تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
21

کمی از عوارض قرص CLA بدانید!

  • کد خبر : 143826
  • 25 دی 1400 - 18:48
کمی از عوارض قرص CLA بدانید!
CLA به خانواده‌ای از ایزومر‌های لینولئیک اسید گفته می‌شود که در سوخت و ساز بدن دخیل است و سبب چربی سوزی می‌شود.

جمهوریت : اگر اهل ورزش و بدنسازی باشید و یا در زمانی به این فکر کرده باشید که بخواهید وزن کم کنید قطعا در میان قرص‌ها و مکمل‌های پیشنهاد شده نام CLA (سی ال ای) را شنیده اید و بسیاری از خواص و مزیت‌های آن برای شما تعریف کرده اند، اما آیا از عوارض آن مطلعید؟!

CLA (سی ال ای) چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، همانطور که می‌دانید، همه چربی‌ها برای بدن ضرر ندارند و از این رو بعضی از آن‌ها برای تولید انرژی و بمنظور بهبود عملکرد بدن مفید هستند و با توجه به این موضوع می‌توان گفت (CLA (Conjugated Linoleic Acid یکی از این نوع چربی‌ها محسوب می‌شود.

در واقع CLA به خانواده‌ای از ایزومر‌های لینولئیک اسید گفته می‌شود که تاثیرپذیری آن از طریق سیستم PPAR صورت می‌گیرد.

این سیستم به یک خانواده گیرنده سیگنال دخیل در عملکرد‌های بدن به ویژه متابولیسم (سوخت و ساز) مرتبط است و سبب چربی سوزی می‌شود.

آیا CLA در منابع غذایی وجود دارد؟

اسید لینولئیک قسمت اعظم اسیدچرب امگا ۶ است که در روغن‌های گیاهی فراوان‌تر است و از این رو بدن انسان نمی‌تواند CLA را تولید کند و باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت کند.

اگر بخواهیم به منابع اصلی CLA در رژیم غذایی اشاره کنیم می‌توانیم بگوییم، از غذا‌های حیوانی مثل فراورده‌های گاو، گوسفند، بز (محصولات لبنی یا گوشت آن‌ها) است که هرچه این حیوانات گیاهان سبز بیشتری مصرف کنند این اسیدچرب در بدن آن‌ها بیشتر تجمع پیدا می‌کند.

عوارض جانبی مصرف مکمل‌های CLA

طبق تحقیقات مختلف انسانی صورت گرفته مصرف ۳ گرم سی ال‌ای در روز برای بهره‌مند شدن از منافع چربی سوزی آن و کاهش وزن کافی است و مصرف مقدار بیشتر آن ممکن است سبب بروز عوارض جانبی خواهد شد.

از سوی دیگر، علیرغم تاثیرات مثبت سی ال‌ای بر چربی سوزی، مصرف مکمل‌های حاوی این اسید چرب ممکن است سبب افزایش سطح پروتئین واکنشی C و درنتیجه افزایش التهاب در بدن شوند.

مطالعات دیگر در رابطه با مصرف این مکمل‌ها نشان دادند که این اسید چرب ممکن است باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شود که می‌تواند باعث التهاب و آسیب بافت کبدی شود.

برخی از تحقیقات نشان دادند که مصرف سی ال‌ای به‌صورت مکمل هم‌زمان با کاهش توده‌های چربی ذخیره‌شده در بدن مقدار HDL یعنی کلسترول خوب را نیز کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بی اندازد.

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که اگر قرص‌های سی ال‌ای همراه با رژیم غذایی مصرف نشود ممکن باعث مشکلاتی مانند مقاومت انسولینی و افزایش قند خون در افراد شوند.

شایان‌ذکر است که این عوارض تنها با مصرف مکمل‌های حاوی سی ال‌ای رخ می‌دهد، زیرا فرم ساختاری این ماده در مکمل‌ها متفاوت از فرمی است که در مواد غذایی یافت می‌شود. دریافت این اسید‌های چرب از طریق رژیم غذایی چنین عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.

از انواع اصلی این اسید‌های چرب که قبلاً نام‌برده شد ۷۵ تا ۹۰% سی ال‌ای موجود در گوشت و محصولات لبنی حاوی فرم c۹, t۱۱ است درحالی‌که بیش از ۵۰% مکمل‌ها را فرم t۱۰, c۱۲ تشکیل می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت سی ال‌ای به‌دست‌آمده از طریق مواد غذایی ازنظر منافع با سی ال‌ای موجود در مکمل‌ها متفاوت است؛ بنابراین منطقی‌تر است که این اسید‌های چرب را بیشتر از طریق مواد غذایی تأمین کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰