تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
11

از مضرات برنج قهوه‌ای چه می‌دانید؟

  • کد خبر : 144939
  • 04 بهمن 1400 - 14:26
از مضرات برنج قهوه‌ای چه می‌دانید؟
برنج قهوه‌ای مصرف کنندگان خاص خود را دارد، زیرا عطر و طعم این برنج ممکن است سازگار با مزاج نباشد و از سوی دیگر ممکن است عوارضی نیز داشته باشد.

جمهوریت :  برنج قهوه‌ای زیر مجموعه تمام برنج هاست و مملو از خواصی است که شاید حتی به ذهنتان نیز خطور نکند، اما جالب است بدانید که این برنج دارای مضراتی است که در صورت مصرف بیش از حد آن ممکن است فرد را گرفتار کند.

اما چه عوارضی؟!

برنج قهوه‌ای چیست؟

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، برنج قهوه‌ای در واقع همان برنج‌های سبوس دار برنج سفید است که سرشار از مواد معدنی است و برای سلامتی تاثیر شگرفی دارد.

باید بدانید که برنج قهوه‌ای زیر مجموعه تمام برنج هاست، به این معنا که هر نوع برنجی مانند (برنج هاشمی، برنج طارم و..) میتواند برنج قهوه‌ای داشته باشد و این برنج با حفظ سبوس لایه دوم بر روی دانه برنج سفید از خواص زیادی برخوردار می‌شود از نمونه خواص‌های آن میتوان به ویتامین‌های B۱, B۲, B۳ و … نام برد.

همانطور که می‌دانید؛ برنج قهوه‌ای مصرف کنندگان خاص خود را دارد، زیرا عطر و طعم این برنج ممکن است سازگار با مزاج نباشد و از سوی دیگر با وجود سبوس بر روی دانه‌ها برنج نمیتواند عطر خود را رها کند و شما در هنگام میل کردن طعم برنج سفید را حس نخواهید کرد، اما در نظر داشته باشید با عادت کردن به برنج قهوه‌ای این مشکل به مرور زمان حل خواهد شد و از خواص آن بی نصیب نخواهید بود.

تفاوت بین برنج قهوه‌ای و سفید

باید به این نکته توجه داشته باشید که انرژی تمام برنج‌ها تقریباً به طور کامل از کربوهیدرات‌ها است و مقدار کمی پروتئین دارند و تقریباً چربی ندارند.

توجه داشته باشید که برنج قهوه‌ای یک دانه کامل است و از این رو شامل تمام قسمت‌های دانه از جمله سبوس، جوانه و آندوسپرم است، اما در برنج سفید، سبوس و جوانه را که از مغذی‌ترین قسمت‌های دانه هستند، برداشته اند. این موضوع سبب می‌شود که برنج سفید مواد مغذی بسیار کمتری داشته باشد و به همین دلیل معمولاً برنج قهوه‌ای سالم‌تر از سفید محسوب می‌شود.

مضرات برنج قهوه‌ای

برنج قهوه دارای ترکیبات غیر مغذی بالاتری است

مواد ضد مغذی‌ها ترکیبات گیاهی هستند که توانایی جذب برخی مواد مغذی را در بدن کاهش می‌دهند. برنج قهوه‌ای حاوی یک ماده مغذی به نام اسید فیتیک یا فیتات است؛ که توانایی بدن را در جذب آهن و روی از رژیم کاهش می‌دهد و توجه کنید که در دراز مدت، میل کردن اسید فیتیک در بیشتر وعده‌های غذایی ممکن است سبب کمبود مواد معدنی شود، اما با این حال، این امر در افرادی که رژیم غذایی متنوعی دارند بسیار بعید است.

برنج قهوه دارای آرسنیک بالاتری است

برنج قهوه نسبت به برنج سفید حاوی مقادیر بیشتری آرسنیک است. آرسنیک فلز سنگینی است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد، اما باید توجه داشته باشید که به دلیل آلودگی در برخی مناطق رو به افزایش است. مقادیر قابل توجهی در برنج و محصولات بر پایه برنج شناسایی شده است.

آرسنیک سمی است و مصرف طولانی مدت آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

با این حال، اگر برنج را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع میل کنید، مشکلی ایجاد نمی‌کند. چند وعده در هفته خوب است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=144939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰