تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
18

بتائین چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

  • کد خبر : 146420
  • 18 بهمن 1400 - 15:56
بتائین چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟
استفاده از بتائین در خمیر دندان سبب کاهش علائم خشکی دهان می‌شود اما خواص دیگری نیز از این ماده معرفی شده است.

جمهوریت : شاید نام بتائین را شنیده باشید اما ندانید که این ماده در زیرمجموعه اسید آمینه‌ها قرار دارد و در ترکیبات سازنده بتائین مواد مغذی و مفید فراوانی وجود دارد که در ادامه به معرفی جامع تر و کامل تر آن می پردازیم.

بتائین و فرمول شیمیایی آن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، بتائین را در زیرمجموعه اسید آمینه‌ها قرار می‌دهند و بطور معمول با فرمول شیمیایی C۵H۱۱NO۲، نقطه ذوب ۳۰۱-۳۰۵ °C، چگالی ۱.۰۰ g/mL و با حالت مایع دارای سه گروه متیل و اسید آمینه شناخته می‌شود و با توجه به این موضوع و به دلیل وجود اسید آمینه گلایسین در ساختار بتائین، این ماده دو قطبی شده است، به این معنا که هم دارای بار منفی و هم بار مثبت است و با تمامی گروه‌ها می‌تواند پیوند برقرار کند.

باید بدانید که؛ در ترکیبات سازنده بتائین مواد مغذی و مفید فراوانی وجود دارد از جمله کولین‌ها. البته علاوه بر کولین مواد و ویتامین‌های دیگری، چون ویتامین B و فولات‌ها را در ساختار خود نیز جای داده است.

در واقع بتائین در دو شکل آب‌دار و بدون آب وجود دارد، از طرفی این ماده علاوه بر اینکه در بدن انسان تولید می‌شود به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی همچون (غلات‌ها، اسفناج، چغندر، غذا‌های دریایی و …) وجود دارد.

بتائین چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

استفاده از بتائین در خمیر دندان سبب کاهش علائم خشکی دهان می‌شود و از سوی دیگر استفاده از دهان شویه‌های حاوی بتایین انهیدرات، زایلیتول و سدیم فلوراید می‌تواند سبب بهبود علائم خشکی دهان شود و طبق نتایج حاصل شده از برخی تحقیقات مصرف مکمل بتائین می‌تواند سطح هموسیستئین را در خون برخی از افراد کاهش دهد، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است که آیا این امر می‌تواند سبب کاهش خطر بیماری قلبی نیز شود و یا خیر.

با مصرف این مکمل امکان دارد سطح هموسیستئین در خون افراد مبتلا به نارسایی کلیه کاهش پیدا کند، اما از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که این ترکیب باعث کاهش اثرات فولات در هموسیستئینوری در افراد مبتلا به نارسایی کلیه شود، البته از سوی دیگر طبق مطالعات صورت گرفته، بتائین به همراه ویتامین‌های B۶، B۱۲ و اسید فولیک به کاهش سطوح بالای هموسیستئین کمک می‌کند و امکان دارد سطح بالای هموسیستئین سبب تشدید تصلب شرایین شود.

باید توجه داشته باشید که امکان دارد مکمل‌های بتائین سطح کلسترول را کاهش دهند و در نتیجه می‌توان برای درمان هرگونه بیماری قلبی موثر باشد.

از سوی دیگر، برخی از افراد به یک بیماری ژنتیکی به نام هموسیستینوریا مبتلا هستند که در آن سطح هموسیستئین در بدن افزایش پیدا می‌کند و باید بدانید که آن‌ها از ابتدای ۲۰ سالگی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان هستند و مکمل‌های بتایین برای کاهش سطح هموسیستئین در افراد مبتلا به این بیماری ارثی استفاده می‌شود.

آیا وجود بتائین برای بدن ضروری است؟

امروزه از بتائین در بسیاری از دارو‌ها و روش‌های درمانی استفاده می‌شود و از این ماده در دارو‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز استفاده می‌شود و به دلیل خواص بالا و وجود پروتئین‌ها و ویتامین‌های بسیاری که در ترکیب این ماده وجود دارد امروزه از آن در ساخت و تهیه مکمل‌های ورزشی و انرژی‌زا نیز استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از کشورها، کمبود بتائین در بدن افراد تنها در کشور‌هایی که از گندم به عنوان ماده اولیه وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند وجود دارد.

کمبود بتائین در بدن نیز همچون سایر ترکیبات مورد نیاز بدن ممکن است اختلالاتی به وجود آورد، از جمله آسیب‌های کمبود بتائین در بدن می‌توان به پوکی استخوان، تنگ شدن و سخت شدن عروق و لخته خون اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰