تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
7

عقب‌نشینی اروپایی‌ها درباره تحریم سپاه

  • کد خبر : 176655
  • 03 بهمن 1401 - 15:27
عقب‌نشینی اروپایی‌ها درباره تحریم سپاه
برآیند اظهارات وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آستانه نشست مشترک وزیران، از یک عقب‌نشینی آشکار دربرابر قطعنامه بدعت‌گونه پارلمان اروپا درخصوص افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی حکایت دارد.

جمهوریت – قریب به اتفاق وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزودن نام سپاه به فهرست سازمان های تروریستی را مشروط به حکم دادگاه توسط یکی از کشورهای اروپایی توصیف کردند. در واقع یکی از اعضای ۲۷ کشور اروپایی باید پیش قدم شده و حکمی را از طرف دادگاه ارائه کند که در آن سپاه به اقدامات تروریستی در آن کشور متهم شده باشد. استدلال مطرح شده در این حکم هم باید به حدی قوی باشد که در دیوان دادگستری اروپا محکمه پسند باشد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا به طور شفاف این مساله را تبیین کرد و گفت با وجود دیدگاه‌های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد اما نمی توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی هفته گذشته پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات صورت نمی‌گیرد.
بورل گفت؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»
در همین پیوند وزیر امور خارجه آلمان که اخیرا مواضع نسنجیده، تند و غیرحرفه‌ای علیه ایران در پیش گرفته است، موضوع افزودن سپاه به فهرست یادشده را پیچیده‌تر از وضع تحریم علیه ایران توصیف کرد.
اما ‏ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را عملا منتفی می‌داند. او پیش از آغاز نشست شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.
وی حکم محکمه‌پسند دادگاه در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.
نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته به یک گزارش ادعایی درباره اغتشاشات اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده است، رای مثبت دادند.
در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.
تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی بشمار می‌رود.


ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در نشست با خبرنگاران تصریح کرد: تحریم سپاه پاسداران نقض صریح منشور سازمان ملل است. سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جان فشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرزها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت‌های منطقه است و حتی خود اروپا مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشورهای منطقه در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعرض به سپاه از هر نوعی که باشد، تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود. البته سپاه پاسداران نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست را محدود کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان عاقل اروپایی غیر از دولتمردان نورسیده و احساسی که متاسفانه در برخی از کشورهای اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکومت هستند حتما می‌دانند که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا نیز قربانی گروه تروریستی داعش هم شده آمد اما امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی است.

کنعانی تصریح کرد: اروپایی ها قطعا میدانند که ایران در مقابل اقدامات نسنجیده کشورهای اروپایی دست بسته نیست و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه را دارد و بهتر است به پای خود شلیک نکنند. قطعا پاسخ ما متناسب با رفتار اروپا خواهد بود و متناسب با نوع اقدام آن‌ها اقدام جدی و پشیمان کننده خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176655

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰