکه سازی پژوهش، سامان دهی داده های موجود، گسترش ارتباط با نهادهای علمی دانشگاهی، تسهیل ارتباط با سایر نهادهای غیردولتی که فرصت های طلایی برای مشارکت جویی و بهره گیری از ظرفیت های کشور است، باید در متن برنامه های پژوهشگاه قرار گیرد.

ایران فرهنگی امروزه بسیار نیازمند کمک و یاری است؛ از حفظ، احیاء، مرمت، تدوین پرونده برای ثبت آثار جهانی، … این تقاضاها در دولت سیزدهم رو به افزایش است. این فرصت تاریخی امکان دیپلماسی فرهنگی و میراثی را برای ما فراهم می سازد.

در آستانه نهایی شدن سند چشم انداز ده ساله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در افق ۱۴۱۱ هستیم. جایگاه پژوهشگاه و اهداف و برنامه های آن باید به مثابه پیشران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=173166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰