تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
9

جزئیات جلسه غیرعلنی درمورد درگیریهای اخیر

  • کد خبر : 165557
  • 10 مهر 1401 - 12:55
جزئیات جلسه غیرعلنی درمورد درگیریهای اخیر
سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس را تشریح کرد.

جمهوریت – سیدنظام الدین موسوی سخنگوی، هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با حضور وزیر کشور و فرماندهی انتظامی کشور، گفت: بعد از اتفاقات و رخدادهایی که طی یکی دو هفته اخیر در سطح کشور شاهد آن بودیم امروز مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه‌ای که داشت یک جلسه غیرعلنی با حضور چند تن از مقامات انتظامی و امنیتی کشور داشت و گزارشاتی را وزیر محترم کشور به صحن مجلس ارایه کردند. همینطور فرماندهی انتظامی کل کشور توضیحات مفصلی را در خصوص موضوعات اخیر هم پیرامون حادثه رقم خورده برای خانم امینی ارائه کردند و همینطور گزارشی پیرامون اتفاقات و اغتشاشاتی که بعد از فوت خانم امینی در کشور رخ داد.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات موسوی را در ادامه می خوانید:

*رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی را درخصوص ابعاد امنیتی این ماجرا در سطح منطقه و بین‌المللی ارائه کردند. در ادامه نیز رییس کمیسیون امور داخلی کشور که از قبل از سوی رییس مجلس ماموریت رسیدگی داشتند گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند و قول دادند که ان‌شاءالله تا آخر هفته این گزارش نهایی و آماده شده و به اطلاع مردم برسد.

*در ادامه این جلسه ۵ نماینده براساس قرعه‌کشی انتخاب شده و طی صحبت‌های خود به بیان نظرات و دغدغه ها درخصوص حوادث اخیر کشور و همینطور مطرح کردن دغدغه‌ها و مطالبات مردم از دولت و نهاد‌های مختلف پرداختند.

*در پایان جمع‌بندی که از سوی رییس مجلس صورت گرفت این بود که اولا این موضوع و اتفاقات دو هفته اخیر دو بخش جداگانه دارد. بخش اول درگذشت خانم مهسا امینی است که بعد از وقوع این حادثه نمایندگان مجلس و همه مسئولان کشور معتقدند که همانطور که بر اجرای احکام و ارزش های اسلامی اصرار داریم و حجاب برای ما یک اصل و قانون است و نیروی انتظامی هم باید تکالیف قانونی خود را انجام دهد، در عین حال ما نسبت به جان انسان ها متعهد و مکلف هستیم. لذا بر همین اساس بلافاصله بعد از اینکه موضوع خانم امینی مطرح شد در بالاترین سطح از سوی مسئولین ارشد کشور در دولت و مجلس و مجموعه‌‌های مختلف با کمیته‌هایی که تشکیل شد، پیگیری موضوع در اولویت قرار گرفت.

*همین امروز فرماندهی محترم انتظامی کشور در صحبت‌های خود اقداماتی که درخصوص پیگیری حادثه رقم خورده برای خانم امینی انجام شده را تشریح کردند و گفتند که من به مسئولان انتظامی تهران بزرگ تاکید کردم که در پیگیری این مسأله فرض کنید که ایشان دختر خود من و خود شماست و با این دقت و حساسیت رسیدگی کنید.

*در مجموع بر اساس گزارش هایی که وزیر کشور و فرماندهی انتظامی کشور و معاون عملیات سپاه پاسداران از حوادث اخیر تشریح کردند، برداشت آقایان اینطور بود که برخی گروه های سازمان یافته با آمادگی قبلی فوت خانم امینی را بهانه‌ای برای آشوب و اغتشاشاتی در کشور قرار دادند. از سوی دیگر یک تفکیک و دسته بندی بین بازداشت شدگان حوادث اخیر ارائه کردند.

*به طور طبیعی بخشی از مردمی که به لحاظ فضای عاطفی ایجاد شده اعتراضاتی داشتند در اعتراضات حضور پیدا کردند که حضورشان محدود به روزهای اولیه بوده و بعد که مشخص شد برخی قصد به انحراف کشاندن دارند، حضور خود را ادامه ندادند، برخی از بازداشت شدگان افرادی بودند که با خارج از کشور رفت و آمد و ارتباط داشتند و آموزش دیدند و سلاح داشتند و از اسلحه استفاده کردند. بخشی دیگر افرادی بودند که در شبکه های اجتماعی سامان پیدا کردند و از طریق به هم پیوستگی فضای مجازی وارد این درگیری ها شدند. منتها نکته‌ای که در این گزارشات بود علیرغم تحریکی که در سطح کشور وجود داشت، مردم به این جریان نپیوستند، براساس گزارش ها در اوج تحریکات حضور افراد بیش از ۴۵ هزار نفر در سطح کشور نبوده است .

جمهوریت بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=165557

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰