تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
20

هشدار؛ پیش از مصرف داروی اکسابین این نکات را در نظر داشته باشید

  • کد خبر : 139621
  • 22 آذر 1400 - 13:00
هشدار؛ پیش از مصرف داروی اکسابین این نکات را در نظر داشته باشید
اکسابین قادر است با پیشگیری از تشکیل لخته خون، از بروز انسداد عروق و عوارض ناشی از آن جلوگیری کند.

جمهوریت : در میان دارو‌های ضد انعقادی که با نسخه پزشک عرضه می‌شود نام قرص اکسابین که معمولا با نام‌های ریواروکسابان یا زارلتو نیز شناخته می‌شود، وجود دارد که پیش از مصرف آن باید نکاتی را مدنظر قرار دهید.

معرفی ریواروکسابان معروف به زارلتو

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، قرص اکسابین را معمولا با نام‌های ریواروکسابان (Rivaroxaban) یا زارلتو (Xarelto) در بازار می‌شناسند که دارویی نسخه‌ای است و یک داروی ضد انعقادی محسوب می‌شود که با پیشگیری از تشکیل لخته خون، از بروز انسداد عروق و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

در حقیقت همانطور که می‌دانید، لخته‌های خون می‌توانند در سیاهرگ‌های ناحیه پا، ریه، مغز یا قلب تشکیل شده و در نهایت سبب جلوگیری از خون رسانی مناسب به این نواحی شوند که احتمال بروز این اتفاق در دوران نقاهت پس از جراحی‌ها یا در شرایطی که فرد ضربان قلب غیر طبیعی داشته باشد، افزایش پیدا می‌کند.

مقدار مصرف ریواروکسابان یا زارلتو چقدر است؟

دوز توصیه شده به منظور پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی (VTE) در بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض زانو یا لگن قرار گرفته‌اند، ۱۰ میلی گرم ریواروکسابان به صورت خوراکی یک بار در روز است.

برای بیماران تحت عمل جراحی لگن، طول مدت درمان ۵ هفته توصیه می‌شود و برای بیماران تحت عمل جراحی بزرگ زانو، مدت زمان درمان ۲ هفته توصیه می‌شود.

باید بدانید، از این دارو بمنظور پیشگیری از سکته‌های مغزی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF) استفاده می‌شود و در بیماران مبتلا به AF دوز دارو ۲۰ میلی گرم یک بار در روز است و باید توجه داشته باشید که ریواروکسابان در درمان ترومبوآمبولی ورید‌های عمقی اندام‌ها (DVT) و آمبولی ریه استفاده می‌شود و مورد تأیید FDA قرار گرفته‌است.

توجه به این نکته ضروری است که در این مورد ریواروکسابان با دوز ۱۵ میلی گرم دو بار در روز به مدت ۳ هفته اول شروع درمان و پس از آن ۲۰ میلی گرم یک بار در روز تجویز می‌شود.

موارد استفاده از قرص اکسابین

  • درمان لخته‌های خون با مصرف قرص اکسابین

درمان لخته‌های ایجاد شده در ورید‌های پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) یا ریه‌ها (آمبولی ریه یا PE). افرادی که دچار لخته شدن خون می‌شوند، پس از درمان نیز حداقل به مدت ۶ ماه در معرض خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا آمبولی ریه (PE) می‌باشند. مصرف این دارو، به کاهش احتمال تشکیل مجدد لخته‌های خون کمک می‌کند.

  • تاثیر قرص اکسابین در پیشگیری از ایجاد لخته خون در بدن

پیشگیری از ایجاد لخته خون در پا‌ها و ریه ها، در افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران یا زانو قرار گرفته اند. برخی از بیماران مبتلا به یک بیماری حاد که در بیمارستان بستری شده اند، به دلیل از دست دادن توانایی حرکت یا کاهش تحرک و همچنین عوامل دیگر، در معرض خطر لخته شدن خون هستند. مصرف این دارو به جلوگیری از ایجاد لخته‌های خون کمک می‌کند.

  • کاهش خطر سکته مغزی و لخته شدن خون به کمک قرص اکسابین

در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی ریتم غیرطبیعی ضربان قلب)، بخشی از قلب عملکرد صحیحی ندارد و این امیر می‌تواند سبب تشکیل لخته‌های خون شود و امکان دارد این لخته‌ها در جریان خون حرکت کرده و به مغز بروند و در نهایت سبب بروز سکته مغزی شوند.

مواردی که پیش از شروع مصرف ریواروکسابان باید در نظر گرفت

  • در صورت بارداری و شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که در چند ماه اخیر اقدام به عمل جراحی نموده اید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
  • چنانچه سابقه زخم گوارشی و فشار خون بالا دارید به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در انعقاد خون که موجب افزایش احتمال خونریزی در بدن شما می‌گردد، اختلال کبدی یا کلیوی پزشک را در جریان قرار دهید.
  • اختلالات قلبی مرتبط با دریچه‌های قلبی و یا سابقه جراحی تعویض دریچه قلب را به پزشک اطلاع دهید.
  • سابقه و ابتلا به هرگونه بیماری چشمی مرتبط با عروق را به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه سابقه‌ی بیماری‌های ریوی مزمن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • لیست کاملی از دارو‌های مصرفی خود (حتی دارو‌هایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌نمایید.) در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید تا در صورت احتمال بروز تداخل دارویی اقدامات لازم صورت گیرد.
  • چنانچه به این دارو یا دارو‌های مشابه حساسیت دارید حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰