تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
14

آیا قرص آلپرازولام تنها برای بیمارانی که است روانی اند؟! +تاثیرات آن

  • کد خبر : 133939
  • 10 آبان 1400 - 0:10
آیا قرص آلپرازولام تنها برای بیمارانی که است روانی اند؟! +تاثیرات آن
قرص آلپرازولام معمولا بمنظور کنترل بیماری‌هایی از قبیل اضطراب، بی‌قراری، حملات هراس، بی‌خوابی و برخی دیگر از اختلالات روان تجویز می‌شود.
جمهوریت : بسیاری از افراد که خواب خوبی ندارند و یا احساس افسردگی می‌کنند با و یا بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف قرص آلپرازولام می‌کنند، غافل از این که این قرص مضراتی دارد و یا اینکه باید شرایطی برای در نظر گرفته شود که ما قصد داریم به تشریح آن بپردازیم.

معرفی قرص آلپرازولام

 قرص آلپرازولام را در بازار بعنوان یکی از دارو‌های قوی ضد افسردگی می‌شناسند و از این رو پرمصرف‌ترین دارویی است که برای افراد مضطرب تجویز می‌شود.
قرص آلپرازولام چندین نام تجاری دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را لیست کنیم می‌رسیم به موارد زیر:
  •  Apo-alperaz
  • Xanal
  • Razoalperazolam
  • زاناکس (Xanax)
  • نیراوام (Niravam)
  • آلپرازولام تی اس (Alprazolam-ts)
  • آلپرازولام تی دی (Alprazolam-td)
قرص آلپرازولام یا زاناکس جز گروه دارویی بنزودیازپین از قبیل دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و برای کنترل بیماری‌هایی از قبیل اضطراب، بی‌قراری، حملات هراس، بی‌خوابی و برخی دیگر از اختلالات روان تجویز می‌شود.
این دارو نیز همانند سایر بنزودیازپین‌ها به‌عنوان آگونیست‌های گیرنده بنزودیازپین بر روی غشای سلول‌های عصبی تاثیر می‌گذارد و سبب تسهیل ورود یا افزایش عمل گاما آمینوبوتیریک اسید شده و در نهایت سبب افزایش ورود یون کلر به سلول‌ها می‌شود.

مکانیسم تاثیر قرص آلپرازولام

مکانیسم تاثیر قرص آلپرازولام را می‌توان به صورت زیر تشریح کرد:
  •  اتصال به گیرنده‌های پس سیناپسی فضاویژه بنزودیازپین در نورون‌های گابا (موجود در مناطق مختلف سیستم اعصاب مرکزی مانند سیستم لیمبیک و رتیکولار)
  • افزایش اثرات مهاری گابا بر نورون‌های قابل تحریک و ایجاد هایپرپلاریزاسیون و پایدارسازی غشای نورونی (از طریق افزایش نفودپذیری غشای نورونی نسبت به یون کلر)
  • گیرنده‌های بنزودیازپین و اثرات آن‌ها وابسته به GABA-A می‌باشد، اما بنزودیازپین به گیرنده گابا متصل نمی‌شود.

مصرف قرص آلپرازولام برای بیمارانی که روانی نیستند!

ممکن است همه‌ی افراد در طول زندگی خود با روز‌های سختی همانند فوت عزیزانشان، مواجهه با مشکلات اقتصادی، استرس کاری و زندگی و. روبرو شده باشند و به مرور به نوعی دچار فسردگی شده و زندگی و دنیا برایشان حکم محلی تنگ و اعصاب خرد کن را پیدا کرده باشد و اقدام به مصرف این قرص می‌کنند البته در چنین شرایطی نمی‌توان گفت که تنها تجویز قرص‌هایی مانند آلپرازولام به بیمار کمک می‌کند، زیرا فرد باید از سوی دیگر به روانشناس متخصص مراجعه کند و در جلسات مشاوره گروهی و فردی حضور یابد و یا حتی با بهره‌مندی از روش‌های درمانی مانند رفتار درمانی شناختی در درمان اعتیاد (CBT) می‌تواند در کنار مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک مفید واقع شود.
البته می‌توان گفت؛ گاهی اوقات قرص آلپرازولام توسط افرادی که لزوماً مبتلا به بیماری‌های روانی نیستند، اما از سوی دیگر در بحران‌های سخت روحی همانند فوت اقوام، استرس کاری یا سایر موارد قرار دارند، مصرف می‌شود.

آیا داروی آلپرازولام بر روی همه بیماران تاثیری مشابه دارد؟

داروی آلپرازولام برای همه بیماران مؤثر و مناسب نیست به این معنا که امکان اعتیاد به آن در بسیاری از افراد وجود داشته و در برخی موارد نیز سبب بروز عوارض جانبی جدی می‌شود و از این رو حتماً در نظر داشته باشید که بدون تجویز پزشک نباید از این دارو استفاده کرد.
از سوی دیگر زاناکس برای افرادی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
توجه به این نکته ضروری است که آلپرازولام سبب ایجاد وابستگی روانی و جسمانی شده و به همین جهت ترک اعتیاد قرص آلپرازولام نیازمند درمان روانی و جسمانی است، چرا که ترک غیراصولی و خودسرانه آن می‌تواند عوارض شدیدتری را در پی داشته باشد.

چند توصیه دارویی درباره قرص آلپرازولام

  • این دارو نباید بیش‌تر از مقدار توصیه شده مصرف شود.
  • در صورتی که پس از چند هفته، اثربخشی دارو کاهش یافت، از افزایش مقدار مصرف بدون مشورت با پزشک باید خودداری شود.
  • به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف، مصرف این دارو باید به تدریج قطع شود.

در زمان مصرف قرص آلپرازولام چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

فردی که بعنوان مصرف کننده قرص آلپرازولام شناخته می‌شود باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود وی زیر نظر قرارگیرد و تا زمانی که پاسخ بدن بیمار به آلپرازولام مشخص نیست، باید در رانندگی و کار با وسایل خطرناک و وسایلی که به دقت نیاز دارند، احتیاط کند.
شاید از این موضوع بی اطلاع نباشید که، برخی در طی مصرف این دارو دچار خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری می‌شود و از دیگر علائم خطرناکی از سوی افراد تجربه شده است، مصرف بیش از حد دوز مجاز بوده که سبب خیال پردازی و صحبت کردن فرد با خود می‌شود که باید سریعا به پزشک معالج این بیمار اطلاع داده شود.
اما از سوی دیگر در صورتی که اگر مصرف‌کننده در طول درمان با آلپرازولام، دچار افکار یا احساسات عجیب شود، باید موضوع را با پزشک در میان بگذارد.

آلپرازولام باید دور از دسترس کودکان، دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت نگهداری شود، همچنین حداکثر دوز مجاز از آلپرازولام چهار میلی‌گرم در روز است، در صورت مصرف بیش از حد یا اوردوز به اورژانس مراجعه کنید.

 اگر به‌طور ناگهانی مصرف کاهش یابد، علائم ترک یا بازگشت ممکن است رخ دهد.
 به تدریج کاهش دوز در طی هفته‌ها یا ماه‌ها مورد نیاز باشد. آلپرازولام در درجه اول از طریق CYP۳A۴ متابولیزه می‌شود.

موارد منع مصرف قرص آلپرازولام

  • سابقه حساسیت به آلپرازولام یا سایر بنزودیازپین ها، رنگ‌ها و مواد محافظگلوکوم با زاویه بسته
  • مصرف دارو‌های ایتراکونازول و کتوکونازول به طور همزماننباید‌های دارویی درباره قرص آلپرازولام
  • مصرف‌کنندهٔ آلپرازولام نباید نوشیدنی‌های الکلی یا دیگر دارو‌های خواب‌آور استفاده کند، زیرا این کار سبب افزایش خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری قرد می‌شوn.
  • مصرف هم‌زمان آلپرازولام و دارو‌هایی نظیر (استامینوفن، کتوکانازول، آسپرین) سبب بروز تداخل شدید دارویی می‌شود و از این رو پیش از مصرف باید حتما با پزشک خود در موارد تداخل دارویی مشورت کنید. در اختلال شخصیت مرزی (جایی که ممکن است باعث خودکشی و عدم کنترل) شود.
  • مصرف بیش از ۲ میلیگرم آلپرازولام در اوایل دورهٔ درمان (هفتهٔ اول) باعث سرکوب خفیف سیستم تنفسی و در بیماران دچار آپنهٔ خواب باعث تنگی نفس در خواب یا قطع کامل تنفس خواهد شد.
  • آلپرازولام را نباید به‌عنوان یک قرص خواب‌آور استفاده کرد، مگر آنکه برنامهٔ درمانیِ بیمار اجازه دهد تا ۷–۸ ساعت خواب داشته‌باشد. در غیر این صورت، تا زمان خروج دارو از بدن، شخص ممکن است خواب‌آلوده باشد یا اختلال حافظه داشته‌باشد. دوز مصرف این دارو زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص اعصاب و روان داده شود.
توصیه می‌شود، با توجه به مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام در ایران، در صورتی که دچار مشکل بی خوابی شدید هستید ابتدا با روانپزشک خود مشورت کنید سپس اقدام به استفاده بنزودیازپین‌ها کنید. موارد جایگزین مانند زولپیدم (Ambien) توسط روانپزشک تجویز خواهد شد. در موارد شدیدتر استفاده از کلونازپام و لورازپام الزامی است. از مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام برای خواب جداً خودداری فرمایید.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰