تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
16

دانستنی‌های حیرت انگیز درباره هویج!

  • کد خبر : 133158
  • 03 آبان 1400 - 14:17
دانستنی‌های حیرت انگیز درباره هویج!
معمولا افراد هویج را بعنوان گیاهی می شناسند که به تقویت بینایی کمک می کند اما آیا می دانستید، این گیاه نارنجی رنگ خواص بیشمار دیگری را نیز در خود نهفته است؟
جمهوریت :  هویج، همان گیاه نارنجی رنگ که بسیاری آن نماد تقویت بینایی می‌دانند و بسیاری نیز آن را خام و یا پخته مصرف می‌کنند.
گیاهی مملو از خاصیت و شیرین و خوشمزه که بهتر است کمی بیشتر با آن آشنا شوید!

هویج و چیز‌هایی که از آن نمی‌دانید!

در معرفی هویج، می‌توان گفت گیاهی دو ساله است که در سال اول، رزت برگ‌های آن مقدار زیادی شکر تولید می‌کنند، که در ریشه عمودی آن ذخیره می‌شود تا برای گل دادن گیاه در سال دوم انرژی لازم را فراهم کند.
جالب است بدانید، نهال هویج بلافاصله پس از جوانه زدن، نشان می‌دهد که تمایز مشخصی بین ریشه عمودی و ساقه قائل است، به این صورت که دارای ساقه ضخیم‌تر و فاقد ریشه‌های جانبی بوده و در بخش بالایی انتهای ساقه لپه‌ها قرار دارند و اولین برگ واقعی در حدود ۱۰ الی ۱۵ روز پس از جوانه زدن ظاهر می‌شود.
هویج دارای ویتامین‌های ب۶، کا و آلفا و بتا کاروتن (ماده‌ای که موجب نارنجی شدن آن می‌شود) و مواد معدنی مختلف است و همانطور که می‌دانید، آنتی‌اکسیدان هویج پخته بیشتر از هویج خام است.
هویج، گیاهی است که در امپراتوری روم شرقی در نسخه‌ای قرن ششم میلادی قسطنطنیه‌ای، رسم و توصیف شده‌است.
در این اسناد سه نوع هویج مختلف رسم شده و در متن نوشته شده‌است: می‌توان ریشه را پخت و آن را مصرف کرد.
گفته می‌شود این گیاه در قرن هشتم توسط مور‌ها به اسپانیا معرفی شده است و در قرن دهم ریشه‌هایی که در غرب آسیا، هندوستان و اروپا می‌روییدند به رنگ بنفش بودند.
هویج‌های مدرن در همان زمان‌ها در افغانستان رشد کرده بود.
هویج اهلی در قرن ۱۴ در چین و در قرن ۱۸ در ژاپن ظاهر شد و هویج نارنجی رنگ نیز در قرن هفدهم در هلند ظاهر شد، که مربوط به این واقعیت است که پرچم هلند در آن زمان به رنگ نارنجی بود.
جان اوبری عتیقه‌شناس در آن زمان هویج‌های جدید را اینگونه توصیف کرده‌است: «هویج برای اولین بار در بکینگتون در شهرستان سامرست کاشته شد. بعضی از افراد بسیار پیر آنجا [در ۱۶۶۸]اولین باری را که هویج به آنجا آورده شد را به یاد می‌آورند.»
 مهاجران اروپایی هویج را در قرن هفدهم به کلونی‌های آمریکا معرفی کردند.
 هویجی که بیرونش بنفش و درونش به رنگ نارنجی است از سال ۲۰۰۲ در مغازه‌های بریتانیا به فروش می‌رسد.

خواص داروئی هویج

  • بتاکاروتن در هویج

در درجه‌ی اول هویج یک منبع غنی از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که می‌تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شده و سلامت چشم را تضمین کند.
جالب است بدانید، پس از اختراع رادار توسط ارتش انگلستان و درست در جنگ جهانی دوم، نیروی هوایی سلطنتی انگلستان برای گمراه کردن ارتش آلمان این شایعه را رواج داد که خلبانانشان به این دلیل در شب خوب می‌بینند که هویج مصرف می‌کنند این در صورتی است که بتاکاروتن موجود در هویج سبب بهبود بینایی نمی‌شود!
  • نقش هویج در گوارش

هویج سبب افزایش ترشح بزاق و عرضه مواد معدنی ضروری در بدن می‌شود و ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی که برای هضم غذا کاربرد دارند را در بدن آزاد می‌کند.
بایدن به این نکته توجه داشته باشید که، مصرف هویج به طور منظم می‌تواند از زخم معده و اختلالات گوارشی جلوگیری کند.
  • هویج سرشار از کارتنوئید‌ها

هویج سرشار از کارتنوئید‌هایی است که می‌توانند در بدن به تنظیم قند خون بینجامند.
  •  هویج مملو از فیبر

هویج، این گیاه ریشه‌ای سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند باعث کاهش LDL و افزایش HDL شود.
این روند برای کمک به لخته شدن خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی موثر است. با تقویت سلامت قلب، بیماری‌های مربوط به قلب را دور نگه می‌دارد.
  • عناصر قلیایی موجود در هویج

هویج غنی از عناصر قلیایی بوده و برای پاک کردن بدن و احیای خون و ایجاد تعادل بین محیط اسیدی و قلیایی موثر است.
  • پتاسیم در هویج

این گیاه خوشمزه یک منبع عالی از پتاسیم بوده که می‌تواند به ایجاد تعادل در سطح سدیم بدن و در نتیجه به تعادل فشار خون بینجامد.
  • نقش هویج در بهداشت دهان و دندان

هویج سبب کشته شدن میکروب‌های مضر دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. طبق گفته متخصصان مصرف هویج، بیماری لثه را درمان می‌کند و مانع از بوی بد دهان می‌شود.
  • التیام زخم‌ها به کمک هویج

هویج به صورت خام یا رنده شده می‌تواند در التیام زخم‌ها و یا بریدگی و التهاب تاثیر مثبتی داشته باشد.
  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ به کمک هویج

در میان غذا‌هایی که مصرف می‌کنید که مقادیر زیاد مواد شیمیایی را با خود دارد هویج دارای یک ماده به نام فالکارینول است که می‌تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک کند.

نقش آب هویج در کاهش نمره عینک!

بسیاری از نکته را تکذیب کرده اند و بسیاری نیز تاکید دارند که مصرف هویج و آب هویج می‌تواند به تقویت چشم کمک کند.
گفته می‌شود، تاثیر آب هویج برای تقویت چشم یکی از آیتم‌های غیر قابل انکار است که امروزه در کل جهان این موضوع به اثبات رسیده است.

تقویت چشم کودکان به کمک آب هویج

برخی از کودکان به دلایل مختلفی از ضعف بینایی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل توصیه می‌شود از همان کودکی، فرزند خود را به نوشیدن آب هویج برای تقویت چشم تشویق کنید.
 نوشیدن روزانه یک لیوان آب هویج برای کودک تاثیرات زیادی را در رشد آن‌ها خواهد داشت.

تقویت چشم بزرگسالان با آب هویج

افرادی که به عینک‌هایی با شماره بالا برای دید بهتر نیاز دارند، می‌توانند این فرصت را از دست ندهند و از همین امروز اقدام به استفاده از آب هویج و یا هویج این آفریده پرخاصیت کنند.

چه زمانی باید آب هویج میل کنیم؟

توصیه می‌شود با توجه به تاثیر آب هویج در بینایی، این نوشیدنی را خودتان تهیه و آماده کنید چرا که در این صورت از میزان فواید بسیار بالایی برخوردار بوده و شما می‌توانید بدون داشتن هرگونه نگرانی اقدام به نوشیدن آن داشته باشید و البته بهتر است همان زمان آبگیری بلافاصله نوشیده شود.
به این نکته توجه کنید که، از سالم‌ترین هویج‌ها برای آبگیری استفاده کنید تا از این طریق لذت واقعی طعم آن را بچشید و از نهایت خواص آن اعم از ویتامین‌هایی همچون ویتامین A بهره ببرید.
طبق تجربه و توصیه‌های مطرح شده، شما میتوانید در هر ساعتی از روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که نباید از خواص مختلف هویج غافل بمانیم، حال چه در بینایی و چه در موارد دیگر، راست و یا دروغ این گیاه مملو از خاصیت است که می‌تواند تاثیر خارق العاده‌ای در بدن ما داشته باشد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰