تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
9

چایی خوش رنگ که می‌تواند جایگزین چای سیاه شود!

  • کد خبر : 135580
  • 20 آبان 1400 - 17:54
چایی خوش رنگ که می‌تواند جایگزین چای سیاه شود!
طب‌های سنتی مختلف خواص متعددی را برای چای ترش معرفی کرده اند که می‌توانیم به راحتی آن را جایگزین چای سیاه در زندگی روزمره کنیم.

جمهوریت : چای ترش، چایی مملو از خاصیت و ویژگی‌های مفید است که به راحتی می‌توان آن را جایگزین چای سیاه کنیم، البته در زمان مصرف این چای باید دقت کنیم که ممکن است فشار را پایین آورد و از این رو افرادی که با کاهش فشار خون روبرو می‌شوند، باید در زمان مصرف این چای مراقب باشند.

اما این چای خوش رنگ و طعم چه ویژگی‌هایی را در خود جای داده است؟!

معرفی چای ترش

یک گیاه یک ساله به نام گل جامائیکا که بوته‌هایی به ارتفاع ۲–۳ متر برگ‌های ۳–۵ وجهی سبز متمایل به زرد و گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز که پس از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آید، این توصیفی از چای ترش است که در برخی از کشور‌ها از الیاف ساقه‌های این گیاه در تهیه وسائل استفاده می‌شود.

جالب است بدانید این گیاه به صورت گونه مهاجر وارد ایران و در منطقه گلمورتی استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار کشت شد و پس از آن در استان خوزستان نیز این محصول کشت می‌شود. بطوری که در حال حاضر اهواز قطب این محصول محسوب می‌شود.

نظر طب سنتی درباره چای ترش

بسیاری از افراد گیاه چای ترش را با گل سرخ معمولی اشتباه می‌گیریم. اما این چای خاص ازکالیکس خشک بارنگ‌های روشن تهیه می‌شود و این نوشیدنی قرمز طعم ترشی دارد که می‌تواند دهان را جمع کند.

در زمان مصرف چای ترش می‌توان آن را با توجه به سلیقه یعنی، داغ و یا سرد مصرف کرد.

چای ترش درست مانند دیگر انواع چای گیاهی، کالری کمی دارد و کاملا بدون کافئین است البته برای افرادی که قصد دارند از آن دور باشند.

طب سنتی از چای ترش برای درمان فشارخون بالا، بیماری‌های کبد و تب استفاده می‌شود.

این گیاه در طب سنتیِ آفریقا برای درمان سرفه و گلودرد و همچنین به عنوان آنتی باکتری، مدرّ، ضد اسپاسم و از بین برنده زرداب و صفرا مصرف می‌شود.

در طب سنتی تایلند نیز از چای ترش بعنوان درمان سنگ کلیه استفاده میکنند.

خواص دارویی چای ترش

ترشی، چای ترش از اسید سیتریک و ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌های ضد چربی خون آن نشات می‌گیرد و بسیاری بر این عقیده هستند که وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین در کاسبرگ‌های گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون و خواص ضد سرطانی دارد.

  • چای ترش در درمان گرفتگی‌های عضلانی

نوشیدن چای ترش گرم به تسکین گرفتگی عضلات دردناک کمک می‌کند.

  • درمان افسردگی با چای ترش

بمنظور درمان افسردگی و استرس چای ترش ولرم بنوشید.

  • کاهش قند خون به کمک چای ترش

در صورتی که بدنبال کاهش قند خون خود هستید می‌توانید از خواص چای ترش در این زمینه استفاده کنید.

  • کاهش کلسترول با چای ترش

شایع‌ترین علت افزایش سطح ال دی ال – کلسترول است و بسیاری از دارو‌های تجاری هستند که برای کنترل کلسترول تبلیغ می‌شوند، اما شما به راحتی می‌توانید با مصرف چای ترش سطح کلسترول را کاهش دهید.

  • خواص ضد سرطانی چای ترش

چای ترش برای جلوگیری از سرطان مفید است و از سوی دیگر این چای را میتوان برای حفظ کبد سالم، درمان یبوست، ضد پیری، خنک کننده بدن، ضد باکتری استفاده کرد.

  • تاثیر چای ترش در کاهش وزن

در بسیاری از تحقیقات فواید چای ترش برای لاغری به اثبات رسیده است.

مضرات چای ترش

  • بانوان باردار، شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند که نباید بدون تجویز و نظر پزشک چای ترش را مصرف کنند.
  • از سوی دیگر به دلیل تأثیر چای ترش بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا بانوان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.
  • مصرف چای ترش برای بیماران سرطانی توصیه نمیشود.
  • باید به این نکته توجه کرد که اگر فرد مبتلا به بیماری فشار خون است باید از مصرف چای ترش اجتناب کند.
  • اثرات توهمی چای ترش؛ چای ترش می‌تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از میل کردن آن احساس سبکی می‌کنند، اما باید به یاد داشته باشید که هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.

مقایسه‌ای میان چای ترش و چای سیاه

شاید بسیاری بر این موضوع معتقد باشند که چای سیاه به غلط در فرهنگ ما رواج پیدا کرده است و حتی مبتلایان به فشار خون و چربی می‌توانند چای ترش را جایگزین این نوشیدنی کنند.

مصرف چای سیاه یا همان چایی که به طور معمول در بین ما ایرانیان در وعده صبحانه و طی روز مصرف می‌شود عوارض خاص خود را دارد. از آنجایی که طعم چای معمولی تلخ است، عادت کرده‌ایم که کنار آن از یک نوع شیرینی مانند قند استفاده کنیم که بالطبع با مشکلاتی مانند بالا رفتن میزان قند خون و جلوگیری از جذب یکسری مواد در بدن همراه می‌شود.

امروزه با فعالیت شرکت‌های صنعتی، گیاهان مختلفی فرآوری شده و انواع چای‌های مختلف مانند چای دارچین، چای سبز و چای ترش به بازار آمده است که می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه باشد.

چای قرمز یا چای ترش در قدیم به عنوان شاداب کننده و برطرف کننده بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. چای قرمز برای افرادی که به دنبال نوشیدنی رژیمی هستند نیز بسیار مناسب است.

همانطور که میدانید یکی از مشکلات مصرف چای سیاه دفع آهن است، اما جالب است بدانید که با خوردن چای ترش نه تنها آهن بدن دفع نمی‌شود بلکه این‌گونه چای منبع غنی از آهن به شمار می‌آید و افرادی که دارای قند، فشارخون بالا، سردی و حتی کم‌خونی هستند می‌توانند مصرف این نوشیدنی را جایگزین چای معمولی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=135580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰