تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
19

در زمان مصرف داروی ضددرد فنوپروفن؛ این موارد را جدی بگیرید!

  • کد خبر : 143264
  • 20 دی 1400 - 16:21
در زمان مصرف داروی ضددرد فنوپروفن؛ این موارد را جدی بگیرید!
مسکن‌های ضد التهابی نظیر فنوپروفن از جمله دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی یا ضد التهابی محسوب می‌شود.

جمهوریت : فنوپروفن یکی از دارو‌های ضد درد و بنوعی داروی ضد التهاب غیر استروئیدی محسوب می‌شود که در زمان مصرف باید به برخی نکات توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید!

معرفی داروی فنوپروفن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، فنوپروفن از جمله دارو‌های ضد درد و در زیر دسته دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی محسوب می‌شود.

این دارو بمنظور درمان درد‌های روماتوئیدی نظیر آرتریت، استئوآرتریت و تسکین علائم آرتروز و تسکین درد خفیف تا متوسط در بزرگسالان وآرتریت روماتوئید (RA) و در رفتگی مفاصل و پیچ خوردگی‌ها. به کار می‌رود و در نهایت سبب تسکین درد و کاهش التهاب می‌شود.

در واقع همانطور که میدانید، مسکن‌های ضد التهابی نظیر فنوپروفن را دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی و یا تنها ضد التهابی می‌نامند.

مکانیسم اثر فنوپروفن چگونه است؟

فنوپروفن سبب مهار کردن اثر آنزیمی به نام سیکلو اکسیژناز می‌شود.

این آنزیم عامل ساخته شدن مواد شیمیایی در بدن به نام پروستاگلاندین است و از سوی دیگر برخی از پروستاگلاندین‌ها در محل جراحت تولید شده و سبب درد و التهاب می‌شوند و با مهار اثر آنزیم سیکلو اکسیژناز، درد و التهاب نیز کاهش پیدا می‌کند.

این دارو بطور قابل برگشت آنزیم‌های سیکلواکسیژناز -۱ و ۲ (COX-۱ و ۲) را مهار می‌کند، که سبب کاهش تشکیل پیش ساز‌های پروستاگلاندین می‌شود و همانطور که پیش از این گفتیم؛ دارای خواص ضد تب، ضد درد و ضد التهاب است.

سایر سازوکار‌های پیشنهادی که به طور کامل مشخص نشده اند (و احتمالاً در تأثیر ضد التهابی در درجات مختلف نقش دارند)، شامل مهار کموتاکسی، تغییر فعالیت لنفوسیت ها، مهار تجمع / فعال سازی نوتروفیل‌ها و کاهش سطح سایتوکین پیش التهابی هستند.

موارد احتیاط در زمان مصرف فنوپروفن

  • حساسیت به دارو‌های دیگر

پیش از مصرف فنوپروفن در نظر داشته باشید که اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا آسپرین یا سایر NSAID‌ها (به عنوان مثال، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب). یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

  • مصرف فنوپروفن در دوران بارداری

باید به این نکته توجه کنید که پیش از استفاده از این دارو، زنان در سنین باروری باید با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات آن (مانند سقط جنین، مشکل در بارداری) صحبت کنند و از این رو در صورتی که باردار هستید یا اگر قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. مصرف آن در سه ماهه اول و آخر بارداری به دلیل آسیب احتمالی به جنین و تداخل با زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود.

  • مصرف فنوپروفن در دوران شیردهی

این دارو وارد شیر مادر می‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف فنوپروفن در سالمندان

افراد مسن ممکن است در زمان مصرف این دارو در معرض خطر بیشتری برای خونریزی معده/روده، مشکلات کلیوی، حمله قلبی و سکته باشند.

  • مصرف فنوپروفن در کودکان

مطالعات مناسب درمورد مصرف این دارو درکودکان زیر ۱۸ سال انجام نشده است و باید توجه داشته باشید که با این حال ایمنی و اثربخشی دارو درکودکان به اثبات نرسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰