تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
16

رانیتیدین و حواشی حذف آن از دنیای دارو‌های معده!

  • کد خبر : 139264
  • 20 آذر 1400 - 2:32
رانیتیدین و حواشی حذف آن از دنیای دارو‌های معده!
رانیتیدین با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید یکی از دارو‌های پرمصرف در ایران بود.

جمهوریت : رانیتیدین؛ دارویی معروف برای درمان زخم معده و بطور کلی معده درد بود که زمانی در ایران بصورت گسترده از آن استفاده می‌شد و در نهایت طی چند سال گذشته به دستور سازمان غذا و دارو و با سرطان زا شناخته شدن آن از بازار حذف شد.

اسراری درباره رانیتیدین

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، رانیتیدین دارویی است که در درمان زخم معده و گاستریت به کار می‌رود.

این دارو می‌تواند در درمان کوتاه مدت زخم‌های فعال دوازدهه یا زخم‌های فعال و خوش‌خیم معده و از سوی دیگر در مقادیر کم و بمنظور پیشگیری از عود زخم دوازدهه مصرف می‌شود.

باید بدانید که، این دارو در حالات مرضی ترشح بیش از حد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشمندان آمریکایی این دارو سرطان‌زا معرفی شده است، اما این موضوع به اثبات نرسیده است.

با این وجود، در آوریل سال ۲۰۲۰ این دارو به دلیل نگرانی‌هایی پیرامون سرطان‌زا بودن آن، از بازار آمریکا جمع‌آوری شده‌است و در نهایت در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ سازمان غذا و داروی ایران با انتشار خبری در وب‌سایت خود ضمن اعلام حذف فرآورده‌های رانیتیدین از بازار دارویی کشور، از بیماران درخواست کرد تا مصرف رانیتیدین را متوقف و با پزشک معالج خود بمنظور جایگزین کردن دارو‌های دیگر مشورت کنند.

در واقع، رانیتیدین با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌ها در ایران محسوب می‌شد.
این دارو نوعی آنتی هیستامین است که در معده گیرنده‌های هیستامین را غیر فعال می‌کند و از این رو میتواند مانع ترشح اسید از سلول‌های معده شود.

باید بدانید که، شربت رانیتیدین برای اطفال در مواد زخم و التهاب معده کاربرد داشت و البته تنظیم دوز دارو بصورت شربت دقیق‌تر انجام می‌شود و هر سی سی حاوی ۱۵ میلی گرم رانیتیدین است که مقدار مورد نیاز توسط پزشک تجویز می‌شود و لازم است با دقت این دارو در زمان‌های تجویز شده مصرف شود.

علاوه بر این رانیتیدین در درمان معده درد و زخم‌های گوارشی ناشی از مصرف دارو‌های ضددرد ضدالتهاب و تب بر مانند ایپوبروفن، دیکلوفناک، ملوکسیکام و… نیز تجویز می‌شده است.

اسید معده در حالت عادی در معده ترشح می‌شود تا به هضم غذا کمک کند، اما افزایش ترشح آن می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب، زخم گوارشی و رفلاکس به همراه داشته باشد.

این دارو بصورت قرص خوراکی ۱۵۰و ۳۰۰ میلی گرم، شربت ۷۵میلی گرم در ۵میلی لیتر و آمپول تزریقی ۵۰میلی گرم که بیشتر مصرف بیمارستانی دارد در ایران عرضه می‌شد.

اما؛ رانیتیدین چگونه عمل می‌کند؟

رانیتیدین به دسته‌ای از دارو‌ها به‌نام مهارکننده‌های گیرنده‌ی هیستامین تعلق دارد.

نحوه عملکرد این دارو‌ها معمولا به یک شکل بوده و برای درمان دسته‌ای مشابه از بیماری‌ها به‌کار می‌روند.

رانیتیدین ازطریق کاهش میزان اسید معده، به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰