تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

بررسی علل پیدایش درد پس از لمینت دندان

  • کد خبر : 133504
  • 05 آبان 1400 - 15:19
بررسی علل پیدایش درد پس از لمینت دندان
بسیاری از افراد برای مقاوم کردن دندان های خود، آن ها را بدست دندانپزشک می سپارند تا برایشان لمینت انجام دهند، امری که گاهی با درد همراه است و ما قصد داریم از دلایل بوجود آمدن این دردها برای شما بگوییم.
جمهوریت : بسیاری از افراد بمنظور افزایش طول عمر دندان‌های خود، افزایش اعتماد به نفس و یا از بین بردن فاصله بین دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا از مزایای لمینت در این راستا استفاده کنند، اما برخی نیز به دلیل گفته‌ها و شنیده‌ها از وقوع درد پیشگیری می‌کنند و دور این کار را خط می‌کشند. اما واقعا چرا پس از لمینت به درد دندان دچار می‌شویم؟!

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، یا لمینت پرسلن به پوشش نازکی گفته میشود که از مواد بسیار مقاوم و با طول عمر بالا و با کمک مواد رنگی، به رنگ طبیعی دندان ساخته میشود.
به این صورت که سطح بیرون دندان توسط این پوسته‌های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی پوشانده می‌شود و با کمترین عوارض، ظاهر دندان را زیبا می‌کند.
برای استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، باید نکاتی را همچون؛ طول عمر بیشتر، ضخامت کم و عدم رنگ پذیری درنظر بگیرید.
باید بدانید که؛ برگشت پذیری لمینت، بخصوص لمینت همراه با لیزر که از نازک‌ترین لمینت دندان‌ها محسوب می‌شود، بیشتر از کامپوزیت است.

کاربرد و مزایای لمینت دندان

  • از بین بردن فاصله بین دندان‌ها
  • یکدست و یک رنگ کردن دندان‌ها
  • ایجاد تناسب رنگ پوست و حالت صورت، با شکل و رنگ دندان‌ها
  • افزایش طول عمر دندان‌های طبیعی
  • افزایش جذابیت و اعتماد به نفس فرد
  • اصلاح طرح لبخند با ظاهری طبیعی

بررسی و معرفی انواع لمینت دندان

لمینت دندان طبق ماده سازنده آن به دو دسته سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم بندی می‌شود و استفاده از هریک از روش‌های لمینت دندان، ویژگی‌های خاص خود را دارد.
توصیه میشود انتخاب لمینت مناسب را به تشخیص متخصص دندانپزشک محول کنید؛ چرا که متخصص دندانپزشک با بررسی جنس دندان و حساسیت‌های موجود نسبت به مواد سازنده لمینت، بهترین روش را برای شما انتخاب می‌کند.

معرفی چهار نوع اصلی لمینت دندان

  1. لمینت کامپوزیتی دندان
  2. لمینت سرامیکی دندان
  3. لمینت دندان متحرک
  4. لمینت بدون تراش (لمینت ایمکس)

فرایند لمینت دندان چطور انجام می‌شود؟

فرآیند لمینت دندان در دو جلسه و در مراحل زیر انجام می‌شود:
  • حذف مواد
بطور معمول تنها مقدار بسیار کمی مینای دندان از قسمت جلوی دندان برای معالجه خارج شود. گاهی به اندازه ۰.۲ یا ۰.۳ میلی متر. با این حداقل دخالت در ساختار دندان، هیچ عصبی لمس نمی‌شود و بنابراین به هیچ وجه نباید درد ایجاد شود.
البته ممکن است به دلیل احساس خفگی در محل کار کمی ناراحتی ایجاد شود، اما این موضوع نباید پس از اتمام دریافت نیز ادامه داشته باشد. در مورد کامپوزیت دندان و لمینت بدون تراش، به هیچ وجه نیازی به تراشیدن مینای دندان نبوده و این بدان معنی است که هیچ گونه ناراحتی در فرایند دریافت کامپوزیت دندان وجود نخواهد داشت.
  • بی حس کننده
اکثر دندانپزشکان برای اطمینان کار و پیش از شروع یک عمل جراحی، بی حس کننده موضعی را به لثه‌های اطراف دندان که روی آن کار می‌کنند تزریق می‌کنند که این تزریق ناحیه را کاملاً بی حس می‌کند، به این معنی که فرد هیچ دردی را احساس نخواهد کرد و تنها عنصر ناراحتی البته بجز یک درد بسیار کوچک ناشی از تزریق، به دلیل احساس فشار جزئی خواهد بود.
البته تکنیک‌های دیگری برای بیماران با دندان‌های حساس، همانند استفاده از اکسید نیتروژن ممکن است در صورت درخواست استفاده شود که این نیز بیشتر برای آرام کردن گیرنده‌ها صورت می‌گیرد.
  • حساسیت
این امکان وجود دارد که دندان‌ها در فاصله زمانی بین تراشیدن مینای دندان و قرار گرفتن روکش‌های لمینت کمی حساس شوند، اما این امر بطور معمول توسط روکش موقتی که برای محافظت از دندان در این دوره کوتاه استفاده می‌شود، برطرف خواهد شد.
  • بهداشت دهان و دندان
توجه به این نکته بد نیست که هیچگونه تداخلی در لثه و یا بافت نرم در هیچ نقطه‌ای از عمل ایجاد نمی‌شود و از این رو نباید در این زمان احساس درد داشته باشید، اما همانند هر روش دندانپزشکی، باید از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبتکنید، زیرا هنوز احتمال بروز عفونت وجود دارد و در زمان تمیز کردن دندان‌ها و به طور کلی پس از فرایند دریافت ونیر، دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت از دهان و دندان به طور کامل پیگیری کنید.

چرا بعد از لمینت دندان درد داریم؟

لمینت دندان اصولا درد ندارد، اما در کنار آن برخی عوامل امکان دارد عاملی برای بوجود آمدن درد بعد از لمینت دندان شود.
  • آسیب به عصب دندان

آسیب به پالپ دندان گاهی اوقات سبب می‌شود تا اعصاب دچار مشکل شوند. این مورد می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان باشد و پیشنهاد می‌شود این افراد از دندانپزشک بخواهند تا پیش از تراشیدن مینای دندان از بی حسی استفاده کنند تا بیمار استرس و نگرانی در این زمینه نداشته باشد.
  • درمان‌های جانبی

دندانپزشک قبل از نصب روکش وضعیت سلامت دندان‌ها را بررسی می‌نماید. در مواردی نیاز است درمان‌هایی قبل از نصب روکش اجام شود. زیرا روکش لمینت مدت زمان طولانی بر روی دندان‌ها خواهد ماند. بهتر است دندان‌های زیرین از هر جهت آماده نصب روکش شوند. از طرفی امکان برداشتن روکش و نصب مجدد آن وجود ندارد. این مورد ضرورت انجام درمان‌های جانبی را قبل از نصب روکش دوچندان می‌کند.
  • انتخاب دندانپزشک

در صورتی که دندانپزشک تبحر و مهارت کافی را در فرآیند تراش دادن مینای دندان و نصب روکش نداشته باشد، این مورد می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب دندانپزشک خود دقت و تحقیق لازم را نمایید.
  • تراش دادن مینای دندان

برای نصب روکش لمینت دندان نیاز است تا مینای دندان تا حدود بسیار کمی تراشیده شوند. این کار را برای طبیعی‌تر جلوه دادن روکش لمینت دندان انجام می‌دهند تا یک لایه به دندان‌ها اضافه نشود. ممکن است برخی مشکلات دندان باشد که نیاز است مینای دندان بیشتر تراشیده شود تا همترازی ایجاد شود. هر چه این میزان بالاتر رود، احتمال ایجاد درد در فرد نیز بیشتر می‌شود. در این صورت ممکن است دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده نماید تا بیمار درد کمتری را احساس نماید. هر چند این درد موقت است و به سرعت از بین می‌رود.
  • نحوه نصب روکش دندان

این موضوع نیز اهمیت زیادی دارد. نباید هیچگونه روزنه‌ای در مرز لثه باقی بماند. زیرا در این صورت جرم و پلاک تشکیل شده در اثر ماندن مواد غذایی سبب پوسیده شدن دندان‌های زیر روکش خواهد شد.
باید توجه کنید که این خود می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان شود و حتی ممکن است فرد متوجه این پوسیدگی نشده و در اثر احساس درد به دندانپزشک مراجعه کند.
امکان دارد پوسیدگی‌ها سبب عفونت لثه و دندان شود و این عفونت در اثر نادیده گرفته شدن به دندان‌های دیگر و نیز خون بیمار نیز رسوخ پیدا کرده و مشکلات حاد و جدی‌تری را رقم بزند.
  • عدم هم ترازی لمینت دندان

دلیل دیگر برای درد پس از لمینت دندان، عدم هم ترازی روکش است، به این معنا که اگر در زمان خوردن مواد غذایی یا گاززدن متوجه درد در دندان‌ها شدید، قطعا لمینت کار گذاشته شده همتراز نیست.
در صورتی که دندانپزشک ارتفاع روکش در نقاط مختلف را تراز نکرده باشد، در برخی نقاط نیاز به فشار اضافی داریم و در این صورت درد در دندان‌های زیرین حس می‌شود.
جالب است بدانید؛ این مشکل در دندان‌های لب پر شده و یا شکسته شایع‌تر است، زیرا این دندان‌ها قسمتی از مینای دندان را از دست داده اند و باید در محاسبه ارتفاع دقت زیادی شود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰