تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
8

راست و دروغ سفید شدن دندان‌ها به کمک خمیردندان‌های زغالی +مضرات آن

  • کد خبر : 135404
  • 18 آبان 1400 - 22:54
راست و دروغ سفید شدن دندان‌ها به کمک خمیردندان‌های زغالی +مضرات آن
زغال چوب یکی از پرمصرف‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی است و از این رو خمیردندان‌های زغالی ساخته شده از زغال فعال است.

جمهوریت : خمیردندان، ماده‌ای که در انواع و اقسام در بازار پیدا می‌شود از رنگ سفید آن گرفته تا رنگ‌های صورتی و سبز و چند سالی است که رنگ سیاه و زغالی آن مد شده است.

برخی مدعی هستند که این خمیردندان‌های زغالی تاثیر فوق العاده‌ای در سفید کردن دندان‌ها دارند و برخی دیگر نیز این موضوع را تکذیب می‌کنند.

اما راست و دروغ این ماجرا چیست؟

تاریخچه پیدایش خمیر دندان و پودر دندان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت حضور خمیر دندان در میان مردم به سال‌ها پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

بله درست است، بیش از ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مصریان باستان پودر‌های پاک‌کننده دندانی را که شامل خاکستر، پودر پوسته تخم مرغ، میخک و دیگر ترکیبات مفید را به عنوان یک پاک‌کننده مؤثر به کار می‌بردند.

مدت‌ها بعد نیز یونانیان و رومیان روش‌های تهیه مصریان را با افزودن مواد ساینده مانند پودر سم چارپایان و صدف بهبود بخشیدند تا به قرن نهم هجری رسیدیم و در آن زمان نوازنده و طراح مد عراقی، زریاب (ابولحسن علی‌ابن نافع) نوعی خمیردندان را اختراع کرد که در اسپانیای اسلامی آن روزگار به محبوبیت فراوانی دست یافته بود.

این خمیر دندان از مواد تشکیل دهنده ناشناخته‌ای ساخته شده که طعم خوب و خوشایندی داشت، اما هنوز که هنوز است هیچ کس نمی‌داند این خمیردندان‌های اولیه با چه وسیله‌ای استفاده می‌شده است از سوی دیگر بسیاری احتمال می‌دهند که از مواردی همچون پارچه و همچنین شاخهٔ درخت مسواک و چریش برای مسواک زدن استفاده می‌شده است و محتمل‌ترین موارد است. با این حال تا پیش از قرن نوزدهم میلادی استفاده از خمیردندان عمومی نشده بود.

پودر‌های دندانی در انگلیس در قرن ۱۹ میلادی مورد استفاده عمومی قرار می‌گرفت که بیشتر آن‌ها خانگی و شامل پودر گچ، آجر یا نمک بود.

در سال ۱۸۶۶ یک دانشنامه خانگی زغال چوب را بمنظور بهداشت دهان و دندان توصیه کرد و از طرفی نیز هشدار داد که بسیاری از پودر‌های دندانی که به صورت تجاری به بازار عرضه شده اند آسیب بیشتری نسبت به فواید خود دارند.

خمیردندان زغالی و سفید کردن دندان ها!

پس از مدتی خمیردندان‌های زغالی که برگرفته شده از زغال فعال بودند وارد بازار شدند.

این ماده معمولا در تصفیه کننده‌های آب وجود دارد.

همانطور که می‌دانید، زغال فعال، فرمی از کربن است که در آن تغییراتی داده شده و سطح آن متخلخل است.

تمام این سوراخ و شکاف‌ها مانند جاذب برای ذرات مشخصی عمل می‌کنند. به صورتی که آن‌ها را بر روی خود جذب می‌کند (مانند چرک و روغنی که در بالا گفته شد) و باعث زدودن این ماده‌های ناخواسته از طریق شستشوی زغال می‌شود.

طبق اطلاعاتی که پیش از این در اختیارتان قرار دادیم، خمیردندان‌های تولید شده با زغال فعال در حقیقت تولد دوباره‌ی روش‌های درمانی باستانی است.

کاربرد زغال سنگ فعال در صنایع بهداشتی و آرایشی

زغال سنگ فعال در مسیر خود به لکه، جرم، باکتری، و ویروس‌های موجود متصل می‌شود که تمام این موارد برای ساخت یک خمیردندان کاملا ایده‌آل است، اما موضوع مهم این است که این توضیحات برای بسیاری از افراد متقاعد کننده نخواهند بود.

در حال حاضر زغال چوب یکی از پر مصرف‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی است و بنوعی این عنصر به عنوان ماده‌ی مرسوم در ساخت انواع ماسک‌های صورت و اسکراب یا لایه برداری، مورد مصرف قرار می‌گیرد.

حتی برخی از مردم نیز، آن را برای سفید کردن دندان‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

زغال فعال نوعی زغال است که مورد استفاده خمیردندان و همراه پودر صاف شده چوب، پوسته نارگیل و دیگر مواد طبیعی که تحت حرارت شدید اکسیده می‌شود.

امروزه انواع مختلفی از خمیردندان زغالی در داروخانه‌ها در دسترس است و از این نوع خمیردندان برای موارد پزشکی و همین طور از بین بردن سموم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از خمیردندان زغالی

  • کمک به از بین بردن لکه‌های موجود برروی سطح دندان
  • از بین بردن بوی بد دهان بدلیل دارا بودن خاصیت کاهش میزان تاکسین موجود در دهان
  • پیشگیری از لکه دار شدن دندان‌ها پس از پاکسازی تخصصی دندان‌ها

معایب استفاده از خمیردندان زغالی

  • بدلیل ساینده بودن امکان دارد مینای دندان را از بین برده و دندان‌ها را زرد کند
  • لکه‌های زیر مینای دندان را از بین نمی‌برد
  • استفاده روزانه از آن می‌تواند سبب بروز حساسیت دندانی شود
  • تاثیرات سوء بلندمدت آن هنوز ناشناخته است
  • استفاده همزمان زغال با مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود؛ به این صورت که این ماده می‌تواند به دلیل جذب برخی دارو‌ها از تاثیر آن‌ها برروی بدن بکاهد، بنابراین پیش از استفاده از این نوع خمیردندان‌ها حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و اطلاعاتی درباره وضعیت و شرایط جسمانی خود به او بدهید.
  • به این نکته نیز توجه داشته باشید که پس از استفاده از خمیردندان‌های زغالی، بلافاصله و بادقت دندان‌های خود را با آب خالص بشویید و مطمئن شوید که حتی ذره‌ای زغال در دهان، برروی دندان‌ها و لثه هایتان باقی نمانده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=135404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰