تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
10

ایمانی: لاریجانی منتقد وضع موجود است

  • کد خبر : 187130
  • 20 اردیبهشت 1402 - 21:04
ایمانی: لاریجانی منتقد وضع موجود است
اگر «خالص‌سازی»، اصل باشد باید تندروها پالایش شوند

جمهوریت – «بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد.» جمله‌ی کلیدی «علی لاریجانی» بود در نامه‌ی اخیرش از جایگاه مشاور مقام معظم رهبری. نامه‌ای که در پاسخ به یک خبرتراشی‌ منتشر شد. خبرتراشی‌ای که بر مبنای «شنیده شده» تولید شده بود و حکایت از ورود جدی لاریجانی به عرصه‌ی انتخابات حکایت می‌کرد و عرضه‌ی فهرست سراسری مشترک در رایزنی با دیگر طیف‌ها. اما نکته‌ای که در تحلیل‌های رنگارنگ رسانه‌های مختلف مغفول ماند این بود که علی لاریجانی نه به‌عنوان یک اصلاح‌طلب دو آتشه و نه از جایگاه یک اپوزیسیون برانداز که از جایگاه یک اصول‌گرای با سابقه و استخوان‌دار و همنشین با مقامت عالی‌رتبه نظام، از رقابت تصنعی حرف به میان آورده است. رقابت تصنعی هم قاعدتا تنها در بحث انتخابات معنا پیدا می‌کند و چیزی که از ادبیات نامه پیداست، به‌نظر می‌آید هشداری است برای فضای انتخابات که انگار این بار حتی رقابت تصنعی را هم نمی‌شود ایجاد کرد.

با نگاه به نامه‌ی اخیر لاریجانی، «خبرآنلاین» برای تحلیل بیشتر ابعاد ماجرا به سراغ ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا رفت. ایمانی در تحلیل خود از محتوای این نامه واکنش زودهنگام لاریجانی را به ادعای خبرگزاری تسنیم این گونه توضیح می‌دهد: «آقای لاریجانی ورود به مسئله انتخابات را آن هم ۱۰ ماه مانده به انتخابات اشتباه می‌دانند. به‌همین دلیل وارد بحث به‌معنای جزیی آن نشدند و به‌طور کلی به موضوع اشاره کردند، به این معنا که الآن طرح مسئله را ناصحیح می‌دانند.»

ایمانی، کاربرد واژه‌ی «رقابت تصنعی» در نامه‌ی لاریجانی را این‌گونه تعبیر و تفسیر می‌کند: «به‌صورت کلی کنایه می‌زنند. وارد بحث انتخاباتی به‌طور مشخص نشده‌اند. فعلا هم وارد این بحث نمی‌خواهند بشوند. برداشت من این است که دکتر لاریجانی این بحث‌ها را کمی زود می‌دانند.»

از این فعال سیاسی اصول‌گرا می‌پرسم که آیا استفاده از جمله‌ی «ملک را چاره‌ای دگر نیاز است» در انتهای نامه‌، نشان دهنده‌ی این نیست که لاریجانی منتقد وضع موجود است؟ ایمانی پاسخ می‌دهد: «در این‌که ایشان منتقد وضع موجود هستند، تردیدی نیست. ایشان با مبانی اساسی فکری و استراتژیک خود، منتقد یک سری سیاست‌هایی هستند که در کشور دارد اجرا می‌شود و این‌را مدت‌هاست دارند مطرح می‌کنند و در جلساتی هم که ایشان حضور پیدا می‌کنند و عضویت دارند این موضع را دائم بازگو می‌کنند. یک سری ساز و کارهایی را که الآن کشور بر اساس آن دارد اداره می‌شود، ایشان قبول ندارند و معتقدند تغییرات باید انجام بشود.»

ایمانی همچنین درباره‌ی طرح موضوع «جریان خالص‌سازی» در نامه، معتقد است: «من برداشت شخصی‌ام این است که ایشان شاید تعریضی به این دارند که باید در جریان‌های وابسته به نظام و انقلاب یک خالص‌سازی صورت بگیرد.»

وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا از محتوای نامه برنمی‌آید لاریجانی خود منتقد و متضرر از جریان برادران خالص‌ساز است، به خبرآنلاین می‌گوید: « دکتر لاریجانی اعتقاد دارند که یک کسانی می‌خواهند مسیری را بروند که فقط افراد را به شکل خالص بپذیرند و بگویند این افراد و این طیف‌ها چون خالص نیستند، نباید با آن‌ها همکاری کرد. این‌که ملاک‌های این خلوص چیست، هم خود این جریان تعیین می‌کند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست؟ کدام جریان خالص است و کدام جریان انحرافات فکری یا وابستگی دارد یا هرچیز دیگر.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا درباره‌ی این‌که آیا جریان خالص‌سازی می‌کوشد دیگر شخصیت‌ها و گروه‌هایی را که سمت منافع ملی و مردم ایستاده‌اند از قطار نظام پیاده کند، می‌گوید: «اگر قرار باشد خالص‌سازی و پالایشی هم در کشور انجام بشود و نگاه‌ها و نیت‌ها خالص شود، از نظر دکتر لاریجانی اتفاقا همین‌ تندروها باید خالص و پالایش بشوند، تا در اداره کشور موثر نباشند.»

برخلاف برخی تحلیل‌ها، ایمانی معتقد است که اگر قصد لاریجانی از نوشتن مکتوب اخیر فقط نشان دادن دلخوری‌ از ردصلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری بود، احتیاجی به نوشتن نامه اخیر نبود زیرا در همان مقطع دکتر لاریجانی برای گلایه با مسئولان و مقامات وقت مکاتبه داشته‌ است.

طبق دیدگاه این فعال سیاسی اصول‌گرا، عنوان مشاور رهبر دلیل بر نبود نظرات و دیدگاه‌های مختلف میان نزدیکان رهبری نیست. ایمانی تاکید دارد: «من اعتقاد ندارم که دکتر گفته باشد انتخابات تصنعی شده. هشدار داده‌اند تا در آینده تصنعی نشود. ایشان مشاور رهبری هستند. رییس‌جمهور نیستند. قدرت اجرایی ندارند تا جلوی برخی جریان‌ها را بگیرند. ایشان نظر خودشان را که به ذهن‌شان رسیده، مطرح می‌کنند. نهایت کاری که می‌تواند بکند این‌که دیدگاه‌اش را بگوید. چنان‌چه در این نامه احساس خطر شده و به‌نوعی هشدار می‌دهد که باید جلوی این جریان ها را گرفت.»

از ایمانی می‌پرسم آیا این هشدار تاثیری هم در روند ماجرا دارد؟ پاسخ می‌دهد: «قطعا موثر است.»

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=187130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰