تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
20
/چهره هفته/

حسن نوروزی ؛ از مصاحبه جنجالی درباره آبان ۹۸ تا مجموعه موضع گیری ها درباره سن ازدواج دختران

  • کد خبر : 138415
  • 12 آذر 1400 - 15:40
حسن نوروزی ؛ از مصاحبه جنجالی درباره آبان ۹۸ تا مجموعه موضع گیری ها درباره سن ازدواج دختران
نگاهی به مواضع و گفت و گوهای جنجالی حسن نوروزی ، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی در سال های اخیر

جمهوریت – اظهارنظر اخیر حسن نوروزی ، نماینده مجلس یازدهم درباره سن ازدواج دختران و موضوع کودک همسری با واکنش های زیادی مواجه شده است. نوروزی دهم آذر ماه سال جاری در گفت و گو با جمهوریت تاکید کرد که مبنای درست درباره سن ازدواج قانون اسلام است و  کودک همسری بچه ۹ ساله است نه دختر ۱۳ و ۱۴ ساله و  اسلام سن ازدواج دختر را منوط به بلوغ جسمی و اذن ولی می داند. متن کامل این گفت و گو را درسایت جمهوریت اینجا بخوانید.

این نخستین بار نیست که گفته های حسن نوروزی درباره سن ازدواج دختران و مقوله قانون گذاری در این رابطه با واکنش های گسترده و زیادی رو به رو شده است. بهمن ماه سال ۹۷ ، حسن نوروزی در گفت و گوی دیگری با سایت جمهوریت درباره طرح مجلس برای تغییر سن ازدواج – طرح موسوم به کودک همسری- تاکید کرد که افزایش کف سن ازدواج مغایر شرع مقدس است و دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند کمتر طلاق می گیرند و زایمان های سالم تری دارند متن کامل این گفت و گو را در سایت جمهوریت اینجا بخوانید.

این گفته های نوروزی به عنوان سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با واکنش برخی فعالین حقوق زن مواجه شد به خصوص که مهناز افشار ، در توئیتی از گفته های نوروزی انتقاد کرد و نوشت: هر وقت درد پریود را کشیدید و حتی یکبار زاییدین، باز هم نمی تونین در اینباره نظر قطعی بدید. این گفته های مهناز افشار با واکنش مجدد حسن نوروزی مواجه شد و یک بگومگوی رسانه ای بین سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی جلس دهم و خانم بازیگر شکل گرفت. حسن نوروزی چند روز بعد از این توئیت مهناز افشار ، در گفت و گویی با سایت جمهوریت اعلام کرد که خانم افشار هرگز با کابل برق کتک خورده اند که از درد زایمان و پریود می گوید؟!.

وی همچنین در این گفت و گو گفت :« موضوعاتی همانند زایمان کردن و دوره قاعدگی مسائلی طبیعی است و مربوط به جسم و جان انسان است اما بنده نیز از ایشان می پرسم آیا خانم افشار که درد زایمان و دوره قاعدگی را برای بنده مدنظر قرار می دهند تا به حال ۵۰۰ ضربه شلاق با کابل برقی در یک روزه خورده اند که در خصوص مقوله ” درد” بنده را متهم به ندانستن می کنند. من هم در ایام مبارزات ستم شاهی در زندان های ساواک شکنجه شده ام و هم در سلول های صدامی تنها در یک روز ۵۰۰ ضربه کابل تو پر با شوک الکتریکی خوردم که اگر خانم افشار یکی از این ضربه ها را می خورد دیگر طاقت حرف زدن نداشت.».متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

اظهارات در مورد کودک همسری اما تنها موضع گیری نوروزی درباره اهخمیت رعایت قوانین شرع در تغییر قوانین نبود . وی پس از ماجرای پرونده بابک خرمدین و ارسال لایحه درباره تجدیدنظر در قوانین مربوط به قتل فرزند به دست والدین در گفت و گویی اعلام کرد که بر اساس شرع مقدس اسلام مساله قصاص والدین ممکن نیست بنابراین تشدید مجازات در اندازه افزایش مدت حبس و یا گرفتن حضانت فرزندان دیگر خواهد بود و  مبنای تصمیم‌گیری مجلس اصول مسلم اسلامی است نه شعارهای نمادین و با توجه به این که  شرع مقدس اسلام قصاص را حق ولی و صاحب دم می‌داند، به خاطر یک یا دو مورد پرونده نمی توان قانون را تغییر داد. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

سومین گفت و گوی جنجالی حسن نوروزی در ماه های اخیر مربوط به موضوع مهریه بود . نوروزی در جایگاه نایب رییس قضایی و حقوقی مجلس یازدهم در گفت و گو با سایت جمهوریت درباره طرح مجلس برای تغییر قانون مهریه تاکید کرد که نه پیامبر و نه امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند و مهریه بیش از ۲۸ سکه غیرشرعی است

نوروزی با بیان این که «سیره ، شیوه و منطق پیامبر و امامان ما در زندگی سالم باید الگو قرار داده شود» گفت:  مهریه حضرت موسی (ع) چوپانی برای پدر خانم شان بود، حضرت شعیب(ع) گفت من دخترم را به تو می دهم تو ۸ سال برای چوپانی کنی،حضرت موسی (ع) داماد سرخانه هم بودند، چوپانی می کردند و زندگی را می گذراندند.متن کامل این گفت و گوی حسن نوروزی با سایت جمهوریت را اینجا بخوانید.

گفت و گوهای حسن نوروزی درباره فیلم های منتشر شده از زندان اوین

در پی هک دوربین های زندان اوین و انتشار فیلم های این دوربین ها، حسن نوروزی در جایکاه نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم در گفت و گویی اعلام کرد که ویدئوهای اوین کار اسرائیل است. وی همچنین گفته بود :«* برایم مقبول نیست وجدانم نمی پذیرد که چنین اتفاقی در زندان ها رخ داده باشد. شکنجه هایی که در زندان های آمریکایی و اسرائیل اتفاق می افتد انسان ها را آویزان می کنند، شکنجه می دهند، ناخن می کشند و زندان هایی مخوفی که در عربستان و افغانستان آمریکایی ها ایجاد کردند آنها زندان است، فکر نمی کنم که ایران چنین مهد شکنجه باشد.»

مدت کوتاهی بعد نوروزی در گفت و گوی دیگری درباره رسیدگی کمیسیون به محتوای این فیلم ها تاکید کرد که این مسائل بر اثر یک اشتباه رخ داد که زندانیان زندان اوین را به زندان تیپ ۵ بردند و زندانیان عمومی را به اوین منتقل کردند. نوروزی در بخشی از این گفت و گو درباره تصاویری که سربازهای زندان فردی را به روی زمین می کشند گفت: من با روحانی‌ای که در فیلم در محل کشیدن یک زندانی روی زمین حضور دارد صحبت کردم و اطلاعات این اتفاق را گرفتم، طرف معتاد بود و خود را به حالت غش انداخته بود و راه نمی‌رفت در نتیجه سربازها او را روی زمین کشیدند. سرباز هم که پسر پیغمبر نیست. این مسائل بر اثر یک اشتباه رخ داد که زندانیان زندان اوین را به زندان تیپ ۵ بردند و زندانیان عمومی را به اوین منتقل کردند.. متن کامل و جزئیات این گفت و گوی حسن نوروزی را اینجا بخوانید.

در همان ایام،  حسن نوروزی در گفت و گو با سایت جمهوریت از  تهیه طرحی برای بردن سازمان زندان ها به زیر مجموعه وزارت دادگستری خبر داد و گفت که بر اساس قانون برنامه ششم ، قوه قضاییه مکلف است تا زندان ها را از کلانشهرها خارج و به حومه شهرها ببردوی در این باره افزود: منطق قانون گذار در این رابطه مساله تقویت و توسعه زندان ها برای ایجاد امکانات آموزشی و شغلی برای زندانیان است ، اما متاسفانه تمامی مسئولان در این حوزه تا به امروز در اینباره کوتاهی کرده اند و این تکلیف بر زمین مانده است.

 

تحلیل غریب از سقوط هواپیمای اوکراینی

در فروردین سال ۹۹ نوروزی در مورد ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی می‌گوید: نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر می‌رسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود. بنابراین با توجه به این شواهد، بازداشت کردن افراد در این زمینه بی معناست.متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

آتش موضع گیری درباره حوادث آبان در دفتر آقای نماینده

اخیرا حسن نوروزی درباره حوادث آبان ۹۸ و برگزاری دادگاهی در این زمینه در لندن در گفت و گویی به بیان مطالبی پرداخت که بارتاب بسیار گسترده ای داشت.

نایب رئیس یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در اظهارات عجیب و غریبی به برگزاری دادگاه حوادث آبان ماه در لندن، واکنش نشان داده است. واکنشی که شاید به گفته او «صرفا یک شوخی» بیشتر نبود اما پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را خیلی سریع تسخیر کرد. در ابتدای گفت‌وگو از خبرنگار می‌پرسد که «در دادگاه لندن کُشته‌شده‌ها را محکوم می‌کند یا قاتلین را؟» و در واکنش به پاسخ خبرنگار می‌گوید:« یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم. ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟»

چند روز بعد از این گفت و دفتر نماینده رباط کریم به آتش کشیده شد. خبرگزاری فارس ضمن گزارش این موضوع نوشت: شب گذشته توسط افراد ناشناس تابلوی دفتر حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم و بهارستان به آتش کشیده شد. در مورد علت حادثه و چگونگی آن هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما وقوع این حادثه از طرف دفتر حجت‌الاسلام حسن نوروزی تایید شده است.

حسن نوروزی کیست؟

باشگاه خبرنگاران حوان در گزارشی درباره بیوگرافی حسن نوروزی نوشته است:حجت السلام و المسلمین حسن نوروزی متولد سال ۱۳۳۹ در شهر مشهد مقدس . وی بعد از تکمیل دوره ی سطح و استفاده از محضر اساتید بزرگواری همچون حضرات آیات فلسفی ،عباس پور،ایازی ، مقام معظم رهبری و وشهیدسید عبدالکریم هاشمی نژاد وارد شهر مقدس قم گردیدند و از دروس حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی ،مظاهری،مکارم شیرازی ،مشکینی و دوزدوزانی بهره برده اند .

وی بعد از آزادی از اسارت به حلقه درسی آیات عظام مشکینی ،مکارم شیرازی ،سبحانی ،سید کاظم حائری و هاشمی شاهرودی پیوستند .حجت الاسلام حسن نوروزی تحصیلات دانشگاهی خویش را در رشته ی مبانی حقوق آغاز و در رشته های حقوق جزا و تاریخ ادبیات عرب در دانشگاه تهران ادامه دادند. وی دارای مدرک دکترای مدیریت راهبردی ( استراتژیک ) از دانشگاه دفاع ملی می باشند.

وی در سال ۱۳۵۷ حین انجام یک اجتماع اعتراض آمیز علیه رژیم ستمشاهی در صحن مطهر رضوی ، شناسایی و دستگیر و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل گردیدند که با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد گردیدند . نوروزی در فروردین سال ۱۳۵۹ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی استان قم جهت تبلیغ به شهرستان قصر شیرین اعزام و در آن منطقه مسئولیت حزب جمهوری اسلامی منطقه غرب کرمانشاه و نیز سرپرستی دادگاه انقلاب اسلامی قصر شیرین را بر عهده گرفت. با شروع جنگ تحمیلی همراه با مردم آن منطقه اقدام به ایستادگی و مقاومت و تقویت روحیه مبارزان نمود تا اینکه با سقوط شهر قصر شیرین در تاریخ ۴/ ۷ /۵۹ ، پس از ۱۰ روز مقاومت دلاورانه سرانجام در تاریخ ۱۴/۷/۵۹ توسط نیروهای بعثی اسیر و به بغداد منتقل گردید.

حجت الاسلام حسن نوروزی در دوران اسارت نیز کار علمی و تدریس را در بین اسرا ادامه داد تا جایی که علاوه بر ۳۴۵ دوره تدریس نهج البلاغه، کتابهای ادبیات عرب و اصول فقه و منطق را برای آزادگان عزیزتدریس نمود. وی در دوران اسارت با تلاش وصف ناپذیر توانست با هفت زبان زنده دنیا آشنا شود. خاطرات گوناگون وی از اسارت توسط انتشارات آستان قدس رضوی در حال بررسی جهت چاپ می باشد. وی همزمان با ورود مجدد به شهر مقدس قم و ادامه تحصیل و تدریس ،مسئولیت‌های گوناگونی را همچون عضویت در هیات مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم ، مدیر انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی و عضویت در هیات امنای پژوهشکده باقرالعلوم و مدرسه فاطیمه و تدریس در مراکز علمی جامعه الزهرای قم ، دفتر تبلیغات و مدرسه رضویه را بر عهده داشت؛ وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان امام جمعه شهرستان رباط کریم وارد این شهرستان شد.

نوروزی در مجلس هشتم و دهم و یازدهم به عضویت کمیسیون حقوقی قضایی مجلس درآمده است. /

 

 

 

 

 

.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=138415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰