تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
17

قرص چای سبز و عوارض آن

  • کد خبر : 140375
  • 28 آذر 1400 - 11:09
قرص چای سبز و عوارض آن
قرص چای سبز محصولی از عصاره خشک و استاندارد شده چای سبز است.

جمهوریت : خواص بسیاری از چای سبز و دمنوش آن در مطالب مختلف ذکر شده است، اما آیا تا بحال نام قرص چای سبز به گوشتان رسیده است و از خواص و عوارض آن اطلاعی دارید؟!

چای سبز در فرهنگ ایران زمین!

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، همانطور که میدانید مصرف چای سیاه ایرانیان طبق عادت و یا هرموضوع دیگر بیشتر از چای سبز است و می‌توان گفت؛ فرهنگ کشور ایران با چای گره خورده و تقریبا در خانه همه مردم ایرانی چای را می‌توان پیدا کرد، اما این فرهنگ فقط مختص ایرانی‌ها نیست و چای در بسیاری از کشور‌های دیگر جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که، چای سبز می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه باشد چرا که چای سبز نسبت به چای سیاه دارای کافئین کمتری است و کمرنگ‌تر نیز هست.

نوشیدن یک لیوان چای سبز در کنار لیمو یا نبات می‌تواند بعنوان یک داروی آرامش‌بخش عمل کند، اما بسیاری از افراد در کشور ما چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی یا دارو برای لاغری می‌شناسند در حالیکه این دمنوش خواص فراوان دیگری نیز دارد.

این چای برای دم کشیدن به ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد و می‌توان به‌صورت دم‌نوش نیز آن را دم کرده و نوشید.

معرفی کلی چای سبز

چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌ها وجوانه‌های کاملیا سیننسیس که فرایند پژمردگی و اکسیده شدن چای معمولی را نگذرانده به دست می‌آید. چای سبز اصالتاً محصول چین است، اما تولید و توزیع آن به سایر کشور‌های شرق آسیا نیز سرایت کرده‌است.

از این رو انواع مختلفی از چای سبز وجود دارد که با توجه به تنوع استفاده، شرایط رشد، روش‌های باغبانی، فرآوری تولید و زمان برداشت، تفاوت‌های چشمگیری دارند.

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد اثرات احتمالی مصرف چای سبز به‌طور مرتب انجام شده‌است، اما شواهد کمی مبنی بر تأثیر نوشیدن چای سبز بر سلامتی وجود داشته باشد. البته باید اضافه کرد در برخی افراد که مشکل فشار دارند، فشار خون را پایین می‌آورد.

رنگ چای سبز

برخلاف چای سیاه، چای سبز فرایند اکسیداسیون (تخمیر) را طی نمی‌کند و عمل حرارت دادن و خشک کردن برگ چای قبل از تخمیر، سبب حفظ کلروفیل داخل برگ می‌شود.

کلروفیل ماده‌ای است که سبب سبز شدن رنگ برگ گیاه می‌شود و از این رو چای سبز با کیفیت نباید برگ‌های قهوه‌ای داشته باشد.

قرص چای سبز چیست؟

قرص چای سبز محصولی است که از عصاره خشک و استاندارد شده چای سبز به دست می‌آید و در فرایند تولید قرص چای سبز، ترکیبات اضافی عصاره آن گرفته شده و در نهایت عصاره‌ای خالص با تأثیر چند برابری نسبت به دمنوش چای سبز، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

البته برخی از نمونه‌های قرص چای سبز، برای اهدافی مانند لاغری با گیاهان دیگری نیز ترکیب می‌شوند تا تأثیر بهتر و بیشتر داشته باشند.

برخی از ویژگی‌های قرص چای سبز

  • محافظت در برابر سرطان‎های کولون و دستگاه گوارش
  • محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و تصلب شرائین
  • کاهش دهنده وزن
  • آنتی اکسیدان

عوارض جانبی چای سبز و قرص چای سبز

باید به این نکته توجه داشته باشید که، در دوز معمولی عارضه جانبی خاصی در مصرف چای سبز مشاهده نشده است، اما باید بدانید که مصرف بیش از حد مجاز آن ممکن است سبب بی قراری، تحریک پذیری، بیخوابی، سردرد، سرگیجه و تپش قلب شود.

از سوی دیگر، در افراد حساس، عوارض گوارشی مانند افزایش اسید معده، تحریک معده، کاهش اشتها، اسهال یا یبوست با مصرف چای سبز گزارش شده است که جهت رفع عوارض گوارشی به فرمول برخی از این فرآورده‌ها، زیره سبز و شوید اضافه شده است. مصرف شیر نیز همراه با این قرص جهت کاهش عوارض موثر است.

در صورت حساسیت به مصرف چای در به خواب رفتن، بهتر است از مصرف آن به هنگام شب خودداری کنید.

به این نکته توجه کنید که؛ افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبـــز، کپسول‌ها و قرص‌هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می‌شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰