تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
11

آژانس انرژی اتمی ادعاها درباره ایران را تکرار کرد

  • کد خبر : 161890
  • 31 مرداد 1401 - 21:19
آژانس انرژی اتمی ادعاها درباره ایران را تکرار کرد
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالیکه مذاکرات وین در حال رسیدن به خط پایان و معطل ضعف اراده دولت «جو بایدن» در مواجهه با مخالفان برجام در داخل آمریکا بار دیگر ادعاهای پادمانی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

جمهوریت – رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی  سی ان ان در حالیکه مذاکرات وین معطل نظر آمریکا شده است، دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان بار دیگر ادعاهای اثبات ‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتونیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است،  شفاف‌سازی کنیم.

گروسی اضافه کرد: ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و سپس، این مساله پایان خواهد یافت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در توضیحی که به نظر می رسد درباره ادعاها در خصوص مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده در ایران است، گفت: اجازه دهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آنها الان کجا هستند؟ آن وقت قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید این مساله را شفاف‌سازی کرده‌ایم.

اظهارات گروسی و در حالیکه مذاکرات وین معطل پاسخ آمریکا است، در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  گفته است: دوربین‌ها به شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران کنار گذاشته شود.

اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه آیا با تکرار رفتار آژانس، جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای خاموش کردن سایر دوربین‌ها دارد، گفت: خیر، دوربین‌هایی که جمع کرده‌ایم برجامی یا طبق واژه حقوقی آن فرا پادمانی بود، این دوربین‌ها همراه با توافقنامه برجام به این منظور نصب شد تا محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه گیری کنند.

وی خطاب به طرف‌های مقابل برجام تاکید کرد: وقتی در برجام باقی نماندید و به تعهدات خود عمل نکرده و از آن خارج شده‌اید دلیلی وجود ندارد که ما همچنان یک طرفه با یک قرارداد شبه منسوخ آن را ادامه دهیم.

اسلامی درباره اینکه آیا اگر در برجام به توافق برسیم دوربین‌ها از نو روشن و فعال می‌شود گفت شرط برداشته شدن آن این است که همه موارد ادعایی را کنار بگذارند و امروز هم اعلام می‌کنیم تا وقتی که آنها به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را  کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این نیز، با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است.

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

حدود یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می‌گذرد و دولت جو بایدن به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان سرگرم مطالعه نظرات مطرح شده است.گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=161890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰