تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
5

نمی توانیم با دنیا فقط به تقابل بپردازیم

  • کد خبر : 177146
  • 08 بهمن 1401 - 16:02
نمی توانیم با دنیا فقط به تقابل بپردازیم
آنهایی که این روزها ادعای «واکنش متقابل» را مطرح می کنند، شاید ابزاری دارند که ما خبر نداریم. پس بهتر است، شفاف گری کنند تا مردم ایران بدانند، قرار است کشورشان چه مانع هایی را پیش روی اروپایی ها قرار بدهند.

جمهوریت – یک دیپلمات سابق گفت: آنهایی که این روزها ادعای «واکنش متقابل» را مطرح می کنند، شاید ابزاری دارند که ما خبر نداریم. پس بهتر است، شفاف گری کنند تا مردم ایران بدانند، قرار است کشورشان چه مانع هایی را پیش روی اروپایی ها قرار بدهند.

سید جلال ساداتیان، در گفتگو با “نواندیش” درباره چگونگی واکنش ایران به تحریم احتمالی سپاه از جانب اتحادیه اروپا اظهار داشت: برخی از مسئولان ایرانی در حالی از اقدام متقابل علیه  اروپایی ها خبر می دهند که این کار عملاً شدنی نیست.

ساداتیان افزود: یک مطلب طنزی در این باره خواندم که نوشته شده بود «تحریم می کنیم تا اروپایی ها نتوانند از بانک های ایران وام ۱۸ درصد بگیرند». این اظهارنظرها آنهم در شرایطی که مردم هزار مشکل دارند، فقط می تواند فرار از واقعیت قلمداد شود. متاًسفانه ما در نقطه نامطلوبى هستیم و نمی توانیم فقط با دنیا به تقابل بپردازیم.

سفیر اسبق ایران در انگلیس در ادامه گفت: اینکه ما بخواهیم با تحریم هایی که اروپایی ها علیه ایران اعمال می کنند، مقابله کنیم سخت است، چون ابزار لازم را در اختیار نداریم. البته اگر برجام محقق می شد و می توانستیم به اروپایی ها گاز و نفت بفروشیم، می توانستیم به یک نظم لازمی برسیم. اما با بن بست مذاکرات هسته ای، اروپایی ها منابع شان را به جاهای دیگری بردند. یعنی با دیگران قرارداد ۲۷ ساله ای برای خرید گاز بستد و نفت را هم از منابع دیگری مثل ونزوئلا، امارات، کویت یا حتی عراق تاًمین می کنند. خب! سئوال این است، ما با چه امکانی می توانیم اروپا را تحریم کنیم؟ البته فقط ورود گردشگران را می توانیم مانع شویم که محدود کردن آنها محدودیت علیه خودمان خواهد بود!

ساداتیان ادامه داد: البته آنهایی که این روزها ادعای «واکنش متقابل» را مطرح می کنند، شاید ابزاری دارند که ما خبر نداریم. پس بهتر است، شفاف گری کنند تا مردم ایران بدانند، قرار است کشورشان چه مانع هایی را پیش روی اروپایی ها قرار بدهند.

سفیر اسبق ایران در انگلیس افزود: خواجه عبدالله انصاری می گوید « خدایا آنکه را عقل دادی چه ندادی و آنکه را عقل ندادی چه دادی؟» یعنی اگر کسی با عقل تصمیم بگیرد، همه چیز و همه امکانات در اختیارش قرار خواهد گرفت. درایت، تدبیر وسامان دهی به امور به تعقل نیاز دارد. امام خمینی (ره) درباره شهید رجایی اینطور گفته بودند که «عقل آقای رجایی خوب است و حتی عقلش از دیانتش هم بالاتر است»

سید جلال ساداتیان در پایان گفت: اگر بر اساس احساس فعالیت شود، نتیجه اى جز ناکامی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=177146

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰