تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
10

چطور بدون مصرف دارو، کمردرد خود را درمان کنیم؟

  • کد خبر : 133498
  • 05 آبان 1400 - 13:46
چطور بدون مصرف دارو، کمردرد خود را درمان کنیم؟
شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای درمان برخی کمردردها می توانید از دارو استفاده نکنید و به راحتی به درمان آن بپردازید.
جمهوریت : کمردرد، از آن دسته دردهای آزاردهنده و بدی است که افراد را کلافه می کند و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از دلایلی بسیار ساده و قابل حل تا دلایلی که فردد را راهی اتاق جراحی می کند. اما در این میان برخی با ارائه پیشنهاداتی سبب درمان کمر درد آن هم بدون استفاده از دارو کرده اند که ما صرفا قصد داریم آن را برای شما نقل کنیم.

کمردرد

مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند.
طبق آمار‌های منتشر شده، ۸۰٪ از افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار از درد کمر به پزشک مراجعه کرده اند، حالا این درد کمر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از طریق شکایت بیمار، آزمون‌های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی است، اما به دلیل شایع بودن درد‌های ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده آن بسیار سخت است.
در ستون فقرات، درصورت بروز ضایعه و درگیرشدن قسمت‌های حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون آنها، رباط‌ها، فاسیا، مفاصل بین مهره‌ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه‌های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه یا نقاط دورتری به شکل درد‌های تیرکشنده احساس گردند.
بطور معمول کمردرد در اکثر موارد ماهیت مکانیکی دارد و زمانی ایجاد می‌شود که در نحوه اتصال نقاط مختلف کمر و عملکرد آن‌ها اختلالی وجود داشته باشد.
اگر بخواهیم بصورت ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که؛ زمانی که مهره‌های ستون فقرات، دیسک بین مهره‌ها، طناب نخاعی، مجموعه اعصاب و عضلات تاندون‌ها و رباط‌های مجاور دچار مشکل می‌شوند، کمردرد خود را نمایان می‌کند.
همانطور که می‌دانید، نقاط ضعیف در قسمت پایین کمر و قسمت فوقانی آن با یکدیگر همکاری خوبی دارند و مجموعه‌ای پیچیده را خلق کرده اند، اما در صورتی که یکی از این ساختار‌ها به مشکل بخورد، کل سیستم بدن را درگیر می‌کند که در صورت تشخیص درست می‌توان دلیل بروز کمر درد را تشخیص داد و برای درمان آن راه چاره‌ای اندیشید.
در صورتی که اتفاقی برای ستون فقرات بیفتد، بدلیل اینکه این نقطه خود طناب نخاعی محسوب می‌شود سبب بروز درد در قسمت میانی کمر می‌شود.
این نکته جالب است که بدانید، احساس درد در دو طرف کمر بطور معمول سبب بروز مشکلاتی در عضلات و رباط‌ها و تاندون‌ها و سایر بافت‌های نرم مجاور و محافظ ستون فقرات می‌شود و در زمانی که پزشک معالج به ارزیابی درد کمر می‌پردازد باید چند نکته را مدنظر قرار دهد، زیرا درد کمر می‌تواند در پی مجموعه‌ای از مشکلات در اطراف این ناحیه به وجود آمده باشد.

دلایل پیدایش کمردرد در افراد

  • استئوآرتریت ناحیه پایین کمر

استئوآرتریت ناحیه پایین کمر به آرتروز و تحلیل رفتگی ستون فقرات ناحیه پایین کمر گفته می‌شود که به علت بالا رفتن سن به وجود آمده و بر روی مفاصل و دیسک و رباط‌های قسمت پایین کمر تاثیر می‌گذارد. این اختلال می‌تواند در مفصل ساکروایلیاک رخ دهد که در این قسمت ستون فقرات ناحیه پایین کمر به لگن متصل می‌شوند.
  • مفاصل ستون فقرات

به مفاصلی که وظیفه اتصال یک مهره به مهره دیگر را بر عهده دارند مفاصل فاست گفته می‌شود و از جمله مفاصلی است که می‌توانند سبب بروز التهاب و تورم شوند.
مفاصل فاست می‌توانند سبب سفتی و بروز درد شدید در فرد شوند، دردی که حتی فرد را ناتوان می‌کند و زمان زیادی به طول بیانجامد و حتی ممکن است یکی از دلایل شایع درد مزمن کمر بوده و تا چندین سال به آن توجه نشده و یا توسط متخصص درد نیز تشخیص داده نشود.
  • درد میوفاسیال

درد میوفاسیال دردی است که به علت وجود مشکل در عضلات و مفاصل و رباط‌های قسمت پایین کمر رخ می‌دهد.
اغلب اوقات در عضله نقاط ماشه‌ای میوفاسیال ایجاد می‌شوند که نقاط بسیار حساسی هستند و در غلاف عضله به وجود می‌آیند.
درد حاصل از نقاط ماشه‌ای می‌تواند بسیار شدید و ناتوان کننده باشد.
باید بدانید که نقاط ماشه‌ای لمس می‌شوند یا بررسی می‌شوند بیمار دچار درد بسیار زیادی در نقاط اطراف خواهد شد. برخی از عضلات در قسمت پایین کمر که درگیر نقاط ماشه‌ای می‌شوند می‌توانند باعث بروز درد در قسمت پایین کمر از قبیل درد در عضله مربعی کمر و عضله راست کننده ستون فقرات شوند. در قسمت فوقانی کمر و عضلات سینه‌ای کمری پیش مهره ای، عضله مازویی بزرگ و عضلات تهیگاهی دنده‌ای می‌توانند باعث بروز درد ارجاع دهنده به قسمت پایین کمر شوند. عضلات سرینی و عضلات پیریفورمیس که در قسمت پایین کمر قرار دارند می‌توانند باعث ارجاع درد به نقاط فوقانی کمر شوند.
  • گرفتگی و رگ به رگ شدن کمر

گرفتگی و رگ به رگ شدن عضلات و رباط‌ها و تاندون‌های اطراف ستون فقرات می‌تواند سبب بروز درد شود بطوری که شاید گاهی درد در قسمت پایین کمر به سندرم درد میوفاسیال ارتباط داشته و سبب اسپاسم و حساسیت عضله شود.
عضله مازویی بزرگ یا سایر عضلاتی از قبیل عضله مربعی در قسمت پایین کمر می‌توانند دچار اسپاسم شده و در نهایت درد را برای فرد به ارمغان بیاورد.
  • اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس اختلالی است که در استخوان‌های ستون فقرات را می‌دهد و در این اختلال یک مهره روی مو‌های پایینی قرار می‌گیرد. این اختلال می‌تواند به علت مشکلات مربوط به تحلیل رفتگی استخوان یا دیسک یا مشکلات رباط‌های ستون فقرات به وجود بیاید. این اختلال معمولاً به همراه آرتروز ستون فقرات رخ می‌دهد. در اکثر موارد این اختلال به صورت خفیف به وجود می‌آید، اما گاهی اوقات لیز خوردگی مهره به صورت شدید به وجود می‌آید و باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب خواهد شد انجام جراحی پایدار کننده ستون فقرات از قبیل فیوژن ضروری خواهد بود.
  • تنگی کانال نخاعی

هنگامی که فشردگی دقیقا درون خود کانال نخاعی رخ می‌دهد به این وضعیت تنگی کانال نخاعی گفته می‌شود و در صورتی که این وضعیت جدی باشد باعث می‌شود که خود طناب نخاعی نیز فشرده شود که به این حالت میوپاتی گفته می‌شود. میوپاتی وضعیتی است که در آن فشار شدن طناب نخاعی باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌هایی از قبیل ضعف یا مشکلاتی در ارتباط با هماهنگی دست‌ها و بازو‌ها و پا‌ها و حتی کف پا خواهد شد. این اختلال معمولاً در نقاط بالای ستون فقرات و در قسمت گردن و قفسه سینه به وجود می‌آید، اما علائم و نشانه‌های آن و عوارض مرتبط با این اختلال را می‌توان در قسمت پایین ستون فقرات و پا‌ها احساس کرد.
  • درد انتشار دهنده

درد انتشار دهنده به وضعیتی گفته می‌شود که درد در یکی از نقاط بدن به وجود می‌آید و ممکن است در سایر نقاط آن احساس شود. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که نقاط مختلف بدن دارای اعصاب مشابهی باشند که به ارسال سیگنال‌های درد به مغز و ستون فقرات می‌پردازند. مشکلات کمر از قبیل آرتروز مفصل فاست یا لغزش دیسک می‌تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ستون فقرات شود. به این تحت فشار قرار گرفتن اعصاب تنگی فرامن ناحیه لومبر گفته می‌شود و می‌تواند باعث بروز درد تیر کشنده به سایر نقاط بدن از قبیل باسن پا ساق پا یک یا هر دو پا شود.
  • درد عصب

گاهی اوقات مشکلات نورولوژیکی می‌تواند باعث بروز درد کم شود که این مشکلات عبارتند از نورالژی پس از هرپس، زونا و حتی بیماری‌هایی از قبیل مننژیت. در مواردی که درد پس از یک درد شدید از بین نمی‌رود می‌تواند باعث بروز تغییر درون اعصاب و به وجود آمدن برخی از اشکال درد‌های عصبی شود که به آن درد نوروپاتی می‌گویند. گاهی اوقات تشخیص درد عصب می‌تواند دشوار باشد و معمولاً باید توسط متخصص درد ارزیابی و درمان شود.
  • حساس سازی

گاهی اوقات وجود یک مشکل در سیستم عصبی را حساس شدن می‌نامند و این وضعیت گفته می‌شود که معمولاً درد که یک نوع درد عصبی است به سرعت درون بدن پخش می‌شود و به درون بازو و یا حتی سمت مخالف بدن انتشار پیدا می‌کند. افرادی که دچار این اختلال هستند پوست ناحیه کمر آن‌ها نیز حساس شده است و حتی لمس کوچک نیز می‌تواند باعث بروز درد بسیار زیادی شود. درمان این اختلال می‌تواند دشوار باشد و معمولاً به حضور متخصص درد نیاز دارد.
  • اسکولیوز

یک نوع دیگر از مشکلات ستون فقرات اسکولیوز است که به آن کجی ستون فقرات گفته می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث بروز تغییرات مکانیکی در قسمت پایین ستون فقرات شود و به این ترتیب شما دچار درد کمر خواهید شد.
  • درد پس از جراحی

معمولاً پس از انجام عمل جراحی درد می‌تواند تا مدتی پس از آن که بافت به مقدار کافی بهبود پیدا کرده است از بین نرود. این امر می‌تواند در ۲۵ درصد از انواع عمل‌های جراحی رخ می‌دهد و گاهی اوقات درد مداوم کمر می‌تواند غیر قابل تحمل و ناتوان کننده باشد. درد پس از جراحی می‌تواند پس از هر نوع عمل جراحی برای ستون فقرات و قسمت پایین کمر یا اطراف آن رخ بدهد و به علت عوامل متعددی از قبیل آسیب دیدگی یا اسکار عصب، التهاب یا عفونت مزمن و ضعف و سفتی عضله به وجود می‌آید. این وضعیت یک درد پیچیده است و باید توسط متخصص درد و پزشکی که شما را جراحی کرده است بررسی و کنترل شود. به این وضعیت سندروم درد پس از جراحی لامینکتومی یا سندرم شکست جراحی کمر گفته می‌شود.

معرفی برخی درمان‌های غیردارویی برای کمردرد

طب مکمل روش‌های موثری را برای درمان کمر درد دارد که می‌تواند جایگزین دارو و حتی در برخی موارد جراحی برای درمان کمردرد شود که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
  • استفاده بادکش برای درمان کمر درد

بادکش گذاری (Cupping) که شامل گذاشتن بادکش در برخی نقاط بدن، طب سوزنی روی کمر یا اندام تحتانی است نیز از دیگر روش‌های کمکی محسوب می‌شود.
  • طب سوزنی و کاربرد آن در درمان کمر درد

طب سوزنی یکی از رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین روش‌های موثر در کاهش درد و درمان انواع درد‌های ستون فقرات از جمله کمردرد است.
این روش می‌تواند با شل کردن عضلات اطراف ستون فقرات، بهبود جریان خون ناحیه، آزاد شدن مواد ضد درد از جمله اندروفین از پایانه‌های عصبی باعث کاهش یا از بین رفتن انواع کمردرد شود.
  • نقش ماساژ درمانی در درمان کمر درد

ماساژ درمانی نیز از دیگر روش‌های موثر در بهبود کمردرد است که باید به این موضوع توجه کنید که این کار از سوی فردی متخصص، ورزیده و آشنا به علوم پزشکی انجام شود که قادر به تشخیص صحیح و بررسی عکس یا سی تی اسکن بیمار باشد.
در برخی موارد فتق شدید، دیسک یا تنگی کانال نخاع، ماساژ می‌تواند خطرناک یا عارضه دار باشد و نباید انجام شود؛ بنابراین بررسی گرافی (عکس) یا ام. آر. آی بیمار قبل از انجام ماساژ ضروری است.
انجام همزمان طب سوزنی و ماساژ در مواردی می‌تواند به تسریع روند درمان کمک کند.
  • استفاده از چسب‌های مخصوص برای کاهش درد کمر

استفاده از چسب‌های مخصوص حاوی مواد گیاهی ضد درد از جمله منتول در موضع درد نیز می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد بینجامد.
تغییر شیوه زندگی نیز از نکات بسیار مهم دیگر است.
استفاده از توالت فرنگی، پرهیز از دوزانو نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، استفاده از کفش مناسب، استفاده از تشک طبی، پرهیز از بلند کردن اجسام و استراحت کافی، از جمله این نکات است.
  • درمان کمر درد با گرم نگه داشتن موضع

گرم نگه داشتن موضع، استفاده از کیسه آب گرم و قراردادن جریان آب گرم روی کمر روزانه برای حدود ۱۵، ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
البته که کمر درد موضوع شوخی برداری نیست و باید برای درمان آن راه حلی درست و پزشکی اندیشید اما خب گاهی می شود از بروز آن پیشگیری کرد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰