تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
10

ایران توان ساخت بمب اتم را دارد اما معتقد به این کار نیست

  • کد خبر : 163357
  • 16 شهریور 1401 - 14:07
ایران توان ساخت بمب اتم را دارد اما معتقد به این کار نیست
رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جایگاه حاکمیتی در کشور ما که شورای عالی امنیت ملی است، تصمیم گرفته و آن تصمیم را عملیاتی می‌کند. این موضوع هیچ منافاتی با نظرات مغایر، مخالف، روزنامه‌ها و جناح‌های سیاسی ندارد و هرکسی نظر خود را می‌دهد.

جمهوریت – علاءالدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت نگاه به برجام به عنوان یک سند ملی و فارغ از بازی‌های سیاسی و جناحی، گفت: امضای برجام، تلاشی در جهت دفاع از حقوق ملت ایران جهت رفع تحریم‌ها و برطرف کردن ظلم آمریکای جنایتکار علیه ایران بود که این رفتار را انجام می‌داد. فکر نمی‌کنم هیچ طیف سیاسی در این موضوع، اتفاق نظر نداشته باشد. بنابراین ما باید بتوانیم با آمریکا کاری انجام دهیم که بازی گذشته را تکرار نکرده و بار دیگر از برجام خارج نشود.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی بروجردی را در ادامه می خوانید:

*امروز باید خیلی هوشمندانه رفتار کرد و ما به هیچ وجه نباید برجام را به عنوان جاده یک طرفه قبول کنیم. ما قبول کردیم بمب هسته‌ای نسازیم، محدودیتی برای خودمان قائل شویم که در قبال این محدودیت‌ها، تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده رفع شود. اگر قرار بر این باشد که طرف مقابل بخواهد تحریم‌ها را به صورت شکسته رفع کند طبیعی است که ما راه خود را با این استحکامی که وجود دارد، ادامه دهیم.

*طرف مقابل حداقل باید این را بداند که جمهوری اسلامی با وجود تعهدی که از خود نشان داده توان ساخت بمب هسته‌ای را دارد اما معتقد به انجام این کار نیست. اصلا استراتژی جمهوری اسلامی، ساخت بمب اتم نیست اما قرار نیست این کار موجب سوءاستفاده آمریکا و غرب شود تا کشورها را به جایی برسانند که از درون آن‌ها کره شمالی بیرون بیاید و بمب هسته‌ای را بسازد و آن را آزمایش کند. 

*به نظر من توپ کاملا در زمین آمریکاست و آن‌ها بهانه‌های بنی اسرائیلی می‌گیرند و باید بپذیرند از نقطه‌ای که خارج شدند باید از همان نقطه به برجام بازگردند و تعهدات خود را پذیرفته و تحریم‌ها را لغو کنند. ما هم بارها اعلام کردیم در مقابل تعهداتی که آن‌ها انجام دادند ما هم به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد. 

*برجام به این دلیل بر عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته شد که نه مربوط به دولت، نه مربوط به وزارت خارجه و نه مربوط به جناح خاصی است. شورای عالی امنیت ملی یعنی کل حاکمیت، سران سه قوه و عناصر تصمیم‌گیر در آن حضور دارند و یک امر کاملا ملی تلقی می‌شود. معمولا هم در مسائل ملی یک هم راستایی بین طیف‌های سیاسی مختلف وجود دارد. 

*اما در نهایت امر، جایگاه حاکمیتی در کشور ما که شورای عالی امنیت ملی است، تصمیم گرفته و آن تصمیم را عملیاتی می‌کند. این موضوع هیچ منافاتی با نظرات مغایر، مخالف، روزنامه‌ها و جناح‌های سیاسی ندارد و هرکسی نظر خود را می‌دهد و در نهایت جایگاهی که باید تصمیم بگیرد، شورای عالی امنیت ملی است. 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=163357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰