تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
7

اسلامی: انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد/ گروسی: باید شَک‌ و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم

  • کد خبر : 180147
  • 13 اسفند 1401 - 12:25
اسلامی: انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد/ گروسی: باید شَک‌ و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم
محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: سفر آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

جمهوریت – رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتماد آفرین باشد.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: سفر آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

وی‌ افزود: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش های آژانس طوری باشد که اعتماد افرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

وی افزود: در همین چارچوب گفت‌وگوی های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری موثر خواهد بود.

اسلامی گفت: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را ما چندی پیش در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و شب گذشته توافق شد با آقای گروسی که کنفرانس سی ام بین‌المللی و با مشارکت آژانس سال آینده برگزار شود که کمک به روایتگری ایران می‌کند و آشنایی جهان با مراکز آموزشی و علمی ایران را رقم می زند تا دستاوردها و امکانات ما به سایر کشورها معرفی شود.

وی ادامه داد: شب گذشته سهم بانوان ایرانی هسته‌ای در ضیافت شام فوق العاده بود و موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این تعداد فعال هستند و چند تن از همسران شهدای هسته ای که از اساتید هستند و در صحنه ترور هم حضور داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ضیافت شام دیشب نشان داد جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قدرتمند است و خانم ها و آقایان با مدیریت و قدرت در آن حضور دارند و جوانان نیز حضور قوی دارند که نشان می دهد دانش هسته ای دانشی است درون زا و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

نشست «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران شامگاه جمعه ۱۲ اسفندماه برگزار شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای سخنان خود در این نشست صمیمانه با اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و صاحب‌نظران فناوری هسته‌ای کشور گفت:‌ مایلم از میزبان و دوست خوبم، آقای محمد اسلامی، معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران بابت این دعوت تشکر کنم. همچنین از همکارانم در وزارت امور خارجه و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در وین و نیز همه شما حضار سپاسگزارم.

به گزارش سایت سازمان انرژی اتمی بخش هایی از اظهارات گروسی را در ادامه می خوانید:

  • بابت برگزاری این دیدار تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم در جریان سفر و دیدار بسیار مهمی که در تهران دارم این نشست را با شما زنان و مردان ایرانی که برای صلح تلاش می‌کنید؛‌ آغاز کردم.
  • کسانی که در این نهاد بسیار مهم مشغول فعالیت هستند در اصل مردان و زنان علم و صلح محسوب می‌شوند و این شرایط سبب می‌شود تا کارم را با انرژی بیشتری ادامه ‌دهم و کارها را با ایران پیش ببریم.
  • شرایط بسیار دشواری است و می‌دانم که برای جامعه علمی و نیز سایر آحاد در بحبوحه مشکلات بسیار سخت است که بخواهند رشد و پیشرفت کنند اما ایران قبلا نشان داده که می‌تواند رشد کند و امیدوارم در آینده نیز بتواند این کار را تکرار کند.
  • بحث اصلی این است که در این راه به جلو حرکت کنیم و درهای جدیدی را بگشاییم و بتوانیم محدودیت‌ها را حذف کنیم تا ایرانی‌ها بتوانند حتی بیش از پیش پیشرفت کنند و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و همکاری‌های بین مردمی آنچنان که شایسته است، افزایش یابد.
  • در حوزه هسته‌ای به عنوان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز ایران، بخشی از این تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌ها محسوب می‌شویم و مطمئنم اگر ما کار خود را به درستی انجام دهیم، ‌آثار آن در سراسر جامعه احساس خواهد شد.
  • همان‌طور که گفته شد در شرایط دشواری زیست می‌کنیم و مواردی نظیر تنش، جنگ و ناامیدی در جهان مشاهده می‌شود اما باید دانست که فناوری هسته‌ای و استفاده از آن؛ فرصت‌های شگفت‌انگیزی را در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • اکنون قابل مشاهده است که چه کارهایی در سراسر انجام می‌شود و چه مشکلاتی در زمینه انرژی، امنیت غذایی و امنیت سلامت انسانی وجود دارد زیرا همان‌طور که می‌دانید در تمام این بخش‌ها، حوزه هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
  • هنگامی که راجع به انرژی صحبت می‌کنیم؛ نقش حوزه هسته‌ای بسیار برجسته‌تر می‌شود در این مسیر ایران سعی می‌کند سهم انرژی هسته‌ای را به عنوان انرژی پاک در سبد انرژی کشور افزایش دهد.
  • از زمانی که بنده به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول به فعالیت شده‌ام، تمام تلاشم را کرده‌ام تا بتوانم صدای کسانی باشم که در حوزه انرژی هسته‌ای کار می‌کنند؛ در تمام کنفرانس‌های مهم بین‌المللی این کار را انجام داده‌ایم به‌طوری‌که در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی نیز سعی کرده‌ام صدای همکارانم باشم و در این راه سعی کرده‌ام با تبعیض مبارزه کنم.
  • هنگامی که در مورد امنیت غذایی صحبت می‌‌کنیم باید گفت از طریق علوم و فنون هسته‌ای می‌توان محصولاتی را تولید کنیم که نسبت به خشکسالی، آفات و حشرات مقاوم‌تر بوده و بازدهی و مصونیت بالاتری دارند. بهترین برنج دنیا در ایران کشت می‌شود و ما در در میانمار و تایلند کمک‌هایی در زمینه این محصول کرده‌ایم که سبب شده تا محصول‌دهی و باردهی کشت برنج بیشتر شود. این موارد مثال‌های ساده‌ای از استفاده از انرژی هسته‌ای است.
  • باید گفت انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان هم نقش ایفا می‌کند و می‌توان به وجود داروهای هسته‌ای اشاره کرد.
  • از سال گذشته برنامه‌ای را در آفریقا و تحت عنوان «پرتوهای امید» آغاز کرده‌ایم که باعث می‌‌شود تا دسترسی به رادیوتراپی در کشورهای آفریقایی افزایش یابد زیرا با رادیوتراپی می‌توان انواع سرطان‌ها را کاملا درمان کرد؛ خوشبختانه دسترسی به رادیوتراپی در ایران وضعیت خوبی دارد در حالی که در برخی کشورها این نوع از درمان هیچ دسترسی ندارند.
  • مطمئنم با همکاری ایران می‌توانیم داروهای هسته‌ای را تولید کرده و به کشورهای همسایه کمک کنیم.
  • باید از دانش ایرانی برای موارد صلح آمیز استفاده کنیم. این موارد، چند مصداق بود که بنده خدمتتان عرض کردم.
  • از ایران CPF (Country Praogram Framework به معنی چارچوب برنامه کشور) دریافت کرده‌ایم که در اصل برنامه‌ یک کشور در خصوص آنچه قرار است با آژانس انجام دهد را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمی قرار است چه کارهایی با آژانس بین‌المللی انجام شود.
  • بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی و اعتمادافزایی کنند.
  • باید شک‌ها و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان با هم انجام می‌دهیم.
  • من مطمئنم این دیداری که اکنون و در تهران دارم، خاطره‌انگیز خواهد شد که به خاطر نقطه عطفی است که جناب آقای معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفتند که رقم خورده است.
  • امیدوارم که این نقطه عطف در برخی تفاهم‌ها و توافقات فی‌مابین محقق شود.
  • از شما سپاسگزارم و به دلیل حضور در کنار شما عزیزان، احساس خوبی دارم و خوشحالم که دانشمندان جوان را ملاقات کردم؛ در این دیدار زنان فراوانی را دیدم که نشان می‌دهد برابری جنسیتی بیشتری را در حوزه هسته‌ای شاهد هستیم و امیدوارم در آینده نیز دانشمند زن بیشتری را مشاهده کنم که وارد حوزه هسته‌ای شده‌اند که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰