تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
21

مفنامیک اسید؛ دارویی برای تسکین درد‌های قاعدگی که این افراد نباید از آن استفاده کنند!

  • کد خبر : 139345
  • 20 آذر 1400 - 15:11
مفنامیک اسید؛ دارویی برای تسکین درد‌های قاعدگی که این افراد نباید از آن استفاده کنند!
مفنامیک اسید نوعی داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است که هر کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

جمهوریت : مفنامیک اسید از جمله دارو‌های ضد درد و مقابله با عوارض قاعدگی و کاهش درد و خونریزی است که در میان دختران و بانوان بسیار شایع است، اما آیا می‌دانید این دارو برای کدام افراد خطرناک است و نباید به هیچ عنوان از آن استفاده کرد؟

معرفی داروی مفنامیک اسید

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، مفنامیک اسید نوعی داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی محسوب می‌شود که برای تسکین درد و عوارض قاعدگی است که علاوه بر کاهش درد٬ خونریزی را نیز کاهش می‌دهد.

البته می‌توان اینگونه نیز گفت که؛ کپسول مفنامیک اسید یک داروی ضد درد و فاقد کورتون است و در درد‌های قاعدگی و دندان درد و کمر درد، تسکین درد‌های مفصلی و یا درد‌های پس از عمل‌های جراحی بصورت کوتاه مدت استفاده می‌شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که، مصرف این دارو بیش از ۷ روز توصیه نمی‌شود و باید به این موضوع توجه داشته باشید که در بارداری بخصوص سه ماهه آخر بارداری مصرف مفنامیک اسید اکیدا ممنوع خواهد بود.

نحوه عملکرد مفنامیک اسید به چه صورت است؟

مفنامیک اسید می‌تواند با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، سبب کاهش ساخت ماده‌ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می‌شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده است و در نتیجه با مهار آنزیم‌های سیکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب ایجاد شده در بدن بشدت کاهش می‌یابد.

نکات مهمی که پیش از استفاده از مفنامیک اسید باید مدنظر قرار داد

امکان دارد مفنامیک اسید احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد؛ به‌خصوص در صورتی که به‌طور طولانی‌مدت یا با مقادیر زیاد استفاده شود یا فرد سابقه بیماری قلبی داشته باشد.

سکته یا حمله‌‍ قلبی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری قلبی نداشته‌اند نیز رخ دهد. همچنین، مفنامیک اسید ممکن است احتمال خون‌ریزی یا زخم معده را نیز افزایش دهد.

باید توجه داشت که، این دارو را نمی‌توان قبل یا بعد از جراحی قلب مصرف کرد.

در موارد زیر نیز نباید به هیچ عنوان از مفنامیک اسید استفاده کرد:

  • بیماری کلیوی
  • زخم یا خون‌ریزی معده
  • حساسیت به مفنامیک اسید
  • بیماری روده‌ای (مثلا بیماری ورم روده)
  • سابقه حمله آسمی یا حساسیت شدید به آسپرین یا دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی

بررسی عوارض جانبی مصرف بیش از حد مفنامیک اسید

باید بدانید که مصرف زیاد و خودسرانه مفنامیک اسید سبب بروز عوارض جانبی در فرد خواهد شد که از جمله عوارض مصرف طولانی‌مدت و با دوز بالای این دارو می‌توان اسهال را نام برد، از این رو در صورتی که پس از مصرف این دارو عارضه اسهال دیده شد باید مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

از سوی دیگر، مصرف این دارو در افراد حساس سبب بروز درد معده، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در بعضی موارد بی‌اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست و دیگر مشکلات گوارشی نیز در افراد دیده شده است.

البته در موارد نادرتر مصرف مفنامیک اسید با مشکلاتی همچون واکنش‌های پوستی، ضایعات پوستی و خارش همراه است و، اما مصرف خودسرانه این دارو امکان سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم‌ها و اختلالات دید را بالا می‌برد.

از دیگر عوارض مفنامیک اسید همچون، واکنش‌های آلرژیک جدی و حساسیت‌های پوستی که همراه با تشکیل ضایعات پوستی باشد بندرت بروز می‌کند.

البته در صورتی که دچار این مشکلات شدید باید هر چه سریعتر پزشک را در جریان گذاشته و از مصرف این دارو خودداری کنید و در صورت مشاهده هر نوع اختلال تنفسی یا ضایعات پوستی حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

در برخی موارد مصرف زیاد و خودسرانه این دارو مشکلاتی مثل اختلالات کبدی و مشکلات کلیوی گزارش شده است از سوی دیگر مصرف مفنامیک اسید می‌تواند عاملی برای کم‌خونی و در واقع کاهش میزان گلبول‌های قرمز شود.

به این نکته توجه داشته باشید اگر مجبور هستید که از مفنامیک اسید آن هم به مدت طولانی استفاده کنید لازم است به‌طور مرتب آزمایش دهید تا میزان گلبول‌های قرمزتان و همچنین سلامت کبد و کلیه‌هایتان بررسی شود و در صورتی که نشانه‌هایی مشابه علائم کم‌خونی مثل نفس نفس زدن، خستگی، رنگ پریدگی و ضربان تند قلب را دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰