تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
18

مضراتی از ماش که از آن بی اطلاعید!

  • کد خبر : 143597
  • 24 دی 1400 - 17:29
مضراتی از ماش که از آن بی اطلاعید!
ماش در آشپزخانه‌ها بعنوان یکی از حبوبات شناخته می‌شود که از نظر طب سنتی دارای خواص و مضراتی است.

جمهوریت :  ماش که بومی هندوستان محسوب می‌شود و به آن دانه سبز نیز می‌گویند گیاهی است که بطور معمول در اقصی نقاط دنیا کشت می‌شود و حتی در چین به سویای سبز معروف است.

این گیاه باستانی که کاربرد و خواص فراوانی دارد، دارای مضراتی نیز هست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ماش؛ گیاهی بومی هندوستان

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، ماش گیاهی از تیرهٔ باقلائیان (فاباسه)، راستهٔ باقلاسانان است و آن را بومی هندوستان می‌دانند، اما در نقاط دیگر جهان نیز همچون ایران کشت می‌شود.

این گیاه در ایران پس از برداشت جو یا گندم کاشته شده و در فصل پاییز و هنگامی که دانه‌های آن سفت و غلاف‌های آن زرد یا سیاه شد، محصول آن را در چند نوبت برداشت می‌کنند.

نام انگلیسی ماش از یک لغت هندی به معنی «دانه سبز» مشتق شده‌است و می‌توان گفت سابقه کشت و استفاده از آن به حدود چهار هزار سال پیش و در جنوب هند بازمی‌گردد.

از سوی دیگر، در تایلند آثاری از استفاده و کشت ماش در ۲۲۰۰ سال پیش، کشف شده‌است.

جالب است بدانید که ماش در چین به سویای سبز معروف است و مصرف آن در آمریکا به سالانه بیش از ده میلیون تن می‌رسد که بیش از ۷۵٪ ماش مصرفی این کشور از خارج وارد می‌شود.

خواص ماش در طب سنتی

طبع ماش همراه با پوست سرد و خشک است، اما طبع ماش پوست کنده معتدل است.

مصلح ماش ادویه‌های مانند خردل، زنجبیل، سماق، دارچین، زیره، فلفل، تخم کافشه، میخک و روغن بادام شیرین است. از جمله خواص ماش در طب سنتی می‌توان به مواردی از جمله تقویت بینایی و اعصاب، رفع یبوست (ماش پوست کنده)، درمان اسهال (ماش با پوست)، تسکین حرارت صفرا و خون، تولید خون و تسکین سرفه اشاره کرد.

مـضـرات مـاش

در ماش موادی وجود دارد که سبب تولید اسیداوریک می‌شود و از این رو افراد مبتلا به نقرس از مصرف آن خودداری کنند، چرا که مصرف آن سبب شدت گرفتن بیماری می‌شود.

افرادی مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش بخصوص زخم روده و اثنی عشر هستند، از ماش کمتر استفاده کنند. زیرا سلولز موجود در آن موجبات ناراحتی را فراهم می‌کنند.

افرادی که یبوست دارند و می‌خواهند از ماش استفاده کنند بهتر است ابتدا ماش را قدری تفت داده سپس بلغور کرده پوست آن را بگیرند و آنگاه غذا درست کنند.

کسانی که صرع دارند از ماش پوست کنده استفاده کنند.. زیاده روی در مصرف ماش موجب افزایش خلط، نقرس، اسیداوریک، ضعف قوه باه، سوءهاضمه، نفخ، ناراحتی‌های دندان‌ها و عدم جذب کلسیم می‌شود.

افرادی مسن و کسانی که مزاج سرد دارند و یا اینکه صاحب معده‌ای رطوبتی می‌باشند باید ماش را همراه با ادویه مناسب (مثل دارچین، فلفل، زنجبیل، خردل) میل نمایند، افرادی که دارای مزاج گرم هستند باید به غذا‌هایی که با ماش تهیه می‌شود، چاشنی‌هایی نظیر رب انار، رب گوجه، و آب سماق استفاده کنند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰