تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
7

آیا خروپف برای فرد عوارض دارد؟

  • کد خبر : 134566
  • 12 آبان 1400 - 17:36
آیا خروپف برای فرد عوارض دارد؟
خروپف می‌تواند در هر سنی، کودکان یا بزرگسالان رخ دهد در حقیقت تولید سر و صدایی بسیار آزار دهنده درست در زمانی که فرد خواب است، صدایی که دلایل و علل مختلفی برای بوجود آمدن دارد.
جمهوریت : شاید برای شما پیش آمده باشد که از صدای خروپف خود از خواب بیدار شده باشید و یا اینکه اطرافیان و یا همسرتان زمانی که شما خواب هستید شما را از خواب بیدار کنند و بگویند که زیاد خروپف می‌کنید و یا حتی فردای آن روز به شما شکایت کنند که نگذاشتید بخوابند. اما آیا این خروپف‌ها برای شما مضر است؟!

خروپف و دلایل پیدایش آن

تولید سر و صدایی بسیار آزار دهنده درست در زمانی که فرد خواب است، صدایی که دلایل و علل مختلفی برای بوجود آمدن دارد.
لرزش مجرای تنفسی و به تبع آن ایجاد صدا در پی بسته شدن مسیر هوا هنگام تنفس در زمانی که فرد خوابیده است، سبب بروز خروپف می‌شود.
شاید خروپف فردد از علائم وقفه تنفسی در خواب وی باشد.
 گاهی اوقات صدای خروپف بسیار کم است، اما گاهی نیز آن قدر بلند و آزاردهنده است که اطرافیان را عاصی می‌کند.
خروپف می‌تواند در هر سنی، کودکان یا بزرگسالان رخ دهد، اما بیشتر، بین ۴۰ تا ۶۰ ساله‌ها شایع است.
جالب است بدانید درباره این موضوع آمار‌های متفاوتی وجود دارد، اما حداقل ۳۰٪ بزرگسالان و گاهی تا ۵۰٪ خروپف می‌کنند.
براساس یک تحقیق بر روی ۵٬۷۱۳ آمریکایی ۲۴٪ مردان و ۱۳.۸٪ زنان خروپف می‌کنند که در این میان افراد بین ۶۰ تا ۶۵ سال به ۶۰٪ (مردان) و ۴۰٪ (زنان) می‌رسد.
با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گیری کرد که خروپف در مردان بیشتر از زنان است و در کودکان نیز معمولا به دلیل بسته شدن بینی در اثر سرماخوردگی، یا به دلیل اینکه لوزه‌ها و یا آدنوئید‌ها بسیار بزرگ هستند اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر در بزرگسالان نیز بطور معمول ضعف در پشت گلو یا اضافه وزن سبب بروز خروپف می‌شود.
همانطور که می‌دانید، در ظاهر خروپف برای فرد مشکلی را ایجاد نخواهد کرد، اما در مقابل برای سایرین آزاردهنده است و سبب شکایت آن‌ها می‌شود.
برخی از متخصصان نیز بر این امر معتقدند که خروپف یک بیماری است، یک وقفه تنفسی که برای فرد مبتلا خطرناک است.
در حقیقت خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جدی به نام سندرم آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی هنگام خواب) باشد.
خروپف ناشی از تنگ شدن راه‌های هوایی به ویژه در ناحیه حلق است که به علل مختلف در خواب رخ می‌دهد و زمان خواب، شل شدن عضلات بدن در قسمت‌های مختلف از جمله حلق سبب باریک شدن مسیر تنفس شده و این باریک شدن با ارتعاش قسمت‌های مختلف حلق و به ویژه زبان کوچک و کام نرم همراه می‌شود که خروپف را درپی دارد.
در حقیقت می‌توان اینگونه گفت که، خروپف ناشی از ارتعاشات در بافت‌های نرم دستگاه تنفسی فوقانی در زمان تنفس می‌تواند در هر بخشی از راه هوایی فوقانی، رخ دهد از قبیل:
  • کام نرم
این بخشی از سقف دهان شما است که درست در پشت دهان قرار دارد.
  • پشت زبان
پشت گلو، لوزه‌ها را شامل می‌شود که بافت‌های برجسته‌ای هستند، که در هر دو طرف پشت گلو قرار دارند؛ این، شامل زبان کوچک است، که گوشتی کوچک است و در وسط پشت گلو آویزان است.

دلایل اصلی بروز خروپف

  • نقص در بینی
  • اضافه وزن و چربی زیاد به گلو، فشار می‌آورد
  • مصرف قرص‌های خواب آور بیش از حد می‌تواند فرد را آرام کند
  • مشکل داشتن در پشت گلو، مثل داشتن کام (سقف دهان) نرم
  • مصرف دخانیات منجر به تورم پشت گلو می‌شود

عوارض خروپف

خروپف در حالت طبیعی برای سلامتی مضر نیست، اما تنها استثناء، این است که شما اضافه وزن داشته باشید و به معنای واقعی تنفس را برای ۵-۱۰ ثانیه در خواب متوقف کنید، مشکلی که به آن انسداد خواب می‌گویند که شاید سبب بروز مشکل شود.
برخی نیز از صدای بلند خروپف خود بیدار میشوند و شب آزار دهنده‌ای را میگذرانند و در نهایت در صبح احساس خستگی می‌کنند.

چه زمانی باید نگران خروپف خود باشیم و به پزشک مراجعه کنیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که اگر خروپف شما برای خودتان یا دیگران آزاردهنده نیست، لزومی ندارد که به پزشک مراجعه کنید و، اما اگر در شرایط زیر به سر می‌برید حتما به مطب پزشک مراجعه کنید.
  • در طول شب، تنفس را متوقف می‌کنید (اگر شما اضافه وزن دارید و این اتفاق می‌افتد، ممکن است آپنه انسدادی خواب داشته باشید).
  • اگر، به طور منظم با نفس نفس زدن بیدار شوید (این می‌تواند مشکل دیگری را نشان دهد، مانند یک مشکلی در قلب).
  • در طول روز، احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌کنید به خصوص در زمان‌هایی که باید کار‌هایی را که لازم است انجام دهید، مثل کار و رانندگی با اطمینان.
پزشک شما، بعضی از سؤالات را می‌پرسد و سپس دلیل را بررسی می‌کند، مواردی مثل قد و وزن شما را بررسی می‌کنند و همینطور بینی، دهان، گلو و گردنتان را؛ برای این مشکل معمولا هیچ آزمایشی لازم نیست، ولی اگر خروپف واقعا بد باشد، ممکن است شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی، ارجاع دهند و در نهایت پایان ماجرای خروپف‌های شما را رقم می‌زند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=134566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰