تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
24

تغییر ملموس در اطلاع رسانی صداوسیما ؛ رادیو و تلویزیون مرجع خبری مردم می شود؟

  • کد خبر : 133459
  • 05 آبان 1400 - 10:18
تغییر ملموس در اطلاع رسانی صداوسیما ؛ رادیو و تلویزیون مرجع خبری مردم می شود؟
نوع مواجهه متفاوت بخش های خبری اصلی صداوسیما با اتفاق مهم هک شدن و حمله سایبری به سیستم یکپارچه توزیع سوخت در جایگاه های عرضه بنزین و همچنین خبر انتصاب داماد زاکانی به عنوان مشاور شهردارتهران می تواند نشانه ای از تغییر رویکردها در صداو سیما باشد؟

جمهوریت : زیبا کوهستانی – روز گذشته حمله سایبری بزرگی تمامی جایگاه های عرضه سوخت را در کشور از مدار خارج کرد و بحرانی بزرگ را در سالروز حوادث تلخ بنزینی آبان ۹۸ در کشور رقم زد ؛ رویدادی که ظرفیت تبدیل به یک ابربحران را دارد و می توانست زمینه ای برای آشوب و بلوایی تازه شود.
خبرگزاری ایسنا که بلافاصله این خبر را منتشر کرده بود ، فورا پا پس کشید و در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که سرور خبرگزاری هک شده و خبر مذکور هم توسط هکرها منتشر شده است.
ایسنا توضیح نداد که چطور همزمان خبر در توییتر این رسانه و سایر درگاه های اطلاع رسانی نیز توسط هکرها منتشر شده است و چرا رویدادی با این ابعاد که قاعدتا قابل انکار و مخفی کاری نبود باید با هک شدن یک خبرگزاری اطلاع رسانی شود.
خبر مرتبط: حمله سایبری به «خبرگزاری ایسنا»
اما رادیو و تلویزیون راهی متفاوت از همیشه را طی کرد. ارتباطات زنده خبرنگاران شبکه خبر از جایگاههای عرضه سوخت در سطح شهر ، تماس های مکرر با مقامات مسئول و پرداختن به عنوان خبر نخست بخش خبری ۱۴ شبکه یک، سبب شد صداوسیما از خبرگزاری های داخلی و خارجی و فضای مجازی پیش بیفتد و عملا مردم برای کسب آخرین خبرها دراین باره به صداوسیما مراجعه کنند.

مسئولان جدید معاونت سیاسی صداوسیما این بار به جای محافظه کاری و لاپوشانی و توجیه ، اصل ماجرا را چنان که بود روایت کردند و حتی این اقدام سبب شد نهادهای امنیتی همچون شورای عالی امنیت ملی که اغلب در این مواقع تا چند روز سکوت پیشه می کرد فورا حمله سایبری را تایید کند.

در رویداد دوم بعد از انتصاب فامیلی علیرضا زاکانی شهردار تهران ، خبر صداوسیما به عکس روال سابق ، سکوت نکرد و در چند گزارش به حکمی که شهردار تهران برای داماد خودش یعنی حسین حیدری به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری صادر کرده بود پرداخت. در این گزارش ها به اظهارات ۵ ماه قبل زاکانی در مناظرات انتخاباتی که مدعی شده بود جلوی فامیل بازی و خانواده سالاری را می گیرد اشاره شد و حتی چمران رئیس شورای شهر پایتخت که انتصابات را حق شهردار دانسته بود مورد نقد قرار گرفت و صراحتا اشاره شد که این انتصاب غیرقانونی و محل اشکال است.
پیشتر صداوسیما بر اینگونه بی قانونی ها ، خصوصا اگر در یک جریان سیاسی صورت می گرفت ، چشم می بست.

مردم این روزها به لطف فضای مجازی از بسیاری از اخبار به لحظه مطلع می شوند. درست آن است که دستگاه عریض و طویل صداوسیما از قافله ۴ سایت و کانال تلگرامی عقب نیفتند تا شاید اعتماد مخاطبان کمی به رسانه ملی بیشتر شود.

پیمان جبلی رئیس و علی رضا خدابخشی معاون سیاسی جدید صداوسیما ، برای تغییر ساختارهای جزمی و تصلبی و سانسورها و چارچوب های خودساخته در این سازمان راهی به نسبت طولانی در پیش رو دارند و همین یکی دو گام کوچک نشان داد مخاطبان و بویژه نخبگان با همین قدم های کوتاه امیدوارتر خواهند شد.

امید آنکه فقط یک اتفاق نباشد و رویه جاریه شود.

مطالب مرتبط :
خبر در رسانه ملی متحول می شود؟

جبلی چگونه سکانداری برای کشتی به گل نشسته رسانه ملی خواهد بود ؟
شکستِ صداوسیما از فضای مجازی در خبررسانی/جدول

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰