تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
16

چرا فلفل سیاه تند است؟

  • کد خبر : 134729
  • 14 آبان 1400 - 12:28
چرا فلفل سیاه تند است؟
فلفل سیاه ادویه‌ای است که بر سر سفره اکثر ما ایرانیان جای دارد و طعمی تکرار نشدنی را در غذا بوجود می‌آورد.

جمهوریت : فلفل سیاه، ادویه خاص و خواستنی که برخی برای تند بودنش آن را دوست دارند و برخی دیگر بدلیل عطر نابش از آن استفاده می‌کنند.

این ادویه جادویی مدت هاست که در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده است و در موارد مختلف به کار گرفته می‌شود، اما خارج از برشمردن خواص و مضرات آن امروز می‌خواهیم به دلیل تندی آن بپردازیم.

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه از جمله گیاهان درمانی و دارویی و خوش عطری است که دارای ریشه‌های ساقه خیز و کوتاه است و در دسته گیاهان بالارونده جای می‌گیرد.

میوه خشک شده این گیاه در دسته ادویه‌ها قرار دارد با طعمی تند و سوزنده که در غذای بسیاری از ما جای خود پیدا کرده است و سر سفره اکثر ما پایه ثابت است.

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و بمنظور خوش طعم کردن غذا از آن استفاده می‌شود.

فلفل در حدود ۵ میلی‌متر قطر دارد، با رنگی کاملا قرمز و تیره و همانطور که میدانید میوه‌های گوشتدار شامل یک‌دانه هستند، دانه‌های فلفل و پودر فلفل که حاصل آسیاب آنهاست، امکان دارد صرفاً به عنوان فلفل یا به عنوان فلفل سیاه، فلفل سفید یا فلفل سبز شناخته شوند.

دانه‌های فلفل سبز در واقع همان دانه‌های فلفل سیاه نابالغند.

ویتنام در حال حاضر، با تولید %۳۴ محصول فلفل جهان در سال ۲۰۰۸، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فلفل است.

مردمان هندوستان از دیر باز فلفل را به عنوان ادویه غالب خود مصرف می‌کردند و حتی تا اواخر قرون وسطی نیز فلفل از هندوستان به اروپا و سایر نقاط جهان تجارت می‌شد، به همین دلیل ارزش این گونه ادویه‌ها بود که اروپایی‌ها در پی یافتن راهی جدید به هندوستان بودند و با کشف قاره‌ی آمریکا نوع جدیدی از فلفل بومی قاره آمریکا کشف شد.

در یونان باستان نیز از فلفل سیاه به غیر از اینکه بعنوان ادویه استفاده کنند از آن بعنوان بعنوان پول و هدیه نیز استفاده می‌کردند.

سرمایه یک فرد در قرون وسطی، براساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می‌شد.

جالب است بدانید که، فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذا، طعم موندگی غذا را نیز از بین می‌برد.

تندی فلفل سیاه از کجا نشات می‌گیرد؟

تندی فلفل سیاه بخاطر ماده شیمیایی پیپرین است و تقریباً روی همه میز‌های شام در جهان صنعتی، در کنار نمک طعام یافت می‌شود. فلفل سیاه در ویتنام نیز دارای ارزش والایی است.

مروری بر خواص فلفل سیاه

  • کاهش وزن: فلفل سیاه در کاهش وزن کمک می‌کند و استفاده دو تا سه بار در روز فلفل سیاه را به چای سبز اضافه کنید. این ادویه فوق العاده با مواد مغذی فیتونی تغذیه می‌شود و سبب کاهش چربی‌های اضافی بدن و در نهایت لاغری میشود.
  • جلوگیری از سرطان‌های مختلف: در صورتی که فلفل سیاه و زردچوبه با یکدیگر ترکیب شوند از هرگونه سرطان جلوگیری می‌کند. ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه معمولاً به افرادی که دارای سرماخوردگی هستند کمک می‌کند، چون سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A و کاروتنوئید‌ها است و البته همه این موارد به جلوگیری از سرطان و سایر بیماری‌های کشنده کمک می‌کنند.
  • هضم غذا: فلفل سیاه خام حاوی اسید هیدروکلریک است که به هضم غذا کمک می‌کند. اسید هیدروکلریک به تنهایی می‌تواند روده را تمیز کند و همچنین خطر سایر اختلالات دستگاه گوارش را کاهش دهد.
  • مواد مغذی: فلفل سیاه حاوی مواد مغذی فراوانی است، در حقیقت حاوی مقدار زیادی از ویتامین A و سرشار از ویتامین C و K است. مواد مغذی دیگری نیز در فلفل سیاه وجود دارد همچون؛ تیامین، ویتامین B ۲، ویتامین B ۹، کلسیم و مس.
  • درمان یبوست: با اضافه کردن فلفل سیاه به رژیم غذایی خود می‌توانید مشکل یبوست را برطرف کنید. پس از مصرف فلفل سیاه، می‌توانید با سرطان روده، یبوست، حالت تهوع و دیگر اختلالات خداحافظی کنید.
  • رفع دندان درد: فلفل سیاه برای رفع درد‌های دندانی نیز مفید است و در واقع ترکیب فلفل سیاه با دیگر مواد ماسک مفیدی برای پوست را تشکیل می‌دهد.

برخی از مضرات فلفل سیاه

شاید باورکردنی نباشد که این ادویه پرخاصت مضراتی را در خود جای داده باشد، اما حقیقت چیز دیگری است.

  • بروز واکنش‌های آلرژیک:  اگر فردی به مصرف غذا‌های تند عادت نداشته باشد و یک وعده غذایی تند مصرف کند احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در او زیاد است.
  • افزایش ترشحات معده: زیاده‌روی در خوردن فلفل باعث افزایش ترشحات معده میشود.
  • تاریکی چشم: بیش از حد خوردن فلفل باعث تاریکی چشم می‌شود.
  • افزایش معده درد: افرادی که ناراحتی معده دارند فلفل سیاه نخورند.
  • آسیب به عصب گوش و شنوایی: فلفل سیاه روی سلول‌های عصبی بخصوص عصب گوش، شنوایی و تعادل اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمیشود. مخصوصا افرادی که دچار ناراحتی‌های گوش مثل کم شنوایی هستند در مصرف آن احتیاط کنند.
  • افزایش کم خونی: مصرف زیاد فلفل برای کسانی که کم خونی دارند مفید نیست.
  • ورم پروستات: افرادی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل زیاده‌روی نکنند.
  • تصلب شرائین: افرادی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=134729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰