تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
13

تاثیر خربزه در درمان سوختگی‌های سطحی روی پوست +فواید آن برای پوست

  • کد خبر : 146888
  • 23 بهمن 1400 - 0:03
تاثیر خربزه در درمان سوختگی‌های سطحی روی پوست +فواید آن برای پوست
مصرف خربزه و استفاده‌ی موضعی از آن برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست بسیار مفید است.

جمهوریت : خربزه طبیعتی معتدل و‌تر دارد و در زیر مجموعه صیفی جات پرخاصیت محسوب می‌شود که حتی خواص آن به بهبود برخی سوختگی‌های پوستی و یا حتی شادامی و لطافت پوست ثابت شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خربزه گیاهی از خانواده کدوییان!

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، خربزه را گیاهی از خانواده کدوییان که میوه‌اش درشت و شیرین و آب‌دار است می‌دانند و بطور معمول دارای بوته‌ای کوتاه و ساقه‌هایی است که روی زمین خوابیده و در حقیقت جز صیفی جات محسوب می‌شود.

خربزه دارای مقدار زیادی ویتامین A,C و سلولز است و می‌توان گفت خانوادهٔ خربزه شامل انواع گرمک و طالبی نیز می‌شود که البته این دو نوع کم‌آب‌تر و شیرینی کمتری نسبت به خربزه دارند. معمولاً هرچه رنگ خربزه زرد تیره مایل به نارنجی و خطوط سفید رنگ روی آن بیشتر باشد، شیرین‌تر است.
طبق تحقیقات صورت گرفته در طب سنتی، طبیعت خربزه معتدل و‌تر (رطوبتی) است و هر چه خربزه شیرین‌تر باشد «گرمی و تری» آن بیشتر است.

ارزش غذایی خربزه‌

می‌توان به جرات گفت که خربزه یکی از بهترین میوه‌ها در رژیم غذایی، محسوب می‌شود که دارای ویتامین‌های A و B و C و فسفر است و ارزش غذایی این میوه تا حدی زیاد است که کلسیم و پتاسیم مطلوبی را به بدن منتقل می‌کند.

نگاهی به خواص خربزه برای پوست

پاکسازی پوست به کمک خربزه

وجود بتا کاروتن درخربزه و تبدیل آن به ویتامین A در بدن سلول‌های مرده‌ی پوست و آلودگی‌ها را از سطح پوست خارج و به پاکسازی پوست کمک می‌کند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌های پوستی در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید نیز محافظت می‌کند.

بهبود قابلیت ارتجاعی پوست با مصرف خربزه

مصرف خربزه و استفاده‌ی موضعی از آن برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست بسیار مفید است؛ زیرا ویتامین C موجود در خربزه به تشکیل کلاژن در بدن کمک می‌کند.

تاثیر خربزه در درمان چین و چروک و لکه‌های پوست

یکی از مهم‌ترین خواص میوه خربزه برای پوست که در بخش سلامت نمناک به ان اشاره کرده ایم رفع چین و چروک است. خربزه ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها‌ی فراوان دارد و برای درمان چین و چروک و اثرات لکه‌های پوستی بسیار مفید است و به درمان اثرات سوختگی‌ها و ساییدگی‌ها کمک می‌کند.

درخشندگی پوست با استفاده از خربزه

آنتی اکسیدان‌های موجود در خربزه برای بهبود سلامت پوست بسیار مفید هستند و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند و از استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت آن پیشگیری می‌کنند و به بهبود درخشندگی طبیعی پوست کمک می‌کنند. اسید فولیک نیز به تشکیل سلول‌های پوست کمک می‌کند.

نقش خربزه در هیدراته کردن و جوانسازی پوست

خربزه دارای ویتامین‌های K و E است و با دارا بودن مقدار زیاد آب، پوست ما را هیدراته و شاداب نگه می‌دارد. ویتامین‌های گروه B، کولین و بتائین موجود در خربزه پوست شما را تغذیه شده و جوان نگه می‌دارد.

بازسازی پوست به کمک خربزه

ویتامین‌های A و C موجود در میوه خربزه، باعث بازسازی پوست شده و در تشکیل کلاژن و بافت همبند نقش دارند.

کمک خربزه به درمان اگزما

برای درمان اگزما و رفع کک و مک از آب خربزه کمک بگیرید.

درمان سوختگی‌های سطحی روی پوست با کمک خربزه

خربزه یک پماد سوختگی طبیعی است، زیرا گوشت میوه خربزه یک ماده ضد تورم است و برای درمان سوختگی‌های سطحی روی پوست مفید می‌باشد. گذاشتن مقداری از گوشت میوه خربزه روی محل سوختگی درمان را تسریع و از متورم شدن محل سوختگی نیز جلوگیری می‌کند. آب خربزه برای سوختگی‌ها و خراش‌ها به عنوان لوسیون مفید است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰