تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
19

آیا میدانستید مصرف شوید عوارض دارد؟! +تداخلات دارویی با آن

  • کد خبر : 143888
  • 26 دی 1400 - 12:12
آیا میدانستید مصرف شوید عوارض دارد؟! +تداخلات دارویی با آن
طبع شوید گرم و خشک است و از این رو گرم مزاجان باید شوید را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی‌ها میل کنند.

جمهوریت : در میان گیاهان موجود موارد بسیاری وجود دارد که خواص آن‌ها در طب سنتی به اثبات رسیده است و می‌توان از فرآورده‌های آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین صرفا برای بهره بردن از خواص آن‌ها استفاده کرد.

یکی از این گیاهان شوید است که گفته می‌شود بومی مصر و ایران است.

شوید؛ گیاهی بومی مصر و ایران

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، گیاه شوید بومی مصر و ایران است و امروزه در اکثر کشور‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شوید از جمله گیاهان منحصر به فردی محسوب می‌شود که خواص فراوانی دارد و حتی از برگ و دانه‌های آن به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

برگ‌های شوید به رنگ سبز هستند و بطور معمول طعمی نرم و شیرین دارند.

دانه‌های شوید خشک به رنگ قهوه‌ای روشن و به شکل بیضی شکل است و دارای یک طرف صاف و یک طرف پشته محدب است و جالب است بدانید؛ دانه‌ها از نظر طعم و مزه شبیه به خزه است و دارای طعمی معطر، شیرین و مرکبات است، اما کمی تلخ نیز دارد.

طبع شوید

طبق تحقیقات طب سنتی، طبیعت شوید گرم و خشک است و آن را منبع مناسبی از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین‌های B، کلسیم، منگنز و آهن می‌دانند.

همانطور که می‌دانید؛ از شوید تازه و خشک برای تهیه شوید پلو، شوید باقالی پلو، انواع سوپ، سس سالاد، ماست و شوید و انواع ترشیجات استفاده می‌شود.

هشدار‌های مهم درباره مصرف شوید

  • گرم مزاجان باید شوید را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی‌ها میل کنند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل میل کنند.
  • شوید از تیره جعفری است و بدلیل دارا بودن فورانوکومارین‌ها سبب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می‌شود.
  • مصرف شوید در افرادی که بیماری حاد کلیوی (ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند، سبب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می‌شود.
  • مصرف مقادیر زیاد از فرآورده‌های تغلیظ شده می‌تواند سبب تقلیل میزان اسپرم شود.
  • دید را ضعیف می‎کند.
  • افرادی که زخم معده دارند احتمال خونریزی در آن‌ها وجود دارد.
  • مصرف افشرده شوید سبب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی (سیروز Cirrhosis) می‌شود.

تداخلات داروئی با شوید!

باید بدانید که، مصرف توام شوید با داروی ۸-متوکسی پسورالن بدلیل افزایش بروز حساسیت نوری ممنوع است و از سوی دیگر مصرف توام با داروهائی که حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند مثل تتراسایکلین و داکسی سایکلین توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش شوید

بسیاری از افراد صرفا بدلیل طعم و بوی شوید و سایر سبزی‌های مفید مانند جعفری و گشنیز از آن‌ها در آشپزخانه خود بهره می‌برند، اما به‌مرور متوجه اثرات مثبت این سبزی‌ها در بدن خود می‌شوند. استفاده از دم‌نوش و چای شوید هم خالی از لطف نیست و طرز تهیه‌ی آن به قرار زیر است:

ابتدا کتری را روی گاز گذاشته تا آب جوش بیاید.

قوری را روی کتری گذاشته و در آن دو قاشق چای‌خوری شوید پودرشده بریزید. توی قوری آب جوش ریخته و صبر کنید تا به‌مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. یعنی تا زمانی که چای به رنگ زرد مطلوبی درآید.

حال با چای‌صاف‌کن، چای را صاف کرده، در فنجان بریزید و نوش‌جان کنید.

توصیه می‌شود که مصرف این چای را به حداقل ۳ بار در روز محدود کنید. ضمن اینکه بهتر است، چای مذکور بعد و قبل از غذا خورده شود تا به هضم بهتر، کمک کند. خواص شوید بسیار زیاد است و علاوه‌بر موارد گفته‌شده به دفع نمک، آب اضافی و نیز دفع سموم بدن هم کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰