تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
9

چرا صداوسیما بدنبال فیلتر شبکه نمایش خانگی است؟

  • کد خبر : 177748
  • 18 بهمن 1401 - 12:33
چرا صداوسیما بدنبال فیلتر شبکه نمایش خانگی است؟
پیمان جبلی تصمیم گرفته رقبا را حذف کند تا در فقدان رادیو و تلویزیون های خصوصی ، همچنان بی رقیب بماند.

جمهوریت – در  روزهای اخیر متن نامه درخواست پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهوری درباره فیلتر فیلیمو در رسانه ها منتشر شد.

درباره این نامه جنجالی نکاتی چند قابل ذکر است:

در بسیاری از کشورهای جهان مردم برای تماشای تلویزیون بایستی پول بپردازند. برای مثال در انگلستان بینندگان بی بی سی ماهیانه هزینه اشتراک می پردازند تا بتوانند از تلویزیون ملی  کشورشان استفاده کنند.

در کشور ما اما تماشای رادیو و تلویزیون رایگان است. به عبارت دیگر ؛ مردم به صورت مستقیم ، هزینه اشتراکی برای تماشای تلویزیون ملی نمی پردازند و هرچند هزینه های گزاف دستگاه عریض و طویل صداوسیما با چند ده هزار کارمند ، در بودجه رسمی سالیانه ، از جیب ملت پرداخت می شود اما تک تک مردم وجه اشتراکی نمی پردازند.

اما در سالیان اخیر با توسعه پلتفرم های نمایش خانگی ، بسیاری از مردم که قید تماشای رادیو و تلویزیون را زده بودند ، محاطب سریال ها و برنامه های سرگرمی فیلیمو ، نماوا و سایر شبکه های نمایش خانگی شده اند.

مردم با وجود حق اشتراک نسبتا گزاف ، که هر از چندی گران تر هم می شود  ، عطای فیلم ها و سریال های رایگان تلویزیون را به لقایش بخشیده اند و به همان نسبت که هر روز از مخاطبان صداوسیما کاسته می شود ، به مخاطبان شبکه نمایش خانگی اضافه می شود.

هر چند صداسیما ، بزرگ ترین و پر خرج ترین رسانه کشور است ، اما اصلا به همین نسبت ، نتوانسته در جذب خاطب و تاثیرگزاری موفق باشد.

رادیو و تلویزیونی که قرار بود دانشگاهی عمومی باشد و مبلغ رسمی مواضع نظام باشد ، اصولا به دستگاهی بسیار ثقیل و سنگین تبدیل شده که گاهی در مقایسه با یک کانال تلگرامی یا یک سایت بسیار کوچک ، قافیه را واگذار می کند.

صداو سیما که با “ساترا ” نظارت بر رقبایش را قانونی کرده و حتی گاهی شنیده می شود که می خواهد ارائه محتوای فیلم های منتشره در سایت ها را نیز زیر نظر داشته باشد ، نگران شکستن انحصار است.

انحصاری که مانع علنی تر شدن ضعف هایش برابر رقبای بسیار کوچکش شده بود.

حال پیمان جبلی تصمیم گرفته رقبا را حذف کند تا در فقدان رادیو و تلویزیون های خصوصی ، همچنان بی رقیب بماند.

غافل از آنکه مخاطب شبکه نمایش خانگی ، حتی در صورت فیلتر فیلیمو ، نماوا و سایرین ، سراغ رسانه به اصطلاح ملی نخواهد رفت.

مخلص کلام اینکه ؛ صداوسیما قافیه را باخته و به قول نقی معمولی بد هم باخته است.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=177748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰