تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
11

مواردی که در زمان داروی سفیکسیم باید به آن توجه کنید +عوارض

  • کد خبر : 135781
  • 22 آبان 1400 - 13:13
مواردی که در زمان داروی سفیکسیم باید به آن توجه کنید +عوارض
سفیکسیم یک آنتی‌بیوتیک سفالوسپورینی که برای درمان برخی عفونت‌های ناشی از باکتری مصرف می‌شود.

جمهوریت : بسیاری افراد برای درمان عفونت‌های خود از داروی سفیکسیم که بصورت کپسول و یا شربت است استفاده می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند نیز باید در مصرف این آنتی بیوتیک وسواس بیشتری داشته باشند.

معرفی کلی داروی سفیکسیم

بطور معمول سفیکسیم (Cefixime) برای درمان برخی از عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مانند برونشیت (عفونت مجاری ریوی)، گونوره (بیماری منتقله از راه جنسی)؛ و عفونت‌های گوش، گلو، عفونت لوزه‌ها و دستگاه ادراری تجویز می‌شود.

سفیکسیم یک آنتی‌بیوتیک سفالوسپورینی محسوب می‌شود و در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های عفونی باکتریایی همچون عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوست و بافت نرم و عفونت‌های استخوان یا مفاصل، و عفونت‌های ادراری مؤثر است.

در حقیقت سفکسیم با کشتن باکتری‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهد.

داروی سفکسیم در حضور آنزیم‌های بتالاکتاماز بسیار پایدار است که در نتیجه، بسیاری از ارگانیسم‌های مقاوم به پنی سیلین‌ها و برخی از سفالوسپورین‌ها به علت پایداری در برابر بتا-لاکتاماز ها، ممکن است به سفکسیم حساس باشند.

آنتی بیوتیک‌هایی همچون سفکسیم برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی کارایی ندارند و در حقیقت استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در صورت عدم نیاز، احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و سبب افزایش مقاومت در برابر درمان‌های آنتی بیوتیکی خواهد شد.

امکان دارد این آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا در افرادی که به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده شود.

این دارو با تخریب دیواره سلولی باکتری‌های مختلف می‌تواند سبب بهبود وضعیت بیمار شود و از سوی دیگر افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند نیز باید در مصرف این آنتی بیوتیک وسواس بیشتری داشته باشند، از این رو پزشک معالج پیش از تجویز قرص سفیکسیم از بیمار در مورد نوع حساسیت بدن وی مطلع خواهد شد تا در صورت وجود حساسیت از تجویز این آنتی بیوتیک صرف نظر شود.

توجه به این نکته ضروری است که بیمارانی که دارای مشکلات کلیوی هستند برای مصرف این آنتی بیوتیک بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنند و از سوی دیگر باید بدانید که مصرف بیش از اندازه سفیکسیم در دوران بارداری می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای جنین و مادر ایجاد بوجود آورد.

نکاتی پیش از شروع مصرف سفیکسیم

با وجود اینکه تاکنون مصرف سفیکسیم برای جنین مضر اعلام نشده، در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی پزشک خودرا مطلع کنید.

در صورت سابقه هرگونه حساسیت دارویی (خصوصا حساسیت به آنتی بیوتیک‌ها) و مشکلات کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که این دارو می‌تواند در عملکرد دارو‌های دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه دارو‌های مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

مکانیسم اثر سفیکسیم چگونه است؟

سفیکسیم نیز همانند تمام آنتی بیوتیک‌های بتا لاکتام، به پروتئین‌های خاص اتصال دهنده پنی سیلین (PBP) که در داخل دیواره سلول باکتری قرار دارند متصل می‌شود و سبب مهار مرحله سوم و آخرین مرحله سنتز دیواره سلول باکتری می‌شود و پس از آن لیز سلول توسط آنزیم‌های اتولیتیک دیواره سلول باکتریایی مانند اتولایسین‌ها اتفاق می‌افتد. ممکن است سفیکسیم با یک مهار کننده اتولایسین تداخل داشته باشد.

نحوه مصرف سفیکسیم چگونه است؟

آنتی بیوتیک‌ها را باید دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره درمان را حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید و علائم بیماریتان برطرف شده کامل کنید، زیرا در این زمان امکان دارد هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار می‌تواند احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش دهد.

اما اگر بخواهیم توضیح کوتاهی درباره مقاومت میکروبی بدهیم، باید بگوییم که یکی از مشکلات جهانی شایع است که با سرعت زیادی رو به افزایش بوده و در صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک‌ها در دنیا ادامه پیدا کند قطعا با مشکلات تهدید کننده حیات مواجه می‌شویم.

باید به این نکته توجه کنید زمانی که این دارو‌ها بدون تجویزپزشک، با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند، نه تنها اثر مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه سبب عدم ریشه کن شدن باکتری‌های موجود در بدن آن فرد می‌شوند و علاوه بر این، باکتری‌هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند، اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می‌کنند.

این مسأله می‌تواند سبب ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب‌ها شود که دیگر به سادگی به دارو‌های آنتی بیوتیکی موجود، پاسخ نمی‌دهند.

با توجه به اینکه عموماً عفونت‌ها مسری هستند و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین شود.

مصرف این دارو معمولا در بزرگسالان و کودکان بالای ده سال،۱ تا ۲ قرص یا (۲۰-۱۰میلی لیتر شربت) در روز می‌شود، به این معنی که روزانه یک قرص یا روزانه یک قرص صبح و یک قرص عصر در ساعت مشخص برای شما تجویز میشود.

مقدار مصرف دارو در کودکان کوچکتر با توجه به سن و وزن آن‌ها توسط پزشک محاسبه می‌شود. در این موارد در هر نوبت مصرف دارو لازم است مقدار دارو را به دقت اندازه گیری نمایید و دقیقاً به اندازه تجویز شده به کودک بدهید.

دوره درمان با این دارو معمولا کوتاه است و حداکثر ممکن است تا ۱۴ روز برای بیمار تجویز شود.

دارو سفیکسیم با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد. در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید، اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.

داروی سفیکسیم به صورت قرص و کپسول خوراکی ۲۰۰ و ۴۰۰میلی گرم و سوسپانسیون خوراکی ۱۰۰میلی گرم موجود است.

عوارض جانبی مصرف سفیکسیم

از جمله عوارض جانبی داروی سفیکسیم، می‌توان به کبودی یا خون‌ریزی غیرعادی، درد مفاصل، اسهال، درد شکمی، تهوع و استفراغ، زخم‌های دهانی یا زبانی، خارش یا ترشح واژن، یا پلاک‌های سفید در دهان یا روی زبان اشاره کرد.

البته یک واکنش حساسیتی نادر به سفیکسیم آنافیلاکسی نیز وجود دارد که به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد. از آنجا که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می‌کند، در صورت بروز تورم لب‌ها و دور چشم، بثورات جلدی، کهیر، یا تورم‌های پوستی، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب تند، یا خس خس سینه یا مشکل تنفسی، بلافاصله مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کرده با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=135781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰