تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
12

این افراد از آنتی هیستامین استفاده نکنند!

  • کد خبر : 134456
  • 12 آبان 1400 - 13:48
این افراد از آنتی هیستامین استفاده نکنند!
داروی آنتی هیستامین در رده‌های دارویی پرمصرف برای حساسیت یا التهاب محسوب می شود که با کنترل سطح هیستامین، مولکولی که در واکنش به یک تهدید بالقوه توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود، عمل می‌کند.
جمهوریت :  شاید بسیاری آنتی هیستامین را بشناسند و برخی دیگر فقط از آن در زمان سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کرده باشند.
دارویی که معمولا بعنوان ضد حساسیت نیز شناخته می‌شود و شاید پس از مصرف آن فرد را دچار خواب آلودگی کند، اما یک نکته در این میان به چشم می‌خورد و اینکه برخی از افراد نباید این دارو را مصرف کنند، اما کدام افراد؟!

تعریف کلی از آنتی هیستامین‌ها

هیستامین از جمله مهم‌ترین واسطه‌های شیمیایی آزاد شده در بدن محسوب می‌شود که از سلول ساخته شده است و یکی از رده‌های دارویی پرمصرف برای حساسیت یا التهاب است.
هیستامین‌ها عملکرد‌های متفاوت و مهمی دارند بعنوان مثال؛ هیستامین در حساسیت‌ها، التهاب و بیماری‌های ساده همچون سرماخوردگی آزاد می‌شود.
این ماده در معده با تحریک گیرنده نوع دو هیستامین سبب تحریک ترشح اسید معده می‌شود.
هیستامین تاثیرات متنوعی دارد و با توجه به اثرات مختلف هیستامین در بدن دارو‌های آنتی هیستامینی نیز کاربرد‌های متفاوتی دارند بعنوان مثال، پرومتازین در درمان سرگیجه و تهوع کاربرد دارد یا سیپروهپتادین اشتهاآور است.
از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که، دارو‌های آنتی هیستامین مشکلاتی را نیز به همراه دارند و از آنجایی که این دارو‌ها ترشحات مخاطی را غلیظ می‌کنند این امکان وجود دارد که در مورد سینوزیت عفونی یا باکتریایی سبب وخیم‌تر شدن علایم شوند
توجه به این نکته ضروری است که، افراد مبتلا به سینوزیت باکتریایی یا عفونت باکتریایی بینی حتی در فصل آلرژی نباید آنتی هیستامین مصرف کنند.

انواع مختلف آنتی هیستامین‌ها

دارو‌های آنتی هیستامین به دو گروه قدیمی‌تر یا نسل اول و جدیدتر یا نسل دوم تقسیم می‌شوند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.
از جمله تفاوت عمده این دو گروه می‌توان در میزان عارضه جانبی خواب آلودگی است، به این صورت که آنتی هیستامین‌های نسل دوم بر خلاف نسل اول آن کمتر این عارضه شایع را به وجود می‌آورند.

چه افرادی می‌توانند از آنتی هیستامین استفاده کنند؟

تقریبا می‌توان گفت که اکثر افراد مجاز به مصرف آنتی هیستامین هستند، اما فرد در صورت دارا بودن شرایط زیر باید با پزشک خود مشورت کند و او را در جریان بگذارد:
  • افرادی که همزمان دارو‌های دیگری نیز مصرف می‌کنند.
  • افرادی که با مشکلاتی مثل بیماری قلبی، بیماری‌های کبدی، کلیه و بیماری صرع درگیر هستند.
  • خانم‌های باردار- در مورد مصرف دارو‌های تب بر در دوران بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • خانم‌های شیرده

تاثیرات منفی قرص‌های آنتی هیستامین بر باروری مردان

زمانی که مردان قصد دارند تا بچه دار شوند باید مصرف قرص‌های آنتی هیستامین را محدود کنند. زیرا از هر شش زوج حدود یک زوج دچار مشکلات باروری هستند.
باید بدانید که در این میان ناباروری مردان یک سوم از تعداد کل را تشکیل می‌دهد، در واقع میلیون‌ها مرد در سراسر دنیا از قرص‌های آنتی هیستامین برای درمان علائم حساسیت مانند حساسیت فصلی استفاده می‌کنند.
اما محققان با بررسی مطالعات بسیار در خصوص نحوه تاثیر این دارو‌ها بر قدرت باروری مردان به این نتیجه رسیده اند که قرص‌های آنتی هیستامین با تحت تاثیر قرار دادن تولید هورمون‌های جنسی مردانه، کیفیت و تعداد اسپرم‌های تولیدی را ضعیف می‌کنند.
از این رو محدود کردن مصرف قرص آنتی هیستامین را در مردانی که تمایل به باوری دارند توصیه کرده اند البته، طبق نتایج مطالعات صورت گرفته روش‌هایی جدیدی را می‌توان ابداع کرد که علائم آلرژی را بدون به مخاطره انداختن قدرت باروری مردان، برطرف کند.

استفاده از آنتی هیستامین برای مقابله با حساسیت

حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی یا همان تب یونجه از جمله شایع‌ترین حساسیت‌هایی است که بطور معمول در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز و درست در زمان گرده افشانی گیاهان رخ می‌دهد.
این حساسیت سبب بروز آبریزش بینی، گرفتن بینی، خارش چشم ها، خس خس سینه، عطسه یا بروز دانه‌هایی بر پوست می‌شود و می‌توان گفت، تقریبا یک سوم از افراد بزرگسال به آن مبتلا هستند.

داروی آنتی هیستامین با کنترل سطح هیستامین، مولکولی که در واکنش به یک تهدید بالقوه توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود، عمل می‌کند.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=134456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰