تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
10

تخم کتان را باید چطور مصرف کرد؟ +مضرات و تداخلات دارویی

  • کد خبر : 136144
  • 25 آبان 1400 - 2:09
تخم کتان را باید چطور مصرف کرد؟ +مضرات و تداخلات دارویی
دانه کتان غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، مواد ضد التهاب، مواد آنتی‌اکسیدانی است که امکان دارد با برخی دارو‌ها تداخل داشته باشد.

جمهوریت : دانه‌های بسیاری در دنیای اطراف ما وجود دارد که خاصیت خود را به اثبات رسانده اند و از آن‌ها برای درمان برخی بیماری‌ها و یا کاهش علائم آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از این گیاهان کهنه و قدیمی تخم کتان یا دانه کتان است که قصد داریم راه‌های استفاده از آن را برای شما تشریح کنیم.

معرفی تخم کتان به زبان ساده

در میان دانه‌ها و گیاهانی که از گذشته‌های دور شناخته شده‌اند و امتحان خود را در طب پس داده اند، می‌توان به تخم کتان اشاره کرد.

جالب است بدانید که بذر کتان یا دانه کتان از شش هزار سال پیش همراه ما انسان‌ها است و از قدیم الایام بدلیل خواص و فوایدی که دارد بعنوان یکی از غذا‌ها و خوراکی‌های بسیار غنی شناخته شده است.

اگر بخواهیم اشاره به خصوصیات این دانه داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که دانه کتان غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، مواد ضد التهاب، مواد آنتی‌اکسیدانی به نام لیگنان و دیگر مواد و ویتامین‌ها است که وجود این مواد در تخم کتان می‌تواند به تقویت ارگان‌های داخلی و کاهش وزن کمک کند.

امروزه گیاه کتان در منطقه وسیعی از اروپا و آُسیا می‌روید کابرد‌های فراوانی از این گیاه ذکر شده است و حتی از الیاف کتان برای یافتن پارچه استفاده می‌شود، در حقیقت پارچه کتان برای البسه بخصوص در تابستان کاربرد فراوانی دارد، جالب است بدانید، حتی پرورش گیاه کتان در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که دانه کتان خوراکی با تخم کتان که برای تغذیه پرندگان استفاده می‌شود، اشتباه گرفته شود.

نگاهی به خواص تخم کتان

  • پیشگیری از انواع سرطان
  • کاهنده کلسترول خون
  • کاهش وزن
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان سینه، پروستات و روده
  • تنظیم قند خون و پایین آورنده کلسترول
  • جلوگیری از یبوست
  • کاهش فشار خون
  • ضد قارچ
  • بهبود آسم
  • ضد التهاب

چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری و سپس آن را در منزل آسیاب کنید.

با توجه به این موضوع که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن شده باشد.

البته این را در نظر بگیرید که، دانه‌های تخم کتان می‌توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید.

میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند و یک قاشق سوپ خوری در روز است.

طبق ادعای محققان، مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب کنند.

به افراد جوان‌تر نیز پیشنهاد می‌شود بیشتر از یک قاشق چای خوری تخم کتان در روز مصرف نکنند.

با توجه به این که تخم کتان حاوی فیبر بالایی است، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

یک قاشق سوپ خوری تخم کتان حاوی ۳۶ کیلوکالری و یک قاشق سوپ خوری از تخم کتان آسیاب شده حاوی ۵۰ کیلوکالری انرژی است. از آنجایی که دانه‌های تخم کتان طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، می‌توانید به چندین روش آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کرده و مصرف کنید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد تخم کتان

بنظر می‌رسد که در مقادیر مناسب و نرمال تخم کتان و روغن تخم کتان بی خطر باشد، اما همانطور که می‌دانید، تخم کتان (نه روغن آن) حاوی فیبر‌های محلول است و از این رو مصرف تخم کتان امکان دارد سبب اسهال، گرفتگی، باد و نفخ شکم شود.

تداخلات دارویی با تخم کتان

اگر هرنوع دارو و یا مکملی را بطور منظم مصرف می‌کنید بهتر است پیش از شروع به مصرف تخم کتان با پزشکتان مشورت کنید، زیرا امکان دارد تخم کتان با برخی از دارو‌های مسکن، رقیق کننده خون، فشارخون، کلسترول خون، دارو‌های هورمونی و دارو‌های دیابت تداخل داشته باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که باید تخم کتان را با احتیاط در کنار مخمر سنت جان و یا سنبل الطیب مصرف کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=136144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰