تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
14

انواع سردرد‌ها و زمان مراجعه به پزشک پس از ابتلا به سردرد

  • کد خبر : 136740
  • 29 آبان 1400 - 17:57
انواع سردرد‌ها و زمان مراجعه به پزشک پس از ابتلا به سردرد
سردرد یکی از شایع‌ترین درد‌ها محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد.

جمهوریت : سردرد، واژه ناآشنایی برای ما نیست و هر فردی در لحظاتی از زندگی خود این درد را تجربه کرده است حال چه بصورت سطحی و گذرا و چه بصورتی که دردی شدید باشد و غیرقابل تحمل که مجبور به استفاده از مسکن‌ها شده باشد.

سردرد انواع مختلفی دارد و در صورت بروز برخی از آن‌ها باید حتما به پزشک مراجعه کنیم، اما کدام سردردها؟

سردرد نشانه چیست؟

سردرد را می‌توان یکی از شایع‌ترین درد‌ها و شکایت‌ها دانست که بطور معمول عللی خوش خیم دارد و از این رو نیاز نداریم تا درمان خاصی را برای آن درنظر بگیریم و تنها باید آن‌ها را با علامت درمانی رفع کرد، اما از سوی دیگر برخی سردرد‌ها نیز وجود دارند که گاهی اوقات بسیار شدید بوده و غیرقابل تحمل هستند که می‌تواند نشان از یک بیماری خطرناک و جدی همچون تومور مغزی باشد.

باید بدانید که درمان سردرد کاملا به عامل ایجادکننده آن وابسته است و در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود و از سوی دیگر سردرد‌های ثانویه بطور معمول نشان دهنده یک آسیب یا بیماری زمینه‌ای هستند، بطور مثال، سردرد‌های سینوسی به عنوان سردرد ثانویه با افزایش فشار سینوس‌ها یا وجود عفونت در آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

اگر برای نخستین بار به سردرد مبتلا می‌شوید، ممکن است تغییرات رفتاری و یا وجود علایمی نظیر تب، سفتی گردن، ضعف، تغییر حس در یک طرف از بدن، تغییر در بینایی و استفراغ، در شما بروز پیدا کند که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که این موارد می‌تواند نشان دهنده یک عفونت بسیار جدی باشد.

معرفی انواع سردرد بر حسب علت

طبق علل موجود و زمینه‌ای برای وقوع سردرد، می‌توان گفت دو نوع کلی سردرد وجود دارد؛ سردرد‌هایی که به دلیل بیماری زمینه‌ای به‌وجود می‌آیند و از نوع سردرد خطرناک هستند که به آن‌ها سردرد ثانویه می‌گویند؛ و سردرد‌هایی که بیماری خاصی علت بروز آن‌ها نیست و به آن‌ها سردرد اولیه می‌گویند.

از این رو می‌توان گفت، سه مورد از مهم‌ترین انواع سردرد اولیه، سردرد تنشی، سردرد هورمونی، سردرد میگرنی و سردرد خوشه‌ای هستند و در صورتی که سردرد شما در بخش پیشانی است، یعنی به خواب بیشتری نیاز دارید و چنانچه در بالای سر خود احساس درد می‌کنید، باید آب بیشتری بنوشید ویا غذای بیشتری میل کنید.

سردردی که از انواع سردرد پشت سر است، یعنی باید استرس خود را کم کنید و عامل استرس را از بین ببرید.

در صورتی که احساس می‌کنید یک حلقه دور سر شما قرار دارد و فشار وارد می‌کند، سردرد شما از انواع سردرد تنشی است.

دردی که در یک چشم خود حس می‌کنید از انواع سردرد خوشه‌ای بوده و سردردی که در یک طرف سر خود حس می‌کنید، از انواع سردرد میگرنی است.

نگاهی به سردرد‌های ثانویه

سردرد‌های ثانویه حاصل از وجود بیماری در بدن است که می‌تواند حکایت از یکی از حالات زیر داشته باشد:

  • سردرد سرویکوژنیک یا گردنی

این انواع سردرد بر اثر تحلیل دیسک بین مهره‌های گردنی به وجود می‌آید که با ایجاد فشار بر نخاع، سبب ایجاد درد در گردن و سر می‌شود.

  • آنوریسم یا تومور مغزی

این نوع سردرد خطرناک به دلیل فشار ناشی از وجود بخش اضافی در جمجمه ایجاد می‌شود.

آنوریسم به اتساع عروق خونی و خونریزی آن‌ها می‌گویند که در نتیجه جمع شدن خون ویا بر اثر بافت توموری، فضای جمجمه اشغال شده و بر اثر فشاری که وارد می‌شود، احساس درد به وجود می‌آید.

  • سردرد سینوسی

یکی از انواع سردرد‌ها که درد آن در صورت احساس می‌شود، به دلیل سینوزیت و التهاب سینوس‌ها اتفاق می‌افتد.

  • سردرد مننژیت

مننژیت یکی از بیماری‌هایی است که در آن پوشش اطراف مغز و نخاع دچار عفونت و التهاب شده و ایجاد درد می‌کند.

  • سردرد پس از ضربه

یک شکل سردرد خطرناک، به دلیل ضربه به سر پس از حادثه است که ممکن است طی تصادف، سقوط از محلی ویا برخود شیء محکم اتفاق بیفتد.

  • سردرد نخاعی

در طی فرآیند‌هایی که برای نمونه‌برداری از نخاع انجام می‌شود ویا طی تزریق ماده بی‌حس کننده به نخاع، ممکن است نشت مایع نخاعی اتفاق بیفتد که سبب ایجاد این نوع سردرد خطرناک می‌شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم بیشتر سردرد‌ها به ندرت نشانه مسئله جدی هستند و از این رو اکثر افراد می‌توانند با مُسکن‌های بدون نسخه پزشک آن‌ها را کنترل کنند، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که، هر کسی که سردرد‌های شدید، دائمی، مکرر یا بد را تجربه کند، باید با پزشک مشورت کند و بلافاصله برای کمک‌های پزشکی به مرکز درمانی مراجعه داشته باشد، برخی از این سردرد‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد‌هایی که بصورت ناگهانی بروز می‌کنند و بسیار دردناک هستند
  • سردرد‌های مکرر در کودکان
  • سردرد به دنبال ضربه محکم به سر
  • سردرد‌های همراه با گیجی یا اختلال در بینایی، تعادل یا گفتار
  • سردرد همراه با بی‌حسی یا ضعف
  • سردرد‌های همراه با تب، تشنج یا بیهوشی
  • سردرد همراه با سفتی گردن یا بثورات پوستی
  • سردرد همراه با استفراغ مداوم

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=136740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰