تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
8

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد

  • کد خبر : 179725
  • 10 اسفند 1401 - 10:01
گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته: ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

جمهوریت – آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تازه‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده که تا ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی سازی شده به ۳۷۶۰.۶ کیلوگرم رسیده باشد.

آژانس اتمی همچنین اعلام کرده است: حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای، به دلیل عدم اجرای تدابیر مرتبط با شفاف‌سازی ذیل برجام توسط ایران، آژانس توانایی کنار هم قرار دادن درست اطلاعات در برخی حوزه‌ها ازجمله موجودی سانتریفیوژها را نخواهد داشت.

 

وال استریت ژورنال نیز نوشت که در گزارش جدید آژانس عنوان شده است: نمونه‌برداری آژانس در تاریخ ۲۲ ژانویه ( ۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران چندین پیش در رابطه با ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده بود: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

او با بیان اینکه این یک موضوع عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری چنین موضوعی ندارد، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را با اهداف سیاسی و سیاه‌نمایی دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری‌های مرسوم و عادی است.

او تاکید کرد: آنچه در روند غنی‌سازی حائز اهمیت است محصول و تولید نهایی است که ایران تاکنون برای بالاتر از ۶۰ درصد اقدام نکرده است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=179725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰