تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
8

ماموریت رافائل گروسی در تهران چیست؟

  • کد خبر : 180157
  • 13 اسفند 1401 - 16:26
ماموریت رافائل گروسی در تهران چیست؟
این دیدار پیش از سفر رافائل گروسی به ایالات متحده و در اوج تنش‌ها بین آژانس و ایران انجام می‌شود.

جمهوریت – رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی به تهران می‌رود که غنی‌سازی ۸۳٫۷ درصدی ایران زنگ خطر را به صدا درآورده است.

به گزارش المانیتور، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اواخر روز جمعه برای گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وارد تهران می‌شود. این دیدار در حالی انجام می شود که مذاکرات هسته ای با غرب به بن بست رسیده  و در بحبوحه هشدارهایی مبنی بر اینکه غنی سازی اورانیوم ایران به مرز خطرناک نزدیک شده صورت می‌گیرد.

انتظار می رود گروسی در چهارمین سفر خود به تهران از زمان به دست گرفتن سکان هدایت در اواخر سال ۲۰۱۹ با محمد اسلامی، رئیس سازمان اتمی ایران دیدار کند. اما مهمتر از آن، گزارش شده است که وی درخواست ملاقات با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  را داشته است.

با وجود دوره ای از همکاری نسبتاً پایدار بین دو طرف پس از اجرای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران، روابط تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته به طور فزاینده ای تیره شده است. آژانس تهران را متهم می‌کند که در تحقیقات در مورد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای‌اش سنگ اندازی می‌کند، به ویژه پس از اینکه بازرسان در سال گذشته فعالیت‌هایی را در دو سایت اعلام‌نشده شناسایی کردند.

براساس توافق هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران موظف بود در ازای لغو تحریم‌ها، محدودیت ۳.۶۷ درصدی غنی‌سازی خود را رعایت کند. با این وجود، از زمان خروج ایالات متحده از توافق در سال ۲۰۱۸، این رقم به طور تصاعدی تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. ایران در توجیه این نقض‌ها، به کوتاهی سه کشور امضاکننده اروپایی در تحقق سودهای اقتصادی وعده داده شده برجام اشاره کرده است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آسوشیتدپرس منتشر شد فاش کرد که ایران غنی‌سازی خود را به سطح دیگری یعنی ۸۳٫۷ درصد رسانده است، درست اندکی کمتر از میزان خلوص مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان اتمی ایران، یک روز بعد، این ادعا را رد نکرد. با این حال، او اشاره کرد که داده‌های بازرسان بر اساس یک نمونه کوچک «حتی غیرقابل مشاهده با میکروسکوپ» است و گفت: «آنچه مهم است حجم اورانیوم ذخیره‌شده است».

سفر گروسی به تهران پیش از سفر اواسط ماه مارس به واشنگتن و نشست سه ماهه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود که در آخرین نشست خود در نوامبر به طور رسمی و قوی از عدم همکاری تهران انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه اصلاح طلب  اعتماد، زمان بندی این سفر بیشتر جنبه سیاسی دارد تا فنی. با توجه به تنش‌های مداوم با غرب، این روزنامه در مقاله‌ای در صفحه اول خود در روز پنجشنبه نوشت: «جنبه‌های سیاسی این دیدار بر هیچ‌کس مخفی نیست».

تهران مدت‌هاست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم می‌کند که در هنگام تهیه پیش‌نویس گزارش‌های بازرسی خود در برابر فشارهای ایالات متحده، متحدان اروپایی‌اش و اسرائیل تسلیم می‌شود.به نظر می‌رسد این بار مقامات ایرانی همچنان با علم به نگرانی‌های غرب،  هشدارهای جدی درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام صادر کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو در اوایل این هفته به این موضوع  اشاره کرده و گفت: ایران حق اقدامات متقابل را برای خود محفوظ می دارد.

وال استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به سطح غنی‌سازی در تهران بر ضرورت واکنش جدی نشان دادن تاکید دارند اما  دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد. در این فضا ، اسرائیل  برنامه ریزی نظامی خود را برای حملات احتمالی به زیرساخت های هسته ای ایران پیش می‌برد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰