تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
10

نکاتی حرفه‌ای برای طرز تهیه چای سفید که از آن بی اطلاعید! + خواص آن

  • کد خبر : 133981
  • 10 آبان 1400 - 10:49
نکاتی حرفه‌ای برای طرز تهیه چای سفید که از آن بی اطلاعید! + خواص آن

برگ‌های چای سفید در مقایسه با دیگر چای‌ها بصورت فشرده و متراکم نیستند و برای دم‌آوری آن باید از آبی با دمای پایین‌تر از نقطه جوش استفاده کرد.

جمهوریت :  نوشیدن چای چه سیاه، سبز و یا حتی سفید بصورت گرم بسیار لذت بخش است و خارج از فوایدی که برای بدن انسان دارد می‌تواند احساسی مملو از شادی را در افراد ایجاد کند.
یک نوشیدنی خوشمزه، دلچسب در سرمای پاییز و زمستان و یا حتی یک نوشیدنی که خستگی را در عصر بهار و تابستان از تن بدر کند.
چای سفید نیز همانند خانواده خود و چای‌های موجود در بازار می‌تواند برای افراد لحظاتی خاص و به یاد ماندنی را رقم بزند و همراه با آن فواید بی نظیرش را تقدیم انسان کند.
اما چای سفید چیست، چه خصوصیاتی دارد، چطور خرید کنیم و چطور آن را دم کرده و مصرف کنیم، موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چای سفید و دانستنی‌های آن

چای سفید نوعی چای است که پس از خشک شدن به هیچ وجه پردازش نشده و در حقیقت از جوانه‌های نابالغ یا جوانی ساخته می‌شود که سبب می‌شود طعم ملایمی به چای پس از دم کردن دهد و رنگ آن را به زرد کمرنگ در آورد.
به این صورت که خشک کردن گلبرگ‌های تازه آن در نور طبیعی آفتاب، سبب می‌شوند تا این چای، بافتی لطیف و طعمی بسیار خوشمزه داشته باشد.
چای سفید برگ گیاه کاملیا سیننسیس است که یکی از محبوب‌ترین چای‌ها در جهان محسوب می‌شود.
چای سفید به‌صورت گرم و گاهی خنک سرو می‌شود و بهتر است آن را همراه با غذا یا پس از وعده‌های غذایی بنوشید.
توجه به این نکته ضروری ست که نباید چای سفید را با غذا‌های پرادویه و سنگین سرو کرد.
چای سفید با طعم سبک و لطیف خود، همراهی مناسب برای انواع پنیرها، دسر‌های شیرین، سالاد‌های سبک و ماهی محسوب می‌شود.

خصوصیات چای سفید دم کرده و نکاتی برای تهیه آن

چای سفید، یک نوشیدنی بسیار ظریف و لطیف است و در صورت تمایل می‌توان انواع شیرین‌کننده‌های دلخواه از جمله عسل را به آن اضافه کرد.
دم‌کرده چای سفید معمولا زرد کم‌رنگ است و می‌توان آن را به‌سادگی این چای را در خانه تهیه کرد.
طعم چای سفید شیرین و ملایم در حالی که چای سبز مزه‌ای ملایم‌تر و رنگی سبز دارد و چای سیاه، مزه‌ای تلخ و رنگی قرمز دارد.
اما تنها نکته‌ای که در حین درست کردن این چای باید به آن توجه داشته باشید، دمای آب است.
برگ‌های چای سفید در مقایسه با دیگر چای‌ها بصورت فشرده و متراکم نیستند و به همین دلیل، برای درست کردن یک فنجان چای باید از دو قاشق چا‌ی‌خوری برگ‌های چای سفید استفاده کرد.
باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ چای سفید وابسته به زمان دم کشیدن آن است و باتوجه به این موضوع می‌تواند زرد کم‌رنگ تا نارنجی کم‌رنگ باشد.
جالب است بدانید که پس از دم کردن چای سفید، می‌توان آن را خشک کرد تا در مصرف بعدی مجددا از آن استفاده کرد و حتی می‌توان این کار را تا ۳ مرتبه انجام داد.
توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید بهتر است به‌جای خرید چای کیسه‌ای، برگ‌های چای سفید را خریداری کنید؛ زیرا این برگ‌ها حاوی مواد مغذی هستند؛ اما اگر می‌خواهید از چای سفید کیسه‌ای استفاده کنید؛ یک چای کیسه‌ای را در یک فنجان آب گرم بیندازید و اجازه دهید تا برای ۲ تا ۳ دقیقه بماند. سپس آن را دربیاورید و چای را بنوشید.
چای سفید را می‌توانید با کمی زنجبیل، نعناع، زردچوبه، ریشه قاصدک، رزماری و پونه ترکیب کنید تا طعم‌های جدیدی از آن بدست آورید.
جالب است بدانید از چای سفید به‌عنوان نوشیدنی پایه برای تهیه انواع اسموتی، لاته و کامبوجا نیز استفاده می‌شود.

طرز تهیه چای سفید چگونه است؟

برای آنکه بخواهید چای سفید را درست کردن باید ابتدا آب را بجوشانید و پس از ۱۰ دقیقه یک قاشق چای خوری چای سفید داخل فنجان ریخته و آب جوش را داخل آن بریزید و یک درپوش روی ان بگذارید و بعد از ۵ الی ۸ دقیقه دمنوش را میل کنید.
شما می‌توانید چای سفید را سه بار در روز، پس از هر وعده غذایی خود نوش جان کنید.
بهترین مقدار چای سفید برای هر نفر، یک قاشق مرباخوری به‌ازای هر فنجان استاندارد چای‌خوری است.

نکاتی درباره دم کردن چای سفید

اما این طرز تهیه و بنوعی دم کردن چای سفید نکاتی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

برای تهیه چای سفید حتما از آب فیلتر شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.

برگ‌های چای سریع‌تر از جوانه‌ها دم می‌کشند.

چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه نیاز به مراقبت بیشتر دارد، پس بیشتر مراقب باشید تا دم نکشیده آن را سرو نکنید یا آن را بیش از حد دم نکنید.

توجه داشته باشید که هرچه برگ‌های چای ظریف‌تر باشند، باید در زمان آماده‌سازی آن را با درجه حرارت کمتر دم کنید. بهترین درجه حرارت آب برای تهیه این چای خوش‌طعم دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد است و برای سنجش دقیق دما، شما به دماسنج نیاز دارید.
باید بگوییم چای سفید در مقایسه با چای سبز که دارای زمان دم‌آوری طولانی‌تری است، طعم تلخ کمتری از خود آزاد می‌کند؛ اما با این حال حتما چای را پس از زمان پیشنهادی بچشید و در صورت تمایل اجازه دهید تا برای دقایقی بیشتر دم بکشد. اجازه ندهید که طعم چای به خاطر زمان اشتباه دم‌آوری، خراب شود.
اگر کتری برقی مجهز به کنترل دما یا دماسنج ندارید، این موضوع را به خاطر داشته باشید که آب در سطح دریا در دمای ۱۹۰ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت یا ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید و به‌ازای هر ۳۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع، یک درجه از دمای جوش آب کم می‌شود.

در کل دمایی پایین‌تر از نقطه جوش برای دم‌آوری چای سفید مناسب است.

اما اگر از چای‌ساز یا کتری برای جوشاندن آب استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که این دو دستگاه قبل از جوشیدن آب، صدای بلندی از خود تولید می‌کنند. در حقیقت، این صدا درست چند دقیقه قبل از جوشیدن آب ایجاد می‌شود و در همین زمان، دمای آب بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد است که بهترین دما برای دم کردن چای سفید به حساب می‌آید.
اگر آب به جوش آمد، زیر کتری را خاموش کنید و اجازه دهید تا آب برای ۳ دقیقه خنک شود و به دمای مناسب برای دم کردن چای سفید برسد. بهتر است بدانید که اگر دمای آب بالا باشد، طعم چای شما تلخ و گس می‌شود؛ زیرا درجه حرارت بالای آب، برگ‌های ظریف چای را می‌سوزاند و روی طعم نهایی چای تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 مصرف بیش از حد چای سفید چه مضراتی دارد؟

  • سبب بروز بیخوابی، سرگیجه و مشکلات گوارشی در افراد می‌شود.
  • بهتر است خانم‌های شیرده و باردار از چای سفید استفاده نکنند.

خواص چای سفید

جالب است بدانید چای سفید دارای خواص چای سبز است حتی تأثیرگذاری و خاصیت این چای چند برابر خاصیت چای سبز است. زیرا چای سفید از غنچه‌های نورس و بازنشده برگ‌های چای تهیه می‌شود و همین مسئله موجب شده تا چای سفید این روز‌ها گرانترین چای و بهترین دمنوش طبیعی شناخته شود.
دارای خواص انتی اکسیدان
  •  پیشگیری از پیری
  • رفع خرابی و پوسیدگی دندان
  • حفظ سلامت و جوان ماندن پوست
  •  درمان عالی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع
  • رفع سردرد
  • مصرف چای سفید برای افرادی که از آنفولانزا و سرماخوردگی رنج می‌برند، بسیار مفید است.
  • کاهش وزن
  • پیشگیری از سرطان ریه
  • کمک به مبتلایان به دیابت
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰