تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
8

سفر نماینده ویژه آمریکا در امور زندانیان به قطر

  • کد خبر : 181140
  • 22 اسفند 1401 - 23:56
سفر نماینده ویژه آمریکا در امور زندانیان به قطر
به نظر می‌رسد سفر نماینده آمریکا به قطر بلافاصله پس از اعلام توافق برای تبادل زندانیان از سوی ایران تاییدی باشد بر انجام این توافق که به گفته وزیر خارجه و همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان باید ببینیم که مشکل  دولت آمریکا برای تایید نکردن آن چیست؟ آیا به مسائل داخلی دولت آمریکا  و به رقابت‌های سیاسی درونی دولت این کشور بر می گردد؟

جمهوریت – یک روز پس از اعلام توافق ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این توافق را رد کرد، سایت وزارت خارجه واشنگتن از سفر نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور زندانیان به قطر خبر داد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور زندانیان از ۱۳ تا ۱۶ مارس به دوحه سفر خواهد کرد.
بر اساس این اعلام، فرستاده ویژه آمریکا در مجمع جهانی امنیت سخنانی را ارائه خواهد کرد و با نمایندگان دولت و شرکت کنندگان در مورد مسائل مربوط به حل و فصل پرونده های بازداشت زندانیان آمریکایی که به ادعای آنها غیر قانونی است، تعامل و گفت و گو خواهد داشت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه با اعلام توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان در روزهای اخیر خاطرنشان کرد که  اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده این تبادل انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم. از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم به امضا و تایید رسید اما زمنیه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی در حال هماهنگی‌های فنی خودش قرار دارد.
ساعتی پس از اعلام توافق میان ایران و آمریکا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این توافق را تکذیب و شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه ای اظهارات امیرعبداللهیان را نادرست خواند که این تکذیب با واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مواجه شد.
ناصر کنعانی اظهار کرد: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی‌شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیر مستقیم برای به‌روزرسانی آن در جریان بوده است.
کنعانی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.
کنعانی همچنین روز دوشنبه در نشست خبری  در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی در مورد بحث تبادل پیام‌ها در مورد تبادل زندانیان و چرایی تکذیب توافق صورت گرفته برای انجام این موضوع از سوی  دولت آمریکا  تاکید کرد : مذاکرات از طریق واسطه ها که  ایفای نقش می کنند انجام شد. در این زمینه ما پیش از این توافق مکتوب میان دو کشور از طریق واسطه امضا کردیم. طرفی که تکذیب می‌کند دولت آمریکاست. من شما را ارجاع می‌دهم به مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در نشست اخیرش صراحتاً اشاره می‌کند که دولت آمریکا روی این پرونده کار، تلاش و پیگیری می‌کند. سوال من از طرف آمریکایی این است که در خلأ و به طور یک‌جانبه و با خودش دارد روی این موضوع کار و تلاش و پیگیری می‌کند؟ یا از طریق واسطه ها در چارچوب پیام هایی که رد و بدل می شود؟ در هر صورت توافق مکتوب وجود دارد در ارتباط با موضوع زندانیان در ارتباط با موضوعات هسته‌ای هم دیپلماسی فعال است.
به نظر می‌رسد سفر نماینده آمریکا به قطر بلافاصله پس از اعلام توافق برای تبادل زندانیان از سوی ایران تاییدی باشد بر انجام این توافق که به گفته وزیر خارجه و همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان باید ببینیم که مشکل  دولت آمریکا برای تایید نکردن آن چیست؟ آیا به مسائل داخلی دولت آمریکا  و به رقابت‌های سیاسی درونی دولت این کشور بر می گردد؟
به گفته کنعانی در صورتی که طرف آمریکایی نسبت به این موضوع برخورد واقع‌بینانه داشته باشد موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.

توافق هسته ای ایران

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=181140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰